Privatradiohistoria från 1945

SM2VJX skrev "Samma sak inom den allt mer tynande svenska sjöfarten, tekniken har ändrats och kraven med det.
Det är väl ganska länge sedan telegrafikravet togs bort där med?"
Sista båten jag seglade hade inte kvar någon nyckel, ej heller fanns det uttag på radion för CW.
Men väl hade vi morse-lampan kvar. Som jag tror är ett krav?
Jag tror pendeln kommer att svänga tillbaka och att det blir fler som tränar ljud-morse.
Tuut tut tuut
 
Hur kommer det sig att SM0AOM jämställs med föreningen ESR i så många inlägg här?
Har han i något inlägg uttryckligen uttalat sig som representant för ESR?

Någon nämnde propagandaapparaten.
- Är de av er som jämställer SMAOM med ESR en del av den apparaten?

Ja.
Andra stycket i inlägg #33 kan tolkas på det sättet.

Nej, jag hoppas verkligen inte att jag ses som en del i någon propagandaapparat. Snarast känner jag mig som en anti-propagandaapparat som istället tycker vi skall krama varandra på banden - oavsett trafiksätt :rolleyes:.
Men där man vet att den man kramar i alla fall har en anständig nivå på sin teknikkompetens, inte är kriminell och otäck, dvs inte hittat certifikatet i ett cornflakespaket. En rimligt hög (och modern) teknikkravnivå måste krävas för att få vara "en i gänget", men där det sedan inom gänget finns stoooora friheter att utforska hobbyns alla hörn och vrår utan att någon tittar snett på en.

Usch, vad gulligt det blev nu...:eek:
 
Last edited:
SM2VJX skrev "Samma sak inom den allt mer tynande svenska sjöfarten, tekniken har ändrats och kraven med det.
Det är väl ganska länge sedan telegrafikravet togs bort där med?"
Sista båten jag seglade hade inte kvar någon nyckel, ej heller fanns det uttag på radion för CW.
Men väl hade vi morse-lampan kvar. Som jag tror är ett krav?
Jag tror pendeln kommer att svänga tillbaka och att det blir fler som tränar ljud-morse.
Tuut tut tuut

Redan under 80-talet seglade en majoritet av det svenska tonnaget utan telegrafist.
Dels fanns det en stor andel av fartyg under 1600 dwt s.k." telefonibåtar", och dels hade en stor del av de
oceangående flottan dispens från att ha telegrafist. Detta hade bl.a. möjliggjorts via MARITEX-systemet.

Det var bara på några speciella rutter där dispens inte tilläts, och då flög rederierna ofta ut en telegrafist till den båten, vilket var billigare än att ha en anställd på plats under hela tiden.

Hela detta system föregrep GMDSS med drygt ett årtionde, och när procedurerna inom GMDSS blev tillåtna att användas 1/2 1992 så var svensk handelssjöfart väl förberedd. Själva övergången från det "gamla systemet" till GMDSS den 1/2 1999 blev därför en ren formalitet för svenskflaggade fartyg.

Telegrafitrafiken över svenska kuststationer var nästan 100% från utländska fartyg, de telegram som SAG expedierade under sina sista år var endast till någon procent från svensk sjöfart. För SDJ var det likadant, den ryska trafiken i Östersjön var det som höll telegramverksamheten igång under perioden 1992 - 2002. Dock sinade trafiken till en obetydlig rännil de sista 2-3 åren.

Att handelssjöfarten har övergivit telegrafin är dock inget som helst hinder för att amatörradion ska fortsätta att använda den.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
VJX skrev: "Frågan är vart vi ska rekrytera den gamla sortens radioamatörer i dagsläget?"


Är den frågan överhuvudtaget relevant att ställa? Borde du inte tänkt ett steg djupare och skrivit - varför skall vi rekrytera nya radioamatörer?

