Privatradiohistoria från 1945

Blir det inte svårt att behålla våra förmåner om vi inte kan nyrekrytera respektive behålla dom nyligen utbildade?
 
VJX skrev; "Kan någon åka och förklara det för farbror EQL för han verkar inte begripa skriven text."

Det behövs inte, för nu när du skrev i affekt, ordentligt irriterad, och med versaler så förstod jag plötsligt vad du menade.

>>>"DU BEHÖVER INTE FÖRÄNDRA ELLER LÄGGA DIN HOBBY PÅ HYLLAN"

Tack tack, det var hemskt snällt av dig. Då vet jag det. :)
 
Min åsikt är att ett väl fungerande privatradiosystem är en bra grundskola för radiooperatörer. En mindre delmängd av dessa kommer att studera vidare och bli sändaramatörer. Se privatradio som en tillgång och inte något ont.

Uppfyller man kraven för amatörradiocert bör det inte vara några problem att använda en radiostation - det kan
t.o.m vara negativt att ha sysslat med PR - då det kan smyga med sig olater.

Till exempel så märker jag en tilltagande förvirring om hur man släpper över till en annan amatör, ofta nämner man
i ett QSO sin signal först när man släpper över till den andra amatören - inte sist som är standardteknik bland
radioamatörer.

Frågan är om ens operatörstekniken från PR är en tillgång för den som ska bli radioamatör!
 
Last edited:
Bristande operatörsteknik beror nog mer på bristande operatörsträning i sändaramatörutbildningen.

Bredda utbudet av frekvenser för privatradio och höj kraven för amatörradiocertifikat. Mycket trafik på amatörradion är av PR-karaktär och borde hållas på PR-banden.
 
BYS skrev; "Blir det inte svårt att behålla våra förmåner om vi inte kan nyrekrytera respektive behålla dom nyligen utbildade?"


För min del ser jag inte någon direkt koppling till antalet radioamatörer och de framtida möjligheterna att få behålla våra unika privilegier. Privilegier som endast uppskattas av en mindre del av amatörradiokollektivet. De flesta har ingen aning hur saker och ting hänger samman.

Snarare är det nog så att ju tydligare vi kan påvisa att vi innehar den tekniska kompetens som krävs för att kunna hantera våra radiosändare på ett sådant sätt att vi inte orsakar s k skadlig störning för andra radioanvändare inkl EMC-relaterade störningar på grannars elektronik m m ju större sannolikhet borde det vara att amatörradion kan fortsätta att få finnas kvar.

Den som läst PTS konsekvensutredningar de senaste 20 åren har kunnat notera att en av anledningarna till att PTS överhuvudtaget ställer krav på kompetens är för att vi inte skall orsaka s k skadlig störning. Om man kikar på amatörradion från tillsynshåll så intresserar sig PTS primärt för att vi håller oss inom våra tilldelade frekvensområden och inte använder högre sändareffekt än den tillåtna samt att vi har kontroll över den utsända signalen så att den inte läcker utanför amatörbanden, i form av övertoner, splatter, nycklingsknäppar, bredbandigt brus, spurioser eller vad det nu må vara.

De personer som av eget intresse söker sig till hobbyn bör vi absolut ta hand om och på bästa sätt hjälpa framåt. Där kan jag göra en stor insats för de som intresserar sig för mina teknikområden och nischer. På samma sätt kan du hjälpa sådana som delar ditt intresseområde.

Den rekrytering som många brukar prata sig varma för går i regel ut på att med olika sorters lockbeten dra till sig personer som inte av egen kraft är intresserade av radio utan här handlar det nog mer om att man vill skapa ett intresse på något sätt. Alltså medelst marknadsföring och information visa "vad en sändaramatör är för något" som SSAs nya värvningsfilm syftar till. Det behöver inte vara fel ty visst kan det finnas någon där ute som är intresserad av radio men aldrig hört talas om amatörradio och aldrig funnit någon information om hobbyn i samband med Google-sökningar på annat. Problemet infinner sig först när de nya inlockade infinner sig på den lokala klubben och ingen av oss etablerade radioamatörer har tid eller intresse att ta hand om den nytillkomne. De flesta tröttnar snabbt och kommer aldrig tillbaka. Endast de som har ett äkta intresse och klarar av att stå på egna ben tar sig fram. Lite tillspetsat är det så - överallt i samhället. Skola etc etc.

