Problem med Hygain Tailtwister T2X

SM0WLC

Member
Hallåj !

Jag har en Hygain Tailtwister T2X med ett problem.
Det vrider inte på sig. Bromsen släpper, men rotorn rör inte på sig när man håller ner CCW eller CW. Felsökning enligt manualen gav inget resultat , då alla värden var som de borde.

Någon som har några idéer ?

73 de SM0WLC Peter
 

SM0ETT / Hans

Well-Known Member
Kan du höra om motorn försöker att vrida sig?

Fick för några år sedan av en 08-klubb en rotor som, precis som din, inte ville röra sig.
Nyfiken skruvade jag loss överdelen och prövade igen flera gånger.
Upptäckte då att någon "underhållsservat" men lagt tillbax delarna så, att rotorn bara
kunde vrida sig ca några futtiga grader. Sedan var det stopp.
"Servaren" hade lyckats med att lägga en mellandel, som även fungerar som max-vrid-
stopp MELLAN vridstoppen, istället för UTANFÖR stoppen.

Efter omläggning av dessa plåtbitar så fungerade rotorn felfritt. MEN, då hade klubben
skaffat en ny rotor så när jag erbjöd klubben att få tillbax roton fick jag behålla den.
 

SM6VTT

Well-Known Member
SM0WLC said:
Hallåj !

Jag har en Hygain Tailtwister T2X med ett problem.
Det vrider inte på sig. Bromsen släpper, men rotorn rör inte på sig när man håller ner CCW eller CW. Felsökning enligt manualen gav inget resultat , då alla värden var som de borde.

Någon som har några idéer ?

73 de SM0WLC Peter

Kabelbrott...?

Brummar det i rotorn när du försöker köra? Det första jag skulle kolla är motorkondingen som sitter i manöverenheten. Nu är den ju inte så gammal men det är ett vanligt fel på dom gamla CDE rotorerna. Kommer inte ihåg men jag tror att den sitter mellan pinne 4 och 8?
 

SM0WLC

Member
SM6VTT said:
Kabelbrott...?

Brummar det i rotorn när du försöker köra? Det första jag skulle kolla är motorkondingen som sitter i manöverenheten. Nu är den ju inte så gammal men det är ett vanligt fel på dom gamla CDE rotorerna. Kommer inte ihåg men jag tror att den sitter mellan pinne 4 och 8?


Tjenixen !
Vi har mätt alla kablar enligt intruktionsboken. Då stämde alla resistanser. Den gav också alla spänning som felsökningsinstruktionerna i manualen.

Jag får testa och lyssna om den brummar. Jag tror den kondingen heter C2 och är på 130-160 MFD, 50 Volt. Jag antar att MFD står för mikrofarad. Jag ska ta och mäta strömmen till motorn när man trycker CCW eller CW. Kanske ger en ledtråd.

Tack för alla idéer !

/ WLC Peter
 

sm7ovk

Member
Finns bara en stor konding som du ser direkt när du öppar lådan. Har du inte hittat det tidigare så har jag lagt upp lite tips för renovering av T2X, men de tipsen hjälper dig inte med detta felet...
Har du öppnat själva rotorn eller uppstod felet "av sig självt"? (Dvs har du precis haft den öppen så kan det vara att du inte fått ihop den rätt)
En fundering, du säger att bromsen släpper, men är du säker? Är det lite för mycket resistans i ledningarna så orkar inte solenoiden att dra ordentligt.

73
SM7OVK
 

SM0WLC

Member
Hej !
Rotorn har suttit uppmonterad 7-8 år. Den har helt enkelt slutat at fungera.
Den har inte plockats ner eller skruvat isär. Alltså är det något mekansikt som har uppkommit av naturens slitage eller elektriskt, i form av kondenstor eller liknande.

Frågan är eftersom det inte har funnits några tydliga tecken, vad som är felet. Jag ska undersöka bromsen och mäta upp resistansen, lyssna efter surr från motorn.

/WLC Peter


Finns bara en stor konding som du ser direkt när du öppar lådan. Har du inte hittat det tidigare så har jag lagt upp lite tips för renovering av T2X, men de tipsen hjälper dig inte med detta felet...
Har du öppnat själva rotorn eller uppstod felet "av sig självt"? (Dvs har du precis haft den öppen så kan det vara att du inte fått ihop den rätt)
En fundering, du säger att bromsen släpper, men är du säker? Är det lite för mycket resistans i ledningarna så orkar inte solenoiden att dra ordentligt.

73
SM7OVK
 

SM0NCL

Well-Known Member
:(:(
Hej !
Rotorn har suttit uppmonterad 7-8 år. Den har helt enkelt slutat at fungera.
Den har inte plockats ner eller skruvat isär. Alltså är det något mekansikt som har uppkommit av naturens slitage eller elektriskt, i form av kondenstor eller liknande.

Frågan är eftersom det inte har funnits några tydliga tecken, vad som är felet. Jag ska undersöka bromsen och mäta upp resistansen, lyssna efter surr från motorn.