Så länge jag varit radioamatör så har det funnits radioamatörer som i tid och otid tjatat om rekrytering och att locka in nya i hobbyn. Förr i tiden behövdes knappt några mer lockbeten än att råka försäga sig och berätta vad man sysslade med så fastnade ungdomarna på kroken. Men i takt med att alternativ fritidssysselsättning ökade och inte minst när datorerna kom in i bilden så blev det färre som för egen maskin tillkom. Numera behöver rekryterare och jägare både harpun och fångstnät för att fånga in potentiellt intresserade. Ändå sliter de sig loss och försvinner igen. Alltså det jagas mer eller mindre ointresserade personer som ev kan bli intresserade att bli en av oss om vi är så ödmjuka att vi kan anpassa oss och göra om vår gamla fina hobby till något annat den nya ev kan finna intressant. Dvs om vi kan "modernisera" oss som du VJX brukar förespråka. Varför skall jag moderninsera min egen hobby eller nisch inom hobbyn bara för att någon för mig okänd person skall tycka det jag sysslar med - mot min vilja - skall vara intressant? Jag vägrar! Jag vill syssla med min egen hobbyinriktning och om någon finner det intressant som jag pysslar med så visst kan jag hjälpa till då. Jättekul i så fall.

Hela resonemanget om att rekrytera och locka in fler bygger på någon sorts otänkt vaneföreställning att vi måste bli fler och att kvantiteten är viktigare än kvaliteten. Vore det inte mer logiskt att vi som nu är etablerade radioamatörer sysslar med det vi själva brinner för, gör reklam för vår egen lilla nisch där så finns möjlighet, och i den händelse någon utomstående finner det som du eller jag intresserar oss för så tar vi hand om denne gröngöling på bästa sätt och fungerar som mentor eller bara svarar på frågor och ger allmänna tips och råd. Jag har gjort och gör fortfarande så och kan bara konstatera att det är roligt att hjälpa den som av egen kraft söker sig till hobbyn och som av egen vilja vill lära sig mer och som är beredd att lära sig vad som krävs utan att gnälla om att det är svårt och jobbigt att läsa en bok - proven måste ändras - det är orättvist etc. Jag ser alltså ingen mening med att aktivt rekrytera nya förmågor bara för att det skall rekryteras och bara för att vi skall bli fler.

Varifrån de som söker sig till amatörradiohobbyn kommer och har för bakgrund har jag inga direkta synpunkter på. Jag har under årens lopp varit mentor för eller engagerat mig i ganska många privatradioutövare men som haft det radiotekniska som sitt stora intresse - samma intresse som jag har. Förmodligen kan sådana personer bli lika bra radioamatörer som alla vi andra som 13-åring började med rundradiolyssning på en träradio med oktalrör och 80 i likriktaren. Jag känner flera f d privatradioutövare som numera är aktiva radioamatörer och som inte på något sätt skiljer ut sig från de som aldrig kört PR-radio.

Jag har också kunnat konstaterat att de som brukar skrika högst om att "vi måste rekrytera fler" i regel inte är samma personer som sedan ställer upp när det gäller att ta hand om de nya i den lokala klubben eller som skriver artiklar i QTC eller som ställer upp på stadens bibliotek etc när jippon ordnas. Det är de personer som på klubbmötena ibland tycker att det skall anordnas föredrag och studiebesök men som mer än gärna avstår att ingå i arbetsgruppen och som inte har tid att hjälpa till i klubben för övrigt. Vi har ju valt en styrelse så det får så klart dom fixa. Jag som medlem har ju betalt medlemsavgiften och kräver att det anordnas aktiviteter. Känns det igen? :)
 
Hela resonemanget om att rekrytera och locka in fler bygger på någon sorts otänkt vaneföreställning att vi måste bli fler och att kvantiteten är viktigare än kvaliteten. Vore det inte mer logiskt att vi som nu är etablerade radioamatörer sysslar med det vi själva brinner för, gör reklam för vår egen lilla nisch där så finns möjlighet, och i den händelse någon utomstående finner det som du eller jag intresserar oss för så tar vi hand om denne gröngöling på bästa sätt och fungerar som mentor eller bara svarar på frågor och ger allmänna tips och råd.