När det gäller att behålla de nyligen utbildade så gäller väl samma saker här. Se till att ta hand om dom så att de kommer igång med sin nya hobby på ett bra sätt. Dom som är tillräckligt intresserade tar sig fram för egen maskin och de som tappar intresset eller inte har något intresse av amatörradio lär ju inte själva lida av att tröttna. Det är ju samma sak som en filatelist som tröttnar på sin hobby och lägger av. Upp till var och en att avgöra tycker jag.

Vi får inte vara rädda för att ställa krav på de som vill bli radioamatörer och det där tänkandet att kvantiteten är det som skall rädda amatörradiohobbyn håller inte.
 
Bristande operatörsteknik beror nog mer på bristande operatörsträning i sändaramatörutbildningen.

Bredda utbudet av frekvenser för privatradio och höj kraven för amatörradiocertifikat. Mycket trafik på amatörradion är av PR-karaktär och borde hållas på PR-banden.

Det är bara det att det nästan uteslutande är de med PR-förflutet som inte klarar av att ta signalerna i rätt ordning!

Du har fel - vi kan om vi vill samtala på et sätt liknande det som PR-bandet är avsett för - det ligger inom det
regelverk som styr oss. Men till skillnad mot PR så får vi göra så mycket mera.

Vad gäller PR-band så är detta helt fel fora - ta kontakt med PTS och äska mer utrymme!
 
Ajdå. Jag visste inte att man blev korkad om man råkade ta i en PR-station. Finns det något botemedel mot denna hjärnskada eller är det kört för mig och andra som kommit för nära PR-utrustning?

Angående PTS så har jag redan pratat med dem några gånger angående PR-frekvenser som inte blir utstörda av utlandsskip.
 
Ajdå. Jag visste inte att man blev korkad om man råkade ta i en PR-station. Finns det något botemedel mot denna hjärnskada eller är det kört för mig och andra som kommit för nära PR-utrustning?

Inte vet jag - det får stå för dig - men det var du som hävdade att det var en stor vinst att
ha opererat en PR-enhet för en blivande radioamatör.

Jag förstår inte vad den stora kunskapen består av?

Är det att slå på enheten, vrida på kanalväljaren - eller ligger det i själva tryckandet på PTT-knappen?
 
Om man bara vill välja kanal och trycka på PTT är det enklare att gå en veckoslutskurs för amatörradiocertifikat för att sedan inhandla en handhållen 2/70-radio på ebay eller tradera.

För att komma igång med privatradio behöver man lära sig lite mer radioteknik för att komma igång. Allt är inte färdigpaketerat. Det första behöver förstå är hur radiosändaren och antennen jobbar tillsammans. Exempelvis hur jordplan, stående våg och vågutbredning fungerar. Att börja med QRP på kortvågsbandet är pedagogiskt.
 
R8N skrev; "Mycket trafik på amatörradion är av PR-karaktär och borde hållas på PR-banden."

Hur definierar du "trafik av PR-karaktär" om du vill försöka förklara lite närmare vad du avser? Jag ställer frågan för att jag själv är nyfiken på om det egentligen är någon påtaglig skillnad mellan typisk amatörradiotrafik och privatradiotrafik som den amatörradiotrafik vi hör på FM-repeatrarna eller i 80 m SSB-ringarna. Små skillnader kan höras i hur anropssignalerna används men i stora drag är det väl ungefär samma frasologi som används? Även vid DX-trafik med 59, QTH och QSL.

De flesta radioamatörer som försvarar privatradion påstår att trafikdisciplinen är bättre på privatradiobandet och det finns även dom som lagt av med amatörradio för att återgå till privatradio där man har sina kompisar som man trivs bättre med. Man anger ibland anledningen till att det finns radioamatörer som stör medvetet och som bråkar med dom på amatörradiobandet vilket inte förekommer i samma utsträckning på privatradio. Är det så?
 
För att komma igång med privatradio behöver man lära sig lite mer radioteknik för att komma igång. Allt är inte färdigpaketerat. Det första behöver förstå är hur radiosändaren och antennen jobbar tillsammans. Exempelvis hur jordplan, stående våg och vågutbredning fungerar. Att börja med QRP på kortvågsbandet är pedagogiskt.

Om det är så varför verkar då de flesta PR-användare ha ett högst dimmigt begrepp om vad SWR är?

De jag talat med om radio brukar dessutom ha väldigt oklara begrepp om antenner och vågrörelselära!

