Preamp/LNA för 144 MHz

Det är ju detta som hela diskussionen borde ha handlat om, vad som är uppnåeligt i och lämpligt för den miljö som man arbetar.

Jag använder ofta uttrycket "engineering judgement" eller fritt översatt "ingenjörsmässigt sunt förnuft" och det är avsaknaden av detta som kan göra umgänget med en del radioamatörer påfrestande.

VK1OD är en person som vet vad han talar om och dessutom inte är rädd för att uttrycka sina välgrundade åsikter. Detta har i sin tur lett till att en del "lättkränkta" amatörer fått honom "bannad" från några forum.

Jag har haft en del korrespondens med honom i olika ämnen, och skulle absolut inte ha haft något emot att ha honom som kollega.
 
Ja, att montera en preamp i en stängd mätmiljö för att få fram egenskaper och prestanda är långt från verkligheten. Det är först när man använder den i sin verklighet som det är möjligt att avgöra effektiviteten.
 
Lånade lite dämpsatser och mätte upp mina förstärkare. Inget nytt egentligen men bifogar skärmdumpar på S21för alla mätningar plus en jämförelse mellan en impedansmatchad pga103 vs en pha13ln med endast en 100pF kondensator på ingången (bägge drivna med 120mA konstant ström) och pga103 hade aningens högre gain.


PGA103 med 100pF i serie (blå linje är vid 20mA och brun linje 120mA)
pga103_100pF.png

PGA103 impedansmatchad vid ca 144MHz (blå linje är vid 20mA och brun linje 120mA)
pga103_impmtch.png

PHA13LN med 100pF i serie (blå linje är vid 20mA och brun linje 120mA)
pha13ln_100pF.png

PGA103 impedansmatchad vs PGA13LN med 100pF i serie (blå linje är PGA103 och brun linje är PHA13LN)
pha13ln_vs_pga103_impmtch.png
 
Back
Top