Privatradiohistoria från 1945

Privatradio på 460-470 MHz skulle vara mycket bättre jämfört med 27 MHz. I Australien har man något som heter UHF-CB och i USA kallas det GMRS.

ICOM AUSTRALIA: UHF CB
UHF CB Australia - News - Repeater Locations - History - Sales & More

General Mobile Radio Service (GMRS) | FCC.gov

Detta finns redan i Sverige sedan länge. 8 licensfria kanaler på 444 MHz där man får köra 2W ERP, samt 8 kanaler på 446 där man får köra 0.5W ERP.

Information om detta finns hos PTS.
 
Begränsningen med dessa frekvenser är handhållna apparater utan extern antenn.

Mobilstationer och repeatertrafik är inte tillåtet.
 
R8N, var har du läst dej till detta? Jag frågade uttryckligen PTS om repeatrar och internetlänkar och de såg inga hinder så länge man i övrigt håller sig inom ramen för villkoren i undantagstillståndet.
 
CZR om PR:
Samma missvisande HTML-acronym-förtydligande här med 'Firefox for Linux Mint 28.0' under 'Linux Mint 16 Petra Xfce'.

Ligger funktionen lokalt i våra bläddrare eller är det hos ham.se det fixas till? Om lokalt så borde det gå att hitta i t.ex. 'about:config' men jag lyckas ej. Sannolikt finns förklaringen i ham.se-kodningen. Lite trääligt är det iaf.

Vad händer om man skriver CB i stället? Svaret kom direkt med förhandsvisning, bidde inget förtydligande då.

/Janne
 
Last edited:
Tagga ner lite om du vill vara kvar på forumet!

Det stora problemet som EQL, AOM med flera har försökt förklara är att vi riskerar att bli av med förmånen att få bygga och använda egentillverkad utrustning. Utrustning som är undantagen från CE-krav. PR-radio, PMR och alla andra former av kommunikation förutsätter att du använder typgodkänd utrustning.

Fortsätter man att minska kraven kommer vi att mista alla dessa förmåner vi har i undantaget eftersom myndigheterna lätt kan anse att vi inte har kompetens att hantera bland annat de effekter vi har tillstånd för. Kompetenskraven för en mobiltelefon eller PR-radio är väldigt låga eller obefintliga eftersom ett felaktigt handhavande knappast kan skada vare sig användaren eller någon i omgivningen. Till skillnad mot egentillverkad eller köpt utrustning med högspänning och höga uteffekter kan skador på både människa och egendom uppstå.

Vi måste bevara kraven på tillräckliga tekniska kunskaper för att få behålla de undantag från typgodkännande som hobbyn vilar på idag. Svårare än så är det inte. Därför är den opinion som bland annat ESR driver livsviktig för hobbyns överlevnad. Förstår man inte det tror jag man har valt fel hobby. Amatörradio är och förblir förhoppningsvis en teknisk hobby. Inte en utökning av PR-bandet med begränsade effekter och typgodkänd utrustning.

Så jag ska tagga ner om jag vill vara kvar på forumet?

Läs EQL's svar till mig då och se om det inte var han som började med att ifrågasätta min läsförståelse, jag har inte sett dig be honom att "tagga ner" eller hotat honom med avstängning från forumet..

Det är INGEN som driver linjen att våra privilegier ska ändras, utom möjligen ESR, EQL och du själv då.
 
VJX skrev; "Kan någon åka och förklara det för farbror EQL för han verkar inte begripa skriven text."

Det behövs inte, för nu när du skrev i affekt, ordentligt irriterad, och med versaler så förstod jag plötsligt vad du menade.

>>>"DU BEHÖVER INTE FÖRÄNDRA ELLER LÄGGA DIN HOBBY PÅ HYLLAN"

Tack tack, det var hemskt snällt av dig. Då vet jag det. :)

Vad bra, då ska jag fortsätta att skriva till dig i versaler när du har svårt att förstå!
 
VJX skrev; "Det är INGEN som driver linjen att våra privilegier ska ändras, utom möjligen ESR, EQL och du själv då."
----

Du har bevisligen inte alls förstått vad du läst.

