Problem IC-V200T

Roer1976

New Member
Jag Håller på med min radioamatörsexamen och köpte därför en beg Icom för att kunna "tjuvlyssna" lite och kanske kunna lära mig ett och annat genom att lyssna på andra. Problemet är att jag inte lyckas programmera in kanalerna på rätt sätt(tror jag)
Jag kommer in i "dealer" mode men är sedan osäker på endel av menyerna/inställningarna. Är det någon som har några tips? eller ännu bättre en programmeringsmanual? Apparaten är en IC-V200T 145-174 MHz. Behöver också tips på någon bra kanal där det förekommer lite kommunikation.
 
Eller så ringer du SRS och frågar efter en tekniker som kan hjälpa dig med en sådan radio.
Den är gammal och det kan krävas gammal lånsam dator med DOS, och gammalt program, men kanske någon vet och minns något. Fråga till att börja med efter Rickard.

Skälet till att det inte står så mycket om en sådan radio är flera:
1. Den fanns före Internets tid
2. Den är inte en amatörradiostation och komradioanvändare köper tjänster som inställning av kanal
3. De som säljer såana tjänster vill kunna tjäna en peng på sådant jobb.
4. Nästan ingen använder en sådan radio till annat än som komradio och de är "användare".
5. För att minska missbruk, av komradio är det "svårt" att ställa om parametrar i den.

Marin bandet är väl lämpat att lyssna om du bor där det finns båtar.
kanal 16 och lokal trafikanal.
156,000 MHz slask och jaktkanalerna är ofta aktiva, förutom amatörbandet då.

De
Roy
 
Byt PROM i den. det ska finnas en Super H16 som man skjuter ett 27C256 med. Det funkar i min V200T sen 2004 men har inget kvar som jag hittar. 12,5kHz och 144-146. 1750, scanning. Tror den kom från F5JTZ men kan inte hitta den igen.

Edit: skrev 1750 men det är såklart CCIR 5-ton 1747
 
Last edited:
Medan jag skrev detta laddade jag ner binärfilen från F5JTZ och satte Galep III i arbete.
Ett 27C256 är nu bränt med den nya programvaran, och om "Roer1976" skickar mig sin
postadress via PM så kan jag lägga det på postlådan i helgen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tjena tjena!
Nu har även jag fått denna radion i mitt shack, går det fortfarande att få tag i dessa kretsar och program?
 
Back
Top