Pris för TS850sAT ?

SM2BPA

Well-Known Member
Hej allihop!

Jag är fortfarande ute efter en bra vanlig normal kortvågstransceiver för alla kortvågsband och för goda egenskaper för både cw och ssb.

Jag har redan en Kenwood TS-120V men den har ju bara 10 watt, och bara på de gamla kortvågsbanden...

Jag har hittat en Kenwood TS-850 som har ett ok rykte om sig. Riggen sägs vara i toppskick med 500 Hz cw-filter och 1,8 kHz ssb-filter. Men vad ska man betala för en sådan station? Säljaren vill ha över 8.000 kr (med lite tillbehör) - är det verkligen rimligt?
 
TS-850 var mycket populär t.ex. som contestrig förut. Numera uppskattas mer nyare modeller med effektiva DSP egenskaper. 850 är inte någon gammaldags samlarpryl, utan matchar fortfarande mot dagens lågprisapparater. Dessutom rejäl storlek och mekanisk kvalitet gör den absolut till en passionerad apparat med skamfri rykte!
Priset, tycker jag, är i underkant och på ett välskött, fullutrustat exemplar kan man betala 10-12 tusen utan samvetskval!
 
Last edited:
Jag tycker TS 850 är en riktigt bra rigg,,mycket bra mottagare.
Men du ska kolla så att det sitter nyare DDS kretsar i den,,dom va det problem med på tidiga modeller,,jag fick byta sådana i min,men det va inte nåt större problem.
Runt 8000:- är den absolut värd om den är i fint skick,men inte mer tycker jag,det är ju en gammal rigg.
Jag rekomenderar den starkt.
MVH SM4PBT / Bosse
 
Så vitt jag förstår är en TS-850 snart 20 år gammal.
Är inte det vintage?
Och då bör man nog vara beredd att meka en del själv.
Amatörradio är eleketronik som TV, Video, bilar etc och har sin glanstid.


de
Roy
SM4FPD
 
Så vitt jag förstår är en TS-850 snart 20 år gammal.
Är inte det vintage?
Och då bör man nog vara beredd att meka en del själv.
Amatörradio är eleketronik som TV, Video, bilar etc och har sin glanstid.

Du har rätt, Roy!
Den var ny 1989. Det var en bra radio redan då. Och förmodligen dyr!
Liksom min IC-735 är den "vintage" men det finns lösningar om problem skulle uppstå tack vare att folk (bl.a. som du) delar med sig av sina erfarenheter. Då kan man ha glädje av radion ytterligare ett tag.

850 Repair Page

/ Ingvar
 
Last edited:
Back
Top