Det där, var ta mig f-n det finaste jag hört sedan jag ..........
 
Svar till BYS: Utgå ifrån att det är mina egna åsikter som jag baserar på mina egna erfarenheter som jag förmedlar i de debatter jag deltar i. Vad ESR som förening sedan står för och har för ståndpunkter kan du ta del av på ESR.SE och i det nya måldokumentet. Men visst finns det en gråzon och om du undrar över något mer specifikt så kan jag nog också svara mer detaljerat.
 
SA5BYS, ESR är en förening med många medlemmar. En är SM0AOM, en annan är SM7EQL. Vad sedan ESR har för målsättning väljer medlemmarna efter diskussion och omröstning där alla har en röst var.

Gör inte samma misstag som SSA:s ordförande som trodde att så snart någon som var medlem i ESR yttrade sig så var det ESR som talade. Det besynnerliga är att om en medlem i SSA yttrade sig ansåg han det inte som SSA:s ståndpunkt utan för det mesta tvärtom. Om så någon använde sig av den grundlagsskyddade föreningsfriheten och tog sig för att vara medlem i både ESR och SSA blev det riktigt rörigt men då gäller för säkerhets skull att vederbörande är en "ESR-gubbe" :confused:

Till skillnad från SSA så får man som enskild medlem i ESR ha en personlig åsikt, framföra den och driva den i demokratisk ordning utan att bli mobbad. Därefter är det upp till alla medlemmar att formera en gemensam ståndpunkt.

Oavsett vilken av ovanstående föreningar man är medlem i så måste man ha rätt till personliga åsikter. Vad sedan respektive föreningskollektiv anser är summan av allas personliga åsikter.

Är man inte medlem i någon förening så har man ändå rätt att uttrycka sig. Så stå på, ha åsikter för och emot eller däremellan. Vad som är vettigt eller ovettigt kommer vi var och en fram till efter att ha fått ta del av argument och erfarenheter Om man nu inte stängt och låst in sin personliga åsikt för gott förstås. Då vet man ju redan allt som sagts och kommer att sägas.
 
Jag tycker det skulle vara trevligt om nån förening, varför inte en redan existerande, köpte några MHz och helt enklat delade ut till sina medlemmar utan större krav att man inte störde andra i föreningen. Jag tycker det borde finnas en förening för radiokomunikation och radioteknik, alltså hur och till vad man kan använda sin radiosändare/mottagare. Istället för att fokusera på vad är "amatörradio".

Just nu funderar jag t.ex. på varför kraftig blåst verkar ha positiv inverkan på mottagningen? både runt 85MHz och 460MHz? Känns mycke intressantare än vad handelsflottans användning av telegrafi har med privatradion att göra och hur det kan vara relevant för "amatörradions" utveckling. Att privatradion kan behöva utvecklas känns mer angeläget, tänker på de otympliga antennerna och det faktum att jag aldrig hör nån prata där förutom utländska stationer.
 
SA5BYS:
@ZBB - Trodde EQL var ordförande i ESR!

Ja det är han. Tillika hedersmedlem i SSA. Ingetdera hindrar honom från att ha en egen åsikt här eller i någon av dessa föreningar.
Jag är medlem i ESR men det hindrar inte mig från att hålla med eller ha en avvikande åsikt mot vad SM7EQL eller SM0AOM tycker. Jag läser vad båda dessa herrar skriver och uppfattar det som deras personliga åsikter. Ibland ser jag att de skriver att "ESR står för", och då gäller vad som beslutats inom föreningen.

Du ska veta att jag är oerhört lyhörd för vad som är diktatur/demokrati. Därför har jag också krockat med företrädare för organisationer som har trott att de personligen ÄR organisationen. Den dan jag är lika misstänksam som dig lär du kunna läsa det här.