Det är precis tvärt om VJX, vi är några debattörer här som värnar om att våra unika privilegier kan behållas även i framtiden. Det är för övrigt samma ståndpunkter som ESR nämner i det nya måldokumentet.
 
VJX skrev; "Det är INGEN som driver linjen att våra privilegier ska ändras, utom möjligen ESR, EQL och du själv då."
----

Du har bevisligen inte alls förstått vad du läst.

Det är precis tvärt om VJX, vi är några debattörer här som värnar om att våra unika privilegier kan behållas även i framtiden. Det är för övrigt samma ståndpunkter som ESR nämner i det nya måldokumentet.

Privilegierna har kunnat behållas i alla tider, det är INGEN utom möjligen ESR (och några av dess medlemmar) som har påtalat att utbildningsnivån är för dålig för att förtjäna privilegierna.

Det har således aldrig förelegat någon risk för indragning av några privilegier, det är endast ett hjärnspöke hos några individer.

Däremot KAN det föreligga risk att vi förlorar frekvensutrymme till kommersiella aktörer om vi blir för få aktiva radioamatörer.

Mikrovågsbanden är ett exempel, vi är inte många och väldigt få av oss aktiverar dom banden och dom är väldigt kommersiellt gångbara.

DET är ett hot mot amatörradion.

Att snabbutbildade människor i större utsträckning tröttnar på hobbyn gör mig inget, dom har fått prova på och om dom tröttnar och deras grejor blir till salu efter ett år eller två stör inte mig, tvärtom, jag kan köpa deras begagnade grejor billigt då.

Jag tror inte att det är så utbrett att folk med otillräckliga kunskaper bygger grejor som sedan stör på bandet att det är ett problem.
Vill man bygga skaffar man sig erfoderliga kunskaper, om inte annat för att inte göra dyrbara svampmoln ovanför utrustningen.
 
VJX skrev; "Det har således aldrig förelegat någon risk för indragning av några privilegier, det är endast ett hjärnspöke hos några individer."

Kanske var de personerna som en gång i tiden jobbade hårt för att vi skulle få våra unika privilegier också hjärnspöken då?

Om du hade varit lite mer påläst i de frågor du gör sken av att behärska så hade du förmodligen insett att de privilegier vi nu har inte ramlat ner från himlen som en förflugen måsskit utan är resultatet av ett långt och envist arbete i olika arbetsgrupper t ex de som arbetade fram de nuvarande skrivningarna i R&TTE-direktiven där det för oss livsviktiga undantaget finns med. Vi har våra föregångare att tacka.

>>>Privilegierna har kunnat behållas i alla tider, det är INGEN utom möjligen ESR (och några av dess medlemmar) som har påtalat att utbildningsnivån är för dålig för att förtjäna privilegierna.

Det är just det som är problemet, att så få radioamatörer inser vikten av att värna om vår hobby så som den definieras i ITU-RR. Inte ens SSA inser ju detta utan förespråkar istället precis samma linje som den du ger uttryck för i ditt senaste inlägg.

Då det står var och en fritt att ha åsikter och även välja den förening som bäst motsvarar ens intressen så behöver du ju inte bli medlem i ESR. Tycker du att SSA tar tillvara dina intressen på ett bättre sätt så går du så klart med där och erbjuder dina tjänster.
 
Det har således aldrig förelegat någon risk för indragning av några privilegier, det är endast ett hjärnspöke hos några individer.

Det är ju så att vi med åren fått mestadels utökade band och effektgränser med undantag för mikrovågsbanden. Så det stämmer nog som du säger att det inte förelegat särskilt stor risk för indragning av privilegier. Att ta detta till intäkt för att detta förhållande ska bestå även i framtiden, oavsett kunskapsnivå hos förmånstagarna, är nog ändå att vara lite väl blåögd. Vi lever i en föränderlig värld och med den uttalade spektrumstrategi som nu finns, där samhällsekonomisk nytta skall vara vägledande, gör det inte enklare att försvara våra positioner. Att amatörradio skulle tilldra sig något samhällsintresse i dagens samhälle är nog närmast befängt, till skillnad från historiskt och under kalla krigets dagar, då det ansågs värdefullt med en kår av tränade radiooperatörer. Det enda som idag kan försvara vår existens, är att våra särskilda kunskaper motiverar våra privilegier!