/WLC Peter
Tjena!
det som hänt mig är nedgångna lagerbanor vilket resulterat i att övre/undre rotorhushalvorna tar i varann, och motorn orkar inte vrida.
däremot gick rotor/motor runt nedtagen på bordet. utan belastning.

vid ett annat tilfälle var det kondensatorn, tror den var bipolär.
 

SM0WLC

Member
Den spännande fortsättningen!! :-(

Bromsens solenoid har en resistans på typ 0,4 ohm. Med ampèremeter kom jag fram till att den drar 500 mA.

Det surrar inte från motorn när man försöker köra den CW eller CCW. (Vad man kunde höra från mastfoten... )

Motorn drar typ 2300 mA åt både CCW och CW.

Spänningen över motor är cirka 26 Volt. (Vid boxen)(Både cw och ccw)

Spänningen över kondensatorn (C2) är 29 Volt. Och det går i storleksordningen 1600 mA genom den.

Alla värden är uppmätta vid boxen. Genom att koppla loss anslutningskablarna på baksidan.

Kan du verifiera dessa värden Christer-NCL , om du har en likanande rotor "up and running " så att säga.

Tack för all hjälp !

/Peter

:(:(
Tjena!
det som hänt mig är nedgångna lagerbanor vilket resulterat i att övre/undre rotorhushalvorna tar i varann, och motorn orkar inte vrida.
däremot gick rotor/motor runt nedtagen på bordet. utan belastning.

vid ett annat tilfälle var det kondensatorn, tror den var bipolär.
 

SM5KRI

Oldtimer
Citat: Alla värden är uppmätta vid boxen. Genom att koppla loss anslutningskablarna på baksidan.


Jag kanske tänker fel, men spänningen borde nog sjunka något (eller strömmen ökar) när motorn drar och belastar? (om du testade medan kabeln var ansluten)

Dålig kabel eller jord? Det kanske är läge att klättra upp och göra en okulär besiktning av rotorn och alla anslutningar och sen ev plocka ned rotorn och då passa på att göra en renovering ..
 
Last edited:

SM0NCL

Well-Known Member
Den spännande fortsättningen!! :-(

Bromsens solenoid har en resistans på typ 0,4 ohm. Med ampèremeter kom jag fram till att den drar 500 mA.

Det surrar inte från motorn när man försöker köra den CW eller CCW. (Vad man kunde höra från mastfoten... )

Motorn drar typ 2300 mA åt både CCW och CW.

Spänningen över motor är cirka 26 Volt. (Vid boxen)(Både cw och ccw)

Spänningen över kondensatorn (C2) är 29 Volt. Och det går i storleksordningen 1600 mA genom den.

Alla värden är uppmätta vid boxen. Genom att koppla loss anslutningskablarna på baksidan.

Kan du verifiera dessa värden Christer-NCL , om du har en likanande rotor "up and running " så att säga.

Tack för all hjälp !

/Peter

Hej
har inget liknande hemma att mäta på (den trasiga åkte på skroten)

kablaget är ju rätt misstänkt, det rostar friskt på anslutningsbleck i rotor
och korroderar i om man förtent kabeländar.

enligt hy-gain manualen ska motorn ha 24VAC och drar 2.25A - mätt mellan pin 4-8 på rotor. Så i ditt fall verkar motorn dra ström men rotation uteblir,
dvs. antingen har
- växellådan dragits sönder (lyssna om motorn går)
- kilen i bromsen lossar ej (för svag ström till solenoiden alt. kilen har fastnat, upp och rycka på rotorn och försök igen + lyssna efter soleniodslammret) .
Solenoiden ska enligt hy-gain manualen har 0.75ohm+kabelresistans (pinne 1-2 i rotor) och skall ha 24VAC/5.0A för att dra - vilket kanske inte uppfylls uppe vid rotorn pga. rost/korrosion i kablage/anslutningar,
Din mätning ger för lite resistans över solenoid+kablage, det kan man undra lite över ?

/C
 

SM0WLC

Member
Mastklättrare SÖKES !

Jaha... Det lutar mer och mer åt att det blir att plocka ner rotorn, och kolla efter fel.

Finns det någon som känner att de behöver se Stockholm från en ny sida , så finns det 6 meter mast på 40 meter hus centralt beläget.

WLC Peter
 

SM6VTT

Well-Known Member
Det är inte så lätt när det är är många saker det kan vara fel på....

Har dock sällan hört att någon Hygain rotor har lagt av rent mekaninskt.

Frågan om du får isär rotorn om den suttit uppe under lång tid. Det största problemet med hygain rotorerna är att järnskruvarna fastnar i aluminiumen. Värst är det med dom med mekanisk broms.

Jag tror fortfarande att det är kondingen i styrboxen eller kablaget. Motorkonding från en skrotad diskmaskin är en bra ersättare, dom brukar vara lite större men det spelar ingen roll. Det blir iallafall billigare att köpa en... tror dom är rätt så dyra.

Har du möjlighet att låna en annan styrbox så är det ju lättast. Vad jag vet så är nästan alla styrboxar till hygain rotorerna samma, även om dom ser olika ut. Då är det en felkälla mindre..
 
Last edited:
Top