Vill du veta vad -EQL tycker, fråga honom, då svarar Bengt personligen. Vill du veta vad ESR står för, fråga honom, då svarar ESR:s ordförande. Jag tror att han har förmågan att hålla isär det här. Om inte, lär du kunna läsa det här. :)
 
Jag tycker det skulle vara trevligt om nån förening, varför inte en redan existerande, köpte några MHz och helt enklat delade ut till sina medlemmar utan större krav att man inte störde andra i föreningen. Jag tycker det borde finnas en förening för radiokomunikation och radioteknik, alltså hur och till vad man kan använda sin radiosändare/mottagare. Istället för att fokusera på vad är "amatörradio".

Just nu funderar jag t.ex. på varför kraftig blåst verkar ha positiv inverkan på mottagningen? både runt 85MHz och 460MHz? Känns mycke intressantare än vad handelsflottans användning av telegrafi har med privatradion att göra och hur det kan vara relevant för "amatörradions" utveckling. Att privatradion kan behöva utvecklas känns mer angeläget, tänker på de otympliga antennerna och det faktum att jag aldrig hör nån prata där förutom utländska stationer.

En ledtråd, titta vad du har för URL för den här sidan - det finns åtminstone en site som har nummret 27 som en del av sin URL, ett tips är att diskutera privatradio där. Här är vi just intresserade av sådant som handelsflottans tidigare telegrafi användning - det är just därför vi är RADIOAMATÖRER och INTE privatradioanvändare, du är helt enkelt på fel forum.

Det finns även ett elektronikforum där du kan fråga om tekniska saker.

Visst kan du köpa dina egna frekvenser - men du måste då köra med certifierad utrustning och antagligen bli högst begränsad i vad du får använda för modulering med mera.

Det finns egentligen bara en grupp som slipper dessa regler och det är vi som är radioamatörer!
 
hm fast tråden heter ju "Privatradiohistoria från 1945" och första inlägget handlar om att det borde få varit som det var tänkt med dom frekvenserna. Vilket jag håller med om. Kanske hade både amatörradion och privatradion mått bättre idag om privatradion fått ett annat frekvensband.


*************************


Jag tycker jag har hållit mig till ämnet till skillnad från dom som pratat om annat än privatradio. Andra stycket i mitt förra inlägg skulle ses som en reflektion över hur jag tänker, inte som om jag ville ha svar på frågan i den här tråden.

Andra forum jag varit aktiv på (främst ett fotoforum) brukar haft som regel att man ska hålla sig till ämnet. Jag tolkade ämnet som att det var privatradion och dess utveckling/brist på utvekling.

För mig känns det inte som att jag är på fel forum när jag kommenterar om privatradio i en tråd om privatradio, utan att det är dom som skriver om telegrafi och fartygsradio i en tråd om privatradio som är i fel tråd.


******************************


Men har verkligen fartygsradio och telegrafi nåt med privatradions utveckling att göra? På vilket sätt då? Det kan ju vara intressant att få veta om det nu faktiskt har med ämnet att göra. Annars kan vi ju glömma det och hålla oss ämnet om privatradions historia.
 
Last edited:
Varför skall jag moderninsera min egen hobby eller nisch inom hobbyn bara för att någon för mig okänd person skall tycka det jag sysslar med - mot min vilja - skall vara intressant? Jag vägrar! Jag vill syssla med min egen hobbyinriktning och om någon finner det intressant som jag pysslar med så visst kan jag hjälpa till då. Jättekul i så fall.

Nej, du ska inte behöva ändra din hobby ett jäkla dugg, du får sitta där med din lödkolv, dina träplattor med rör och din telegrafinyckel tills du trillar av pinn, det har jag redan förklarat för dig många gånger.

Du får fortsätta att utöva din hobby precis som du alltid har gjort!

Det är ingen av "dom nya" amatörerna som har tänkt hindra dig på något sätt.

Däremot kanske inte dom vill bygga träplattor med allt mera svårfunna rör, det ska ju du vara glad för, om alla ville det skulle det bli större konkurrens om dom svårfunna rören, spolstommarna och annat du pysslar med.

Om det tillkommer nya som vill syssla med satelliter, transistorbyggen och digitala trafiksätt, på vilket sätt förhindrar det dig att utöva din hobby?

