Problem med flerbands mobilantenn på 70cm

SM4RNA

Well-Known Member
Har grejat lite med mobilantenner som täcker bl.a. 70cm.

Antennerna jag testat har alla varit 2 ggr 5/8 på 70 cm och ½-våg på 2m. Jag har testat flera fabrikat. På 2m blir SWR 1:1, men på 70cm går SWR sällan under 2:1. Vart SWR är bäst varierar lite mellan antennerna, men ligger oftast någonstans mellan 432 och 438MHz. Bara en antenn (Comet CHL-250, tror jag) fick jag gå emot bruxen och korta antennens båda sprötdelar lite. Andra antenner av fabrikat Diamond, Maldol och no-name har provats.

Antennerna har monterats mitt på taket i riktigt jordat fastborrat fäste. Kabel är Ecoflex-10 med original kontakter.

Dagen har ägnats åt en Comet UHV-4 som är en 4-bandsantenn, 10 förkortad 1/4-våg, 6förkortad 1/4-våg, 2m ½.våg och 70cm 2 ggr 5/8. Samma vanliga problem med 70cm uppdagades tyvärr. SWR är 2:1 som bäst på 435MHz och ligger på drygt 2,5:1 vid bandkanterna. 2m har perfekt anpassning och efter justering har även 10m och 6m det. Att jag kan få perfekt SWR på 10m och 6m tolkar jag som att antennfoten har god jord. Nu ska inte jord behövas för varken 2m eller 70cm, men ändock....

Jag funderar på vad detta med problemen på 70cm kan bero på? Tillverkarna anger alltid SWR till 1,25:1 eller bättre på alla band. Är det nåt problem med lösningen ½-våg på 2m och 2 ggr 5/8 på 70 i samma antenn som ställer till det? Man tycker ju dock att tillverkarna inte ska hålla på och lovar något som inte är möjligt? Kan det vara den goda jorden eller det stora jordplanet i alla riktningar som påverkar? Eller något annat?

de Anders SM4RNA

Dagen har ägnats åt en Comet UHV-4 som är en 4-bandsantenn, 10 förkortad 1/4-våg, 6förkortad 1/4-våg, 2m ½.våg och 70cm 2 ggr 5/8. Samma vanliga problem med 70cm uppdagades tyvärr. SWR är 2:1 som bäst på 435MHz och ligger på drygt 2,5:1 vid bandkanterna. 2m har perfekt anpassning och efter justering har även 10m och 6m det. Att jag kan få perfekt SWR på 10m och 6m tolkar jag som att antennfoten har god jord. Nu ska inte jord behövas för varken 2m eller 70cm, men ändock....

Jag funderar på vad detta med problemen på 70cm kan bero på? Tillverkarna anger alltid SWR till 1,25:1 eller bättre på alla band. Är det nåt problem med lösningen ½-våg på 2m och 2 ggr 5/8 på 70 i samma antenn som ställer till det? Man tycker ju dock att tillverkarna inte ska hålla på och lovar något som inte är möjligt? Kan det vara den goda jorden eller det stora jordplanet i alla riktningar som påverkar? Eller något annat?

de Anders SM4RNA

Jag har Diamonds motsvarighet - CR-8900. Jag har aldrig haft den monterad på bil, men smällde upp den på ett maströr provisoriskt utan jordplan typ, och hade bra SWR på 2m och 70cm, godtagbar på 6m, urusel på 10m.

Har byggt om ett GP-fäste i dag, som jag ska montera den på. Då får den 3 justerbara jordplan. Får se vad jag får för SWR då. Har tänkt att ha den som basantenn hemma.

En sak som slår mig är ecoflex-kablaget. Jag har storebror ecoflex 15 med tillhörande kontakter. Hela den konstruktionen byggde på att innerledaren (som är hur grov och otymplig som helst) ska klämmas fast i kontaktens egna konstruktion. Jag litar inte ett smack på den lösningen på högre frekvenser. Den kan inte sitta som gjutet i den lösningen, möjligen om jag crimper den, men det framgår ju inte av instruktionerna. Kör det kablaget på basantennen - VX-1000 som är en trebandsantenn. Helt okej SWR på både 2 och 70. Men antennen är ingen höjdare på 70 cm. Har en vanlig vårgårda dipol en meter nedanför med sämre kablage (H-100) och antennerna har ungefär samma verkningsgrad. Jag misstänker att det är nått tjall i kontakterna till ecoflexen... För det borde fungera bättre tycker jag...

Har grejat lite med mobilantenner som täcker bl.a. 70cm.

Antennerna jag testat har alla varit 2 ggr 5/8 på 70 cm och ½-våg på 2m. Jag har testat flera fabrikat. På 2m blir SWR 1:1, men på 70cm går SWR sällan under 2:1.
de Anders SM4RNA

Jag måste bara fråga ifall du har kollat ditt swr instrument med en bra konstlast?
Det kanske är fel på instrumentet?

I övrigt har jag ingen idé:confused:

Lycka till iaf.

// Janne

Tänkte också på konstlast. Antennerna har ju (hemska tanke) PL-kontakter, så det är ju enkelt att skicka på en konstlast direkt i fästet på biltaket. Då ser du om samma fenomen uppstår som med antennerna - att de fungerar dåligt på 70. I så fall är det ju kablage/kontakter/annat.

Jag smällde upp min CR-8900 på ett GP-fäste med 1,4 meter jordplan. Inget vidare .)på 10 och 6 meter, lite SWR på 2 m. På 70 cm rör sig knappt mätaren. Så här är det tvärtom just nu...

Jag tror mera på att det är kontakterna som kan vara problemet, ju högre frekvens desto knepigare och en PL-59 är nog inte det bästa valet på UHF.

Som "radioproffs" på mobila nät vet jag att det är viktigt med rätt kontakt korrekt konnekterad och anpassad till just den kabel som används och att man kan verifiera detta genom mätning.

Last edited:
Tack för alla svar.

Ecoflex 10 har lödda mittstift, så jag tror inte problemet är där.

Det är inte så länge sedan jag mätte med en konstlast med det instrumentet, men jag ska ta och koppla in en konstlast på taket och se vad det ger. Jag provade dock med en annan antenn en Maldol EX-105 tror jag är beteckningen, som är 1/4-våg på 2m och 3/4-våg på 70 cm och där var SWR skapligt på 70cm med runt 1,4:1 men inget vidare på 2m med runt 2:1.

de Anders

Mysteriet löst för denna gång.

Det var en skarvkabel som jag kopplade in mellan antennkabel och mätinstrumentet som inte var bra. PL-kontaktens skärm var inte lödd. Det var en RG-213 där man bara gängat på kontakten över skärmen och lött mittstiftet. (Tror kabeln kom med någon surpluslåda)

Det här förklarar inte mina tidigare problem med liknande antenner, men nu funkar i alla fall både min 4-bands antenn Comet UHV-4 och min 2-bands (½-våg på 2m och 2 ggr 5/8 på 70) Diamond NR-770H klanderfritt.

Innan jag ens kopplat ut mätutrustningen så fick jag kontakt med en PA3 på 29MHz också. :cool:

Däremot fick jag inte till Maldolen på 2m, men det känns inte prioriterat heller...

Nyfiken som man är så undrar jag om det är någon som vet hur en sån här antenn med ½-våg på 2m och 2ggr 5/8 är konstruerad? Jag tänker att den måste vara högohmig på 2m men inte på 70. Ännu värre med UHV-4 som även har 6 och 10m där den går som förkortad 1/4 och borde hålla 50 Ohm.

Back