Powerdivider för 156MHz marinradio

SM7XNG

New Member
Hej.
Jag har planer på att bygga en powerdivider av typen 1 in, 2 ut (50 Ohm) för marinradio.
Jag skulle behöva ha hjälp med vad det ska vara för förhållande mellan det invändiga kopparrörets diameter och den utvändiga fyrkantsprofilen av aluminium. Jag undrar också över formeln för att beräkna kopparrörets längd.

Tack på för hand.

Hälsningar
Tommy SM7XNG

Det finns ingen som helst anledning att krångla till det med kopparrör och aluminiumprofil. Använd 75 Ohm koaxialkabel istället.
En kvarts våglängd 75 Ohm:s kabel, till varje antenn, transformerar 50 Ohm till 100 Ohm. Sedan är det bara att parallelkoppla dessa och få 50 Ohm till radion.
Varje antenn kommer alltså att få en kvarts våglängd 75 Ohm:s kabel över vilken det ligger max 2:1 i SWR. Förlusterna i denna lilla stump är närmast försumbara och motiverar knappast besväret att bygga en powerdivider med kopparrör.

Det finns två sätt att göra en dylik.

Det ena är att ta ett stycke fyrkantrör som är drygt 1/2 våglängd och göra innerledaren så att
impedansen i matningspunkten i mitten transformeras från 50 ohm till 100 ohm med en 1/4 vågstransformator åt varje håll.

Då krävs en karaktäristisk impedans av 71 ohm, vilket innebär ett förhållande mellan rördiameter
och sidan på profilen av c:a 4:1. Om man använder profil med 20 mm insida så blir rördiametern 5 mm.

Det andra är att ta ett stycke fyrkantrör som är drygt 1/4 våglängd och göra innerledaren så att impedansen i matningspunkten i änden transformeras från 50 ohm till 25 ohm med en 1/4 vågstransformator.

Då krävs en karaktäristisk impedans av 35 ohm, vilket innebär ett förhållande mellan rördiameter och sidan på profilen av c:a 1,7:1. Om man använder profil med 20 mm insida så blir rördiametern 12 mm.

Det senare sättet är mer plats- och materialbesparande.

Längden på en 1/4-våglängds innerledare i meter beräknar man som 0,98*75/(frekvensen i MHz)

För 156,8 MHz blir längden 48 cm.Egentligen ska det bli 75/(f), men man får påverkan av ändarnas kapacitans mot omgivningen.

Det hela är dock ganska okritiskt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Last edited:
Back