Om vi tar värsta tänkara scenario att dom nytillkommna bara vill köra repeatertrafik med köpta kinesiska handapparater för 2m och 70cm, stör dom ut din cw på 80m?

Ägna du dig åt ditt lilla hörn av hobbyn så slipper du förmodligen träffa några nya utövare så länge du lever och dom slipper träffa dig och alla kan samexistera inom SAMMA hobby men med olika INRIKTNINGAR

UTVECKLING istället för AVVECKLING
 
Last edited:
En ledtråd, titta vad du har för URL för den här sidan - det finns åtminstone en site som har nummret 27 som en del av sin URL, ett tips är att diskutera privatradio där. Här är vi just intresserade av sådant som handelsflottans tidigare telegrafi användning - det är just därför vi är RADIOAMATÖRER och INTE privatradioanvändare, du är helt enkelt på fel forum.

Det finns även ett elektronikforum där du kan fråga om tekniska saker.

Är du för fin för att diskutera med icke radioamatörer eller?
Det är ju inte någon trevlig ton du har, och hänvisa folk till andra forum...
 
VJX skrev; "UTVECKLING istället för AVVECKLING"

Hallå där! Hur står det till med läsförståelsen? Du får nog läsa vad jag skrev en gång till och försöka förstå innebörden i inlägget. Ditt okontrollerade utbrott blir ju rent av komiskt att läsa då du tyvärr missuppfattat precis allt jag skrev. På med glasögonen - gör ett nytt försök! :)

Ang "utveckling istället för avveckling" så kan det faktiskt vara väldigt utvecklande (för mig) att syssla med gamla grejor och få möjlighet att lära sig mer om gammal teknik. Ungefär som arkeologerna gräver djupt i jordlagren och lägger pussel med krukskärvorna för att så småningom få ihop en hel kruka som t o m kan åldersbestämmas och knytas till en tillverkningsplats. Och inte kan det väl vara avveckling att t ex bygga en rörsändare på en träplatta för den stackare (t ex ZBB) som aldrig byggt en sådan förr och som brinner av iver för att känna glöden och medelst morsetelegrafi få långväga kontakter med Långtbortistan.

Vad det beträffar utveckling så kan man fundera på innebörden av det uttrycket. Här har jag i alla fall lyckats utveckla mig och min hobby så fruktansvärt mycket att jag fallit för frestelsen och köpt mig en av de bättre SDR-radioapparaterna helt färdigbyggd från fabrik och jag styr den t o m från den splitternya datorn. Märkligt nog ryms även sådana här nymodigheter inom mitt ganska breda ständigt varierande intresseområde men inom ramen för radioteknik och elektronik. Förutom den gamla lödkolven på 100 W som du fortfarande retar dig på så finns även nya moderna pyttesmå lödverktyg för de allra minsta SMD-komponenterna tillsammans med ett stereomikroskop för att överhuvudtaget se flugskitarna som skall monteras. Jodå det byggs sådant också ibland även om jag nog trivs bättre med radiorören som är mer riktiga på något sätt.

Vid närmare eftertanke spänner mitt intresseområde alltså från det verkligt gamla antika till det modernaste nya och den där knappt fungerande kinaradion har jag också till de lokala repeatrarna. Dock är det sällan den är igång ty det hörs inte mycket tekniksnack där inte. Mest väder och vind.

Men om det skulle komma en nybörjare på besök och som intresserade sig för det som intresserar mig så nog skulle det vara kul att hjälpa en sådan på traven och det finns gott om skrot i junkboxarna som jag med glädje skänker till någon som lovar att dom kommer till nytta och inte hamnar på Tradera. Men att förändra eller lägga min fina hobby på hyllan för att t ex övergå till D-star med låsta codec-kretsar enbart för att bli accepterad av dig och de andra fullt utvecklade amatörerna och att rekrytera fler till amatörradiohobbyn så som du vill ha den med minsta möjliga krav skulle aldrig falla mig in. Det får bli din uppgift att ta dig an. Var och en får alltså pyssla med det som ger mest utbyte och nöje för en själv.
 
