I går kväll var jag ute på störningsjakt med en loop-antenn med en diameter på 48 cm. Jag lyssnade på en FT-817 hängande runt halsen. Idag fick jag för mig att prova att sända på den. Döm om min förvåning när jag fick Reverse Beacon-spottar på 21 MHz när jag stod i källaren och sände med 2,5 W. Jag tänkte att det nog var koppling till husets elnät, som gjorde att det hördes, så jag gick ut i skogen och provade. Det funkade lika bra. Jag gick in i shacket och anslöt riggen till min FB-53 på 21 meters höjd och med 4 element på 21 MHz och vred ned den mot Europa. Signalen ökade nu med i snitt 20 dB jämfört med loopen. Det tycker jag inte var illa pinkat av loopen hängande på en gren ca 2 meter över marken.
Den är gjord av en bit RG-213 (skärmen) och en vridkonding från en gammal BC-radio. Matningen sker med en liten kortsluten loop och ca 2 meter koax.
Det hade nog gått ännu bättre på 28 MHz, där det var starka signaler, men kondingen hade för hög minimikapacitans.
/Roland
Den är gjord av en bit RG-213 (skärmen) och en vridkonding från en gammal BC-radio. Matningen sker med en liten kortsluten loop och ca 2 meter koax.
Det hade nog gått ännu bättre på 28 MHz, där det var starka signaler, men kondingen hade för hög minimikapacitans.
/Roland