Presentation de Sm2vki

Sm2vki

Tekniker
Hej!

Jag heter Gunnar och jag har varit mer eller mindre aktiv radioamatör sedan 1994. Jag tillhör den skaran som körde Pr i början av 90-talet men som sen tog T-licens för att utveckla radiointresset en smula. Gjorde lumpen 98-99 som gnist/C på en lätt Rabilgrp. Det var en rolig tid med mycket radiokörande i kungens regi.. Synd att utb året 98/99 var det sista året som s3 utbildade en raplut.På amatörradiofronten är jag mest aktiv på lediga dagar från min stn som ligger 2mil utanför boden. Försöker köra så ofta det går iofs, men det är lite svårt att få tiden att räcka till med YL och 3 st ungar..Som relativt ung radioamatör har min syn på hobbyn präglats av Sm2gxn, Sm2ekm, Sm2fij m fl alltså pojkar som är gamla i gemet med en "traditionell" syn på amatörradiohobbyn. Jajust- jo jag kör med en Knwd TS-940+ DrakeL7, MFJ 9030 4w Stn för30m (ja endast cw) antenner Ser ut som följer : 160m GP 24 m hög, 80m GP 1/4, 40m Dipol och ja, sen är det bara dipoler på varierande höjder för de andra banden. Skriv gärna till mej om vad som helst- det är bara kul om de är nåt i inkorgen nån gång.

de sm2vki

best 73 es cu all agn sn
+
 
Hej Gunnar

Du får svar en sisådär 11 år senare... Gjorde lumpen 97-98 i marinen bla på stridsbåt 90HL. I den fanns bla en sån här

5638543544_cccc6ab78a_b.jpg


Som tyvärr inte användes alls. Allt började läggas i malpåse redan då.. Vi körde RA-180,, när vi väl lyckades få dem i sync med varandra.

Kaptenen på utbildningsplutonen frågade en dag, "om någon vpl var radioamatör" Ingen svarade Ja.
Han såg lättad ut .. :p @Sm2vki
 
Hej CNH!

Ja RA-180 hadde vi många duster med.. oftast var det upprättandet av högantenn 2-k som var en plåga att upprätta under vintermånaderna i bodentrakten. underteckand kom då på den eminenta idén att hänga radiatorn mellan 2 tallar med hjälp av kastsnöret till diplerna för UK. Nu slapp man hamra sig fördärvad i tjälen för att sambandet på UK skulle löpa friktionsfritt.

Pjäsen på bilden ser riktigt skaplig ut! har aldrig sett en sådan i nån kärra som signaltrupperna förfogat över i Boden, skulle tippa att den riggen har använts enbart av flottan.


73´s de 2vki
 
Back
Top