Däremot KAN det föreligga risk att vi förlorar frekvensutrymme till kommersiella aktörer om vi blir för få aktiva radioamatörer.

Mikrovågsbanden är ett exempel, vi är inte många och väldigt få av oss aktiverar dom banden och dom är väldigt kommersiellt gångbara.

DET är ett hot mot amatörradion.

Den risken är nog högst påtaglig, fast har ingen direkt koppling till antalet aktiva sändaramatörer. Här väger antalet aktiva sändaramatörer lätt. Fjäderlätt!

/Lasse
 
Den risken är nog högst påtaglig, fast har ingen direkt koppling till antalet aktiva sändaramatörer. Här väger antalet aktiva sändaramatörer lätt. Fjäderlätt!

/Lasse

Jag tror tvärtom att 20.000 radioamatörer väger tyngre än 5.000 oavsett utbildningsnivå.

För blir vi 20.000 så innerymms ju dom 5.000 som har en oerhört hög utbildningsnivå inom dom 20.000, och det är lämpligtvis dom vi använder som frontpersoner i tekniska frågor gentemot myndigheter.

Men numerären är viktig, redan med dagens utbildningsnivå (som kan behöva justeras något, men varken bli lättare eller svårare, bara mera relevant) så har vi väl en negativ trend, dvs det tystnar fler än vad som tillkommer?

Jag som har tänkt leva i ca 40år till ser gärna att det finns fler radioamatörer än mig kvar då.
Helst fler än det finns i dag, men minst lika många i alla fall.

Så jag är av åsikten att numerären är viktig, av flera olika orsaker!
 
Vilka naiva teorier...
Vad hjälper det med en kunnig minoritet som ska försöka sopa upp spåren efter en stor massa
som inte vet hur man ska bete sig? Och vilka känner sig manade att med mössan snällt i handen
be om ursäkt å sina klantiga medamatörers vägnar? Blir myndigheter belastade med en massa
ärenden på grund av radioamatörer så drar de förstås slutsatsen att de inte är mogna sina befogenheter.
 
...Däremot KAN det föreligga risk att vi förlorar frekvensutrymme till kommersiella aktörer om vi blir för få aktiva radioamatörer.

Mikrovågsbanden är ett exempel, vi är inte många och väldigt få av oss aktiverar dom banden och dom är väldigt kommersiellt gångbara.
.
KAN?
Det tror jag är stensäkert. "Vi" kommer att förlora spektrum.

Blir för få?
I framtiden får den som ger störst samhällsnytta tillgång till spektrum.

Kommersiellt gångbara?
Möjligen. Beror på hur man ser det.
Tar man tar del av PTS spektrumstrategi så visst handlar det om pengar. Men som jag tolkar det så är det inte primärt att tillgodose drakarnas vinstkrav utan primärt att tillgodose massornas behov av bandbredd. PTS anger att produktionsvärdet (samhällsnyttan) av spektrum motsvarar ca 80 miljarder kr.
Årligen.

Citat PTS webb:
"Med visionen att samhällsnyttan av radiospektrum är maximerad över tid har Post- och telestyrelsen (PTS) tagit fram en spektrumstrategi som myndigheten nu remitterar med marknadens aktörer. Strategin ska vägleda myndigheten i spektrumförvaltningen, så att resursen spektrum hanteras på ett sätt som ger störst nytta för samhället."

Vilken samhällsnytta tillför amatörradio?
Den definition PTS har av samhällsnytta framgår av strategin kapitel 8 "Samhällsekonomisk analys ska ligga till grund för PTS spektrumförvaltning".
Citat:
För att avgöra vilken åtgärd som är samhällsekonomiskt mest effektiv och bidrar till den största möjliga samhällsnyttan i Sverige över tid ska samhällsekonomisk analys ligga till grund för de val som PTS gör i spektrumförvaltningen.Slut citat
 
Vilka naiva teorier...
Vad hjälper det med en kunnig minoritet som ska försöka sopa upp spåren efter en stor massa
som inte vet hur man ska bete sig? Och vilka känner sig manade att med mössan snällt i handen
be om ursäkt å sina klantiga medamatörers vägnar? Blir myndigheter belastade med en massa
ärenden på grund av radioamatörer så drar de förstås slutsatsen att de inte är mogna sina befogenheter.

