Powerproblem med min TS-850?

oby1

Well-Known Member
Hej!

Undrar om någon vet mer om detta problem som jag haft i några veckor:

Ibland när jag ska sända med min Kenwood TS-850, stänger den ner i ungefär en sekund. Detta händer nästan uteslutande vid första QSO:et. radion fungerar sedan utmärkt under resten av sessionen.

Jag har redan fått frågan om det även händer vid batteridrift - och ja, det är ingen skillnad om jag kör via batteri eller via mitt nätaggregat.

Kan det vara en lödning som börjar släppa eller är det kanske ett mer känt problem? Jag håller på att leta på Internet, men har inte stött på något än.

73 de SA7ARV
 
Problemet verkar löst

Det var ju inte många svar här - lyckligtvis ser det inte heller ut att behövas :)

Problemet med att radion slocknar med jämna mellanrum blev allt värre för någon dag sedan. Radion startade inte alls. Så jag drog lite 12V kabeln och då startade den. Det verkade skumt eftersom kabeln funkat utmärkt väldigt länge.

Men vid en närmare titt under lite isloeringstejp och krympslang, så såg jag att förra ägaren slarvat med en av kablarna till radiokontakten. Den bara låg an och var alltså inte lödad. Efter lödning och lite rengöring av kontakten med elektroniksprej så har radion skött sig utmärkt, utan att stänga ner en enda gång.

Jag gillar när problemen visar sig vara en "skitsak" och inte kostar mer än lite lödtenn. :D
 
Det är nästan det första jag skulle kolla om sådana problem dyker upp, dvs det är vanligt att "mekaniska fel" ställer till problem.

Inte bara inom strömförsörjning, även inom telekomvärlden som jag jobbar med har många problem med dåligt fungerande förbindelser och utrustningar konstaterats bero på slarv och brister i anläggningar som kopplingar och kontaktdon m.m. Det är inte ofta det är fel på elektroniken. Idag har man tyvärr lite för bråttom och det är lätt att missa något.

Det lönar sig att göra ett ordentligt jobb och låta ta den tid det tar att montera en kontakt eller vad det nu är och gärna dubbelkolla (egenkontroll) innan användning.
 
Hej,
TS-850 är i stort en helt formidabel station !
Jag har haft min sedan 1991 och är helnöjd.
Dock råkade jag ut för ungefär samma fel som Du, då UTEFFEKTEN hoppade upp och ner speciellt när stationen var kall.
Detta visade sig bero på ett litet kretskort med en DC-DC-omvandlare, som tillverkar -6V till VFO med mera. Efter att ha monterat loss dess kondensatorer, som var HELT TORKADE, bytte jag dessa till elektrolyter av bästa typ; dvs märkta med + 105°C. Sedan satte jag även på några torra kondensatorer på 100nF parallellt, för att inte kondensatorerna skall kunna torka igen.
Efter inmonteringen fungerar -6V helt OK, och har gjort detta nu under de senaste 10 åren.
Lycka till med Din TS-850, som fortfarande är den station som har lägsta fasbruset i sin LO (lokaloscillator).
73
 
Ja, det är nästan så man skäms att man inte kollade kabeln bättre direkt. -Men det är faktiskt första gången den här typen av kabelfel träffar mig (rakt i nyllet ;-)). Om man rycker och drar i kablar/kontakter, så brukar man normalt märka direkt om där är någon slags glappkontakt. Har heller aldrig varit med om att folk bara lägger ihop två kablar, utan att varken löda eller ens tvinna ihop dem. Förmodligen hade killen bråttom vid tillfället...

Ja, jag är också helnöjd med radion. Jag har sett att de tidiga modellerna hade en del problem med vissa komponenter som inte höll måttet. Nu har jag en senare modell, så jag hoppas jag slipper rota i den för mycket - men efterhand som åren går så lär det nog alltid dyka upp något förr eller senare. Det som är bra med lite äldre apparater är att de flesta problem hunnit dokumenteras ordentligt och vad jag har sett för TS-850, så är det en hel del man kan fixa själv.
 
Back
Top