Presentation

SM5NFT

Well-Known Member
Då var man radioaktiv igen, strålande!:D

Efter att ha varit i radioskugga under en tid har intresset vaknat till liv igen. Hoppas det håller i sig.

Tog mitt T-cert i början på 80-talet och var ganska aktiv på 2M i början. Intresset att prata radio började efter en tid dala, och jag ägnade mer tid med lödkolven än med micken i handen. Fick en nytänding 2004 då cw-kravet slopades, men hade då problem att få upp lämpliga antenner.

Har ett allmänt elektronikintresse med tonvikt på trådlöst och mikroprocessorer. Ett annat intresse är att åka motorcykel.

När det gäller ham-prylar så tycker jag att hemmabyggen är det optimala. Byggsatser typ Heathkit är också intressant. För mig är det viktiga att jag förstår hur de fungerar och kan trimma och reparera dem, inte att de har det senaste super-duper DSP filtret osv.

Vagnparken består fn av Heathkit HW100 och SB104A samt en Drake TR4C. Har några japanska handapprater för VHF/UHF samt några hembyggen. Drömriggen är K2. Får se om det kan blir en sådan så småning om.

Ja just det, jag har precis börjat att träna CW igen, för tredje gången. Håll tummarna!

73 Arne
 
Last edited:
Trevligt att du är aktiv!

Jag har själv varit inaktiv i årtionden för att bli lite mer halvaktiv på gamla dar. Nu i vuxen ålder är det lättare att motivera köp av "leksaker" och jag har något att fästa antenner på så då blir det lättare.

Det var faktiskt du som fick mig att gå och göra provet för amatörradiocertifikat på televerket, när vi gick gymnasiet, om jag inte tar fel på call och namn.

73 de
SM0NGL - Jonny
 
Back
Top