Vart finns den stora massan som inte vet hur dom ska bete sig?

Dom (svenska amatörer) som jag har hört på banden som inte kan bete sig har samtliga väldigt gamla cert och borde således vara välutbildade. (i övriga världen kan jag inte uttala mig om åldern på dom som inte kan sköta sig på banden, men det är påfallande sällan dom låter unga på rösten i alla fall)

Alla nya signaler jag hör på banden sköter sig mer än exemplariskt, så det måste vara stor skillnad på betendet i olika delar av landet i såna fall
 
VJX, den stora massan har enligt min erfarenhet inte den tekniska kompetens som motsvaras av privilegierna vi åtnjuter att t ex använda icke CE-märkt sändarutrustning. Det är själva kärnfrågan i diskussionen och det är i denna vi finner den viktigaste skillnaden mellan privatradio och amatörradio.

För privatradio är det radioapparaterna som provas och godkänns så att de uppfyller relevanta skyddskrav när det gäller EMC- och radionormer. För amatörradio är det personen, utövaren, som provas och godkänns så att vederbörande har den tekniska kompetens att hantera utrustningen på ett sådant sätt att den inte orsakar sk skadlig störning för andra radiotjänster. I utbyte mot teknisk kompetens har vi fått en lång rad unika privilegier som t ex obegränsad ERP, stora frekvensområden och enormt stor frihet i övrigt.

De som förstår att värdesätta dessa unika privilegier och där privilegierna är själva grunden för att kunna fortsätta utöva sin radiotekniska hobby t ex med egenkonstruerad utrustning eller höga effekter är naturligtvis väldigt mån om att få behålla dessa förmåner. Utan dessa förmåner så skulle amatörradion för min del vara helt ointressant. Det finns nog fler som tänker likadant.

Men för huvuddelen av de svenska radioamatörerna är dessa frågor helt oviktiga då de använder kommersiellt tillverkad utrustning och inte är intresserade att bygga egna sändare eller bygga om sin utrustning. Du tillhör vad jag kunnat läsa ut den i storlek absolut största gruppen radioamatörer som inte skulle påverkas om amatörradio och privatradio skulle likställas på privatradions villkor och regelverk.
 
VJX, den stora massan har enligt min erfarenhet inte den tekniska kompetens som motsvaras av privilegierna vi åtnjuter att t ex använda icke CE-märkt sändarutrustning. Det är själva kärnfrågan i diskussionen och det är i denna vi finner den viktigaste skillnaden mellan privatradio och amatörradio.

För privatradio är det radioapparaterna som provas och godkänns så att de uppfyller relevanta skyddskrav när det gäller EMC- och radionormer. För amatörradio är det personen, utövaren, som provas och godkänns så att vederbörande har den tekniska kompetens att hantera utrustningen på ett sådant sätt att den inte orsakar sk skadlig störning för andra radiotjänster. I utbyte mot teknisk kompetens har vi fått en lång rad unika privilegier som t ex obegränsad ERP, stora frekvensområden och enormt stor frihet i övrigt.

De som förstår att värdesätta dessa unika privilegier och där privilegierna är själva grunden för att kunna fortsätta utöva sin radiotekniska hobby t ex med egenkonstruerad utrustning eller höga effekter är naturligtvis väldigt mån om att få behålla dessa förmåner. Utan dessa förmåner så skulle amatörradion för min del vara helt ointressant. Det finns nog fler som tänker likadant.

Men för huvuddelen av de svenska radioamatörerna är dessa frågor helt oviktiga då de använder kommersiellt tillverkad utrustning och inte är intresserade att bygga egna sändare eller bygga om sin utrustning. Du tillhör vad jag kunnat läsa ut den i storlek absolut största gruppen radioamatörer som inte skulle påverkas om amatörradio och privatradio skulle likställas på privatradions villkor och regelverk.