Du kan inte köra QRP på 27 MHz då det är ett amatörradio begrepp, det du menar är att köra radioenheter
med låg effekt. - ytterligare en missuppfattning från din sida!


Min sista fråga - varför fortsätter du skriva det ena fåniga inlägget efter det andra på detta forum?

På detta forum vet vi hur lite gemensamt PR-användning har med amatörradio och att det t.o.m kan
vara av negativt värde för den som vill bli radioamatör att först sysslat med privatradio.
 
Last edited:
Personligen tycker jag att det är mer flyt i trafiken på PR. Den påtagliga skillnaden är att man gärna inte vill släppa PTT på amatörrepeatrarna och växlingarna blir segdragna. PR-trafiken sker i kortare Intervaller som räknas i sekunder i stället för halvminuter. Ett QSO på PR brukar vara kort och konsist. Anropsförfarandet är "station A från Station B kom" där station A är motstationen.

Bara för att man blir radioamatör behöver man inte sluta med PR. Jag har inte förstått varför många sändaramatörer är motståndare till den trafik som sker på PR 2014. Kanske har de dåliga erfarenheter från förr.

Jag skriver hur många fåniga inlägg jag vill. Om man inte gillar det så får man kontakta en moderator. Jag är intresserad av radioteknik oavsett etikett.
 
Last edited:
Någon som vill diskutera privatradio eller ska ni bara bråka med varandra?

Tänkte berätta lite vad PR-radion, och senare amatörradion betytt för mig i livet.

Jo, det hela började när min morbror blev med amatörradiocertifikat i början av 80-talet. Blev förstås lite nyfiken och när jag själv kom upp i gymnasieåldern fick jag en 27 MHz FM-mobilstation av min morfar, som han bara hade haft i bilen och sällan använt.

En enkel, metspö-liknande, basantenn monterades på skorstenen hos föräldrarna och jag fick av morbrodern lära mig lite om strömförsörjning, att löda antennkontakter, mäta SWR osv. Fick radiokontakt med några likasinnade i omgivningen och intresset växte.

Ramlade sedan över en 27 MHz allmode-station (olagligt det vet jag, men snälla halshugg mig inte nu, det händer att jag även kör för fort med bilen ibland) och under ca ett års tid kördes QRP på 11 meter med stora delar av världen. Alla motstationer lika trevliga och härliga QSO genomfördes där inte bara signalrapporter växlades, och mina engelskakunskaper bättrades.

Efter ett par år gick jag kurs och fick mitt amatörradiocertifikat. Detta ledde sedermera till ett arbete inom kommunikationsradiobranschen varav jag fick ett rikstäckande och härligt kontaktnät. Amatörradiohobbyn fick även in mig i föreningsvärlden vilket jag har lärt mig oerhört mycket av, både privat och yrkesmässigt.
Idag jobbar jag inom en helt annan bransch men är övertygad att utan mitt radiointresse (att jag fick den där Kraco-radion av min morfar) hade jag inte varit där jag är idag.

Av olika anledningar är mitt intresse för amatörradio i dag ganska svalt, förutom att jag är aktiv i den lokala klubbens styrelse. Är tyvärr inte så inspirerad att börja sända igen när jag läser all smutskastning radiofolk emellan på diverse forum. Snarare att jag blir avskräckt och jag intalar mig att det tyvärr även kan avskräcka eventuella nya radioamatörer från att börja med hobbyn.

Men nu började ju jag på 27 MHz och därmed kanske inte är en så bra operatör. Kanske borde hålla mig borta från amatörradion?


Hälsningar från Robban i vackra Dalarna!
 
Men det är väl ingen som rackar ned på PR-radio folket här?

Det enda jag påstår är att det inte finns så många erfarenheter som du med LAGLIG
PR-verksamhet har nytta av som radioamatör.

PR-verksamhet precis som mobiltelefoni ger en viss mikrofonvana.
 
Last edited:
Det enda jag påstår är att det inte finns så många erfarenheter som du med LAGLIG
PR-verksamhet har nytta av som radioamatör.

Ja, där håller jag med dig Bengt.
Det jag lärde mig var lite om antennplacering, SWR, löda kontakter samt lite vågutbredning.
 
Är det min webläsare som bestämmer att PR skall vara understruket och informera mej om att det betyder Page-Ranking? :eek:

Hur ser det ut hos er andra licensierade och olicensierade? :rolleyes:
 
Last edited:
Back
Top