Problem med frekvensräknare

SM5DFF

Well-Known Member
Jag misslyckas med att få ett projekt som påbörjades i början av 90-talet att fungera, en frekvensräknare med kompensation för MF på 455 kHz som skulle användas som digitalskala till en rundradiomottagare. "Preset" är därför 99545 och signalen går till "upcount".
Den räknar snällt till 4 MHz, blir sedan kinkig med nivån på insignalen och slutar fungera strax under 7 MHz. Första räknesteget (100 Hz) utgörs av en 74LS192 som hänger med till 38 MHz, därefter kommer fem 40192BE som är kopplade till 4511-avkodare och LED-siffror. Byte av första 40192:an har inte hjälpt och jag ser med oscilloskop hur dess utpulser blir svagare över 6 MHz för att försvinna en bit över 7 MHz. Ett "pull-up"-motstånd på 2,7 k till + sitter mellan LS-kretsen och första CMOS-kretsen för nivåanpassning, jag har provat med andra värden men utan förbättring. Jag har även bemödat mig om avkoppling av matningsspänningen och att dra jordledningar så gott det går med tanke på att det kompakta bygget är gjort på perforerad pertinax utan koppar.

Jag begriper inte varför 40192 inte hänger med över 700 kHz. Någon som kan hjälpa mig med tips? Schema

Lennart
 
Det kan vara så att utsignalen från den första 74LS192 inte är symmetrisk, utan består av korta pulser.
Då får tidig CMOS-logik problem, eftersom stegfördröjningen i denna är ganska stor.

Prova först med att köra in en signal bestående av 50/50 kantvåg direkt i den första 40192 och se hur långt upp det går. Koppla sedan "prescalern" så att den ger en symmetrisk kantvåg ut.

Annars byt ut 40192 och 74LS192 till 74HC192, som har en mycket lägre stegfördröjning och tolererar kortare pulser på ingången.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack K-A. Du har rätt i att 74LS192 ger korta pulser ut, men hur skulle jag enkelt omvandla dem till symmetrisk kantvåg till efterföljande CMOS? Om HC-kretsar funnits lätt tillgängliga skulle jag redan ha bytt till sådana.

Lennart
 
Om du har en 74LS90 eller 74HC90 så kan den ersätta 74LS192.
När den kopplas som 1/5 följd av 1/2 blir
utsignalen symmetrisk kantvåg.

Du har råkat ut för ett av problemen som användningen av synkrona räknare
som "prescalers" kan orsaka.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Du föreslår just det som jag har grunnat på idag, tack för stödet. Jag måste invertera resetpulsen förstås men det låter sig väl göras med en transistor.

Lennart
 
Back
Top