Fast om privilegierna aldrig har varit hotade, vad är problemet?

Jag tycker också att vi kan skärpa kraven på elsäkerhet och utöka utbilningen om störningar, det är det jag menar att utbildningen måste bli mer relevant, inte svårare.

Sen tror jag inte att det sitter helt okunniga människor och väntar på att få sitt amatörcert för att sedan direkt bygga sig slutsteg och sändare utan att läsa på mera på egen hand.

Jag har ju avlagt teknikprovet för ett A-cert (och även klarat alla tre amerikanska certifikat i övningsproven online, på kul) och det skulle inte falla mig in att bygga något utan att läsa på olika konstruktionstekniker och tips från andra.
Jag skulle nog förmodligen plöja igenom ett flertal böcker först.

När det kommer till avstörningar har jag varje gång sökt på nätet och hittat tips, för när jag tog mitt cert fanns (nästan) inga switchade nätdelar, wifi-modem, routrar och digitaltv-boxar, inga plasma-tv eller diodlampor heller för den delen, och i bilarna satt inga CAN-bussar, Xenonljus och airbags.

På den lokala radioklubben har vi haft en temakväll på lågenergilampor/LED-lampor och deras störningar, på förekommen anledning, inte ens dom äldsta medlemmarna hade några gudagivna förkunskaper i ämnet utan var lika nybörjare som dom som tog cert en månad tidigare.

Många gick nog hem och bytte lampor efter det.

När det gäller störningar man själv kan tänkas orsaka så har dom kanske samlat på sig en massa erfarenhet, men även dom orsakar väldigt breda störningar i vattenfallet när dom kör digitalt och inte hittat rätt i alla inställningar, för tekniken utvecklas ju, så kunskaperna måste ju också förnyas löpande.
 
Last edited:
Börjar inte polariseringen och elitismen gå lite väl långt nu?
Den kunniga minoriteten vs den stora okunniga massan som beter sig!

Jag tänker på att proven med flervalsfrågor funnits i över 40 år och alla de som tagit cert sedan dess ska inte anses räcka till och inte anses motsvara privilegierna? Jag tror nog många vidareutvecklat sina kunskaper en hel del efter taget cert!

AOM kallade någon gång amatörradio för asocialt media. Det är fyndigt. Kanske är det också vår asociala kompetens vi vidareutvecklar mest då vi ägnar åt oss amatörradio på banden och på forumen?

Sture / som lyssnar på brus på 50.110
 
VJX skrev; "Jag tycker också att vi kan skärpa kraven på elsäkerhet och utöka utbilningen om störningar, det är det jag menar att utbildningen måste bli mer relevant, inte svårare."

Jo det är ju i korta drag vad ESR:s förslag till Samverkansgruppen gick ut på. Mer fokus på förmågan att kunna hantera EMC och radiostörningar vilket förutsätter en viss grad av grundläggande matematiska kunskaper inom ellära och radioteknik. Exempelvis att förstå hur olika filter fungerar och hjälpligt kunna beräkna sådana. Bredden och djupet på kunskaperna bör vara relevanta och stå i proportion till de nya kompetenskrav som PTS numera ställer. Elsäkerhetsbiten kommer in naturligt och är faktisk även tillämplig på de som inte är intresserade att bygga egna sändare.
 
Sture, det är ju först på senare tid vi fått klart för oss att såväl utbildning som prov skett på en nivå som i CEPT-systemet inte räcker längre än till ett Novis-certifikat. Nu har PTS bestämt att se över kompetenskraven och myndigheten konstaterade ju även att de nuvarande proven inte höll måttet. Det är anledningen till att en ny provfrågebank tas fram med ett innehåll som möter kraven PTS beslutat skall gälla framöver.

Om du försöker se på detta med dina professionella ögon så begriper även du hur allt hänger samman. Det är ju frågor som du dagligen kommer i kontakt med i din proffession på Skolverket.
 
Back
Top