Presentation

SM2WOR

Active Member
Hej!
Jag heter Bo Öberg, är (just nu) 51 år gammal och bor i Vidsel, Norrbotten. Vidsel ligger ungefär mitt emellan Piteå och Jokkmokk, vid Storforsen i Pite älv. Intresset för radio började väl när man var i 15-års åldern och har mormors rörmottagare för att lyssna på VOA, Vatikanradion m.m. Intresset övergick i PR-radio men det tog slut i samband med solfläcksmaximum 1979-1980. Intresset låg väl latent till 1999 (ungefär) då en jobbarkompis (SM2SXA/Urban) väckte det igen. Jag tog T-cert (hette det väl?) och köpte en Yaesu FT-847 för att kunna köra satellit när Phase 3D (AO-40) kom till väders. Uppskjutningen blev dock som alla satellitkörare vet ett fiasko så det blev inget av med det. Jag körde då enbart 2m/70cm på min FT-847. Jag började snegla på HF-banden på FT-847:an så år 2000 tog jag cert klass A och började lite lätt med HF. Intresset för amatörradio försvann dock under 2000-talet (av andra anledningar). Jag återupptog HF-körandet ganska nyligen och har just nu när detta skrivs varit radioaktiv på HF i ca ett halvår och kört 108 DXCC (47 verifierade). Jag kör enbart Phone och helst på 15m, jag bor granne med en värmepump som ibland stör massor på 20m.
Jag är anställd av Swedish Space Corporation (Rymdbolaget) och arbetar på RFN (RobotFörsöksplats Norrland) med utprovning av missiler av olika typer. Jag arbetar med telemetri- och träffindikatorutrustning.
Jag har en hemsida här. Den kanske säger mer om vad jag är för en...
 
Back
Top