VJX skrev; "UTVECKLING istället för AVVECKLING"

Hallå där! Hur står det till med läsförståelsen?

Men att förändra eller lägga min fina hobby på hyllan för att t ex övergå till D-star med låsta codec-kretsar enbart för att bli accepterad av dig och de andra fullt utvecklade amatörerna och att rekrytera fler till amatörradiohobbyn så som du vill ha den med minsta möjliga krav skulle aldrig falla mig in. Det får bli din uppgift att ta dig an. Var och en får alltså pyssla med det som ger mest utbyte och nöje för en själv.

Hur är det med läsförståelsen?

DU BEHÖVER INTE ÄNDRA DIG ETT DUGG!!!!

DU BEHÖVER INTE FÖRÄNDRA ELLER LÄGGA DIN HOBBY PÅ HYLLAN

DET VAR DET HELA MITT FÖRRA INLÄGG GICK UT PÅ!!!!

Kan någon åka och förklara det för farbror EQL för han verkar inte begripa skriven text.
 
Last edited:
Det trevliga är att vi (än så länge) har möjligheten att både bygga egna apparater, använda gammal
surplus som byggs om till oigenkännlighet eller någon färdig plastradio. Till det kan vi använda
slutsteg om vi vill och en antenn som vi kan välja efter vad som passar. Men avveckla inte amatörradion
med en "utveckling" som innebär att teknikkraven förenklas.

Och vill man inte låta en massa teknik belasta hjärnan går det fint att istället använda 27 MHz och/eller
433 MHz för att snacka. Är inte det en trevlig valfrihet? Det finns något för alla.
 
Privatradio på 460-470 MHz skulle vara mycket bättre jämfört med 27 MHz. I Australien har man något som heter UHF-CB och i USA kallas det GMRS.

ICOM AUSTRALIA: UHF CB
UHF CB Australia - News - Repeater Locations - History - Sales & More

General Mobile Radio Service (GMRS) | FCC.gov

Min åsikt är att ett väl fungerande privatradiosystem är en bra grundskola för radiooperatörer. En mindre delmängd av dessa kommer att studera vidare och bli sändaramatörer. Se privatradio som en tillgång och inte något ont.
 
Hur är det med läsförståelsen?

DU BEHÖVER INTE ÄNDRA DIG ETT DUGG!!!!

DU BEHÖVER INTE FÖRÄNDRA ELLER LÄGGA DIN HOBBY PÅ HYLLAN

DET VAR DET HELA MITT FÖRRA INLÄGG GICK UT PÅ!!!!

Kan någon åka och förklara det för farbror EQL för han verkar inte begripa skriven text.

Tagga ner lite om du vill vara kvar på forumet!

Det stora problemet som EQL, AOM med flera har försökt förklara är att vi riskerar att bli av med förmånen att få bygga och använda egentillverkad utrustning. Utrustning som är undantagen från CE-krav. PR-radio, PMR och alla andra former av kommunikation förutsätter att du använder typgodkänd utrustning.

Fortsätter man att minska kraven kommer vi att mista alla dessa förmåner vi har i undantaget eftersom myndigheterna lätt kan anse att vi inte har kompetens att hantera bland annat de effekter vi har tillstånd för. Kompetenskraven för en mobiltelefon eller PR-radio är väldigt låga eller obefintliga eftersom ett felaktigt handhavande knappast kan skada vare sig användaren eller någon i omgivningen. Till skillnad mot egentillverkad eller köpt utrustning med högspänning och höga uteffekter kan skador på både människa och egendom uppstå.

Vi måste bevara kraven på tillräckliga tekniska kunskaper för att få behålla de undantag från typgodkännande som hobbyn vilar på idag. Svårare än så är det inte. Därför är den opinion som bland annat ESR driver livsviktig för hobbyns överlevnad. Förstår man inte det tror jag man har valt fel hobby. Amatörradio är och förblir förhoppningsvis en teknisk hobby. Inte en utökning av PR-bandet med begränsade effekter och typgodkänd utrustning.
 
Back
Top