Problem med Ft-277

SA0BTA

Active Member
Nu när jag äntligen löst mitt antennproblem så tänkte jag försöka få igång min sedan ett halvår inköpta FT-277 Sommerkamp. Fick tips om en manual på engelska på webben och körde igång. Får dock inte de värden på metern som manualen anger, undrar om slutsteget är paj... Som nyuppväckt ham känner jag mig milt sagt rostig att sätta igång felsökning. Finns där ute någon i Stockholmstrakten som skulle kunna hjälpa mig, gärna mot hyggligt arvode? Vore kul att kunna köra något QSO då och då, känner att telegrafin finns där om även inte i så snabb takt i början.
Ytterst taxam för svar!
Bertil
 
I din förra tråd var det någon kommentar beträffande slutrören.
Jag är orolig för att jag postade en felaktig länk den gången (som gällde FT-101ZD).

Kontrollera att du har rätt manual. Ladda ner denna och spara om du inte redan har den.
http://www.cqham.ru/ftp2/man_sch_ft101.pdf
 
Last edited:
Antennproblemet är löst. När du lyssnar igenom banden och de olika moderna, kan du då säga att allt fungerar?? Det är steg ett, sedan ska sändardelen för något band och mode kollas, och bra då ifall du har en kompis att kolla det emot. - Börja där, det är en från början fin radio, men ålder och tidigare hantering kan bara anas. - Önskar jag hade en sån ny på 70-talet.

/Sven.
 
Satt och läste i 277E manualen, där står nån notering om man inte får sända bärvåg med full effekt längre än 10sekunder annars kan rören skadas permanent,
kan det stämma ?

Iofs. kan TV-sveprören vara känsliga pga att dom körs med 280W input ;)
dvs. det är lätt att överbelasta dom, sen börjar uteffekten dala på högre banden.

ebay är nerlusat med dessa rör, om slutstegets komponenter är krya, är det nog enklast att skaffa samma rör från nån mer känd leverantör (dyrare) t.ex GE 6JS6C och göra ett rörbyte/neutralisering.

Det finns rätt mycket alternativa lösningar på nätet pga. 6JS6C, vilket innebär antingen kraftig lägre uteffekt/större ombyggnation av slutsteget - med andra rör. Vet dock inte om det går att öka 277ans anodspänning lite till.
 
Att bygga om slutsteget till andra rör bara för att kunna avstämma längre tid känns lite onödigt.
I min Drake sitter två 6JB6 och jag har ännu inte eldat upp mina rör trots att jag varit aktiv med den i många år. Men visst kan man göra misstag och då är det kört.
Personligen tycker jag att 10 sekunders avstämningperiod känns långt.

Jag läste förresten i din länk (-NCL) att 12BY7 (drivröret) kan vara en vanlig orsak till dålig kräm i slutsteget.
 
Visst är det så,
i länken resonerade man att 12BY7A hade havererat pga. komponentfel, och det röret är ingen större investering att byta, men man måste mäta upp vad som sker under skalet för att veta mer. Att stoppa in ett nytt rör utan att kolla upp före rörbyte kan, om man läser mellan raderna i länken, antagligen sluta med ett ytterligare trasigt rör ?

Med tanke på hur länge folk "tunar "på bandet ibland, kan man förstå att rör kan ta stryk, eller om man kopplar på t.ex psk31 och "glömmer" justera pwr.

Reklamen med en tegelsten på nyckeln gäller nog inte Tv-rörslutsteg?
 
Hur har det gått med din FT-277? Nyfiken på feedback! Det är alltid trevligt att få höra hur problemlösningar artat sig, även om allt inte slutar lyckligt. - Det är felen vi lär oss av.

/Sven.
 
Hej Sven! Undras om jag köpt grisen i säcken, dan efter jag fått upp min antenn (från Berlinfunk) hände någge med mottagaren, helt dött så när som i läge A3, där har jag brus i alla fall men inga stationer. Christer -NCL lovade att kolla sändardelen, har inte haft möjlighet till detta, får av olika anledningar (QSY) vänta till juli alternativt oktober.../Bertil
 
Hej Sven! Undras om jag köpt grisen i säcken, dan efter jag fått upp min antenn (från Berlinfunk) hände någge med mottagaren, helt dött så när som i läge A3, där har jag brus i alla fall men inga stationer. Christer -NCL lovade att kolla sändardelen, har inte haft möjlighet till detta, får av olika anledningar (QSY) vänta till juli alternativt oktober.../Bertil

hoppas den fungerar fortfarande ?

fick igång både RX och TX, och rören 6JS6C (märke RCA) gav mellan 60-80W ut på CW på 80 & 20m.

Däremot var det konstigare på ssb, fick inte alc'n att visa -1.5V vid D2,D3 enligt ft-277 serv.manual, det var mer en konstant positiv låg spänning, så frågan är hur slutrören reagerar i grid bias med +V i ALC kretsen ?. Jordade katoden på D2, ingen skillnad i uteffekt.
Det finns uteffekt på ssb om man ryter till eller visslar, men verkar ändå lite låg, trots korrekt bias ström (70mA vid TX) & spänningar (RX -63VDC, TX -50VDC).

Kanske nåt fel på någon komponent (konding?) i alc eller låg rf driveffekt vid lsb/usb.

en bild från ft-277E's schema
ft227.JPG

Och här dök en likadan upp, reservdelar ?
http://www.tradera.com/item/302069/193566001/yaesu-ft101b-hf-transceiver
 
Last edited:
Fick samma problem med min FT101ZD MKlll och bytte drivröret efter att ha läst på nätet att detta var ett känt faktum. Hade precis tagit hem reservdelar ifrån HIFISSB i UK och bytte "bara" slutrören, men när jag bytte även drivröret så visade den även ALC. Hifissb.com - used hamradio parts Så testa detta elller konsultera min gode vän Reinhard, M0GER . Han eller de har oftast reservdelar.
 
Back
Top