Prissättning av FTM-350 R/E

SM5WYG

Well-Known Member
Jag har sufrat runt på morgonen och kikat lite på prissättningen på Yaesus FTM-350.

Det måste vara mycket knepiga skatteregler som resulterar i så olika priser runt om Europa.:confused:

Classic International i Nederländerna har satt 699 € inkl. moms.
Classic International - Experts in Wireless Communication - Yaesu - YAESU FTM-350E

WiMo i Tyskland har satt 736.45 € inkl. moms.
WiMo - Antennas and Accessories

http://www.maas-elektronik.com i Tyskland vill ha 649 € inkl. moms.
YAESU-FTM-350E-Mobilfunkgeraet-VHF-UHF

LSG Communication AB i Örnsköldsvik har satt 5500 SKr preliminärt
LSG Communication AB Webshop

Limmared har lagt upp den i sortimentet, men utan preliminär prissättning.
Yaesu FTM-350 Stöd för GPS, APRS & Blåtand - Limmared.nu

RADIOKF.PL i Polen har satt 2790 zl som motsvarar ca 6385 SKr
Yaesu - Yaesu FTM-350E -

FLQ Elettronica i Italien har satt priset 669 € Inkl. moms.
Yaesu FTM-350E

Å så har vi w3.409shop.com som satt ett pris på FTM-350R på 655 USD inkl frakt. Sänds som gåva om jag minns rätt. Och motsvarar 5118 SKr. :)
YAESU FTM-350R A Totally New Advanced Dual Band Mobile Radio - 409Shopwww.409shop.com 409 對講機 專門店 KG-UVD1 VX-8R VX-3R VX-7R VX-170 KG-699E KG-669 KG-689 PX-777 PX-888 FT-897 FT-857 VX-177 VXA-300 KG-679 VEV-3288S V-1000 TG-UV FT-817ND FT-


Lustigt att det kan skilja så mycket, och att det kan bli mer ekonomiskt att köpa en "R" och låta den göra en atlantsegling eller flygning, beroende på om den är flygrädd eller ej ;)

Har ni mer tips på prissättningar, och eller erfarenhet av inköp från exempelvis "409" så är jag väldigt nyfiken på era åsikter och omdömen på/av säljaren i fråga :eek: !


73 de SM7WYG / Christopher
 
Tack för tips, skall kika på deras utbud också ;-)

Önskar fortsatt trevlig helg i värmen, är i Norrköping för tillfället, vi hade över 33 ° C i skuggan idag...

// Christopher
 
Har ni mer tips på prissättningar, och eller erfarenhet av inköp från exempelvis "409" så är jag väldigt nyfiken på era åsikter och omdömen på/av säljaren i fråga :eek: !

Nu har jag förvisso inte köpt någon rig från 409, men en del annat, och det har gått helt problemfritt. Mr Chan levererar snabbt, och allt jag har köpt av honom har varit "gift" för $10.

En nackdel med det är givetvis om paketet kommer bort, då lär du bara få $10...
 
Last edited:
Godafton,
En liten följdfråga, har noterat att vissa företag ligger strax över 1000 lappen billigare på just FTM-350, och då bland annat i UK. Jag är ute och rör mig åt det hållet ibland i jobbet, har någon erfarenhet av att helt sonika gå in i en affär och handla rig i ex UK ?
De säljer till oss om per "post/internet/order" men kan man köpa ut den direkt ?

// Christopher
 
Å så har vi w3.409shop.com som satt ett pris på FTM-350R på 655 USD inkl frakt. Sänds som gåva om jag minns rätt.

Har ni mer tips på prissättningar, och eller erfarenhet av inköp från exempelvis "409" så är jag väldigt nyfiken på era åsikter och omdömen på/av säljaren i fråga :eek: !
73 de SM7WYG / Christopher


Har handlat fem handapparater från Mr Cheng i fyra olika orders 3 Jingtong, 1 Wouxun och en FDC.
All mina har saknat yttre låda utan man har bara använt oginal kartongen och slått in i något billigt grönt vaxat papper.
De har varit märkta "Toy" och slunkit igenom tullen i samtliga fall.
"Toy" är ju en korrekt märkning i mitt fall :)

Den dåliga förpackningen och det osäkra försäkringsvärdet är ju högst riskabelt men jag har haft tur. Eftersom handapparaterna var så billiga så tog jag chansen, ingen order var större än 1000:-
Att handla för 5000:- skulle vara ett större risktagande.

Läste i ett annat forum där folk handlat mycket med 409 shop och inte heller haft några problem, någon hade fått en ny apparat som ersättning i ett garanti ärende så de verkar inte knussla.


Handlar du i England så är det som att handla något i Sverige, Ingen tull och momsen bakas in i priset (ca 15% moms i UK) Garantin gäller som vanligt etc.
Det är ju det som hela meningen med EU att vi kan handla fritt och ha samma rättigheter inom EU som i vårt eget land.

//Harry
 
De säljer till oss om per "post/internet/order" men kan man köpa ut den direkt ?

// Christopher

??
Varför skulle de inte sälja till dig?
Antagligen har de sitt företag för att tjäna pengar, kan du hosta upp sådan i deras kassa så tar de nog emot dem och ger dig en Radio i utbyte.
 
Tack för kvickt svar Harry, just 409 tycks inte ha FTM-350 längre, men den kanske kommer tillbaka. Och som du säger det är ett risktagande för en dyr leksak ;-)

Beträffande inköp över disk, så har jag varit med om andra fantastiska händelser i arbetet, men då gällande momsfrihet på utförsel. Reglerna är ganska klara, men
handlarna agerar mycket olika, och kräver olika mycket bevisning. Dvs. att man är berättigad till momsfrihet eller inte.
Samma sak har jag råkat ut för vad gäller licenser, vissa handlare bryr sig inte om jag har licens att använda ex. en radio eller inte, för de säljer den som du säger och är glada för inkomsten. Medan andra handlare kräver mycket noggrann dokumentation av
licenser och tillstånd.

//Christopher - SM7WYG
 
Back
Top