Den spännande fortsättningen!! :-(
Bromsens solenoid har en resistans på typ 0,4 ohm. Med ampèremeter kom jag fram till att den drar 500 mA.
Det surrar inte från motorn när man försöker köra den CW eller CCW. (Vad man kunde höra från mastfoten... )
Motorn drar typ 2300 mA åt både CCW och CW.
Spänningen över motor är cirka 26 Volt. (Vid boxen)(Både cw och ccw)
Spänningen över kondensatorn (C2) är 29 Volt. Och det går i storleksordningen 1600 mA genom den.
Alla värden är uppmätta vid boxen. Genom att koppla loss anslutningskablarna på baksidan.
Kan du verifiera dessa värden Christer-NCL , om du har en likanande rotor "up and running " så att säga.
Tack för all hjälp !
/Peter
Hej
har inget liknande hemma att mäta på (den trasiga åkte på skroten)
kablaget är ju rätt misstänkt, det rostar friskt på anslutningsbleck i rotor
och korroderar i om man förtent kabeländar.
enligt hy-gain manualen ska motorn ha 24VAC och drar 2.25A - mätt mellan pin 4-8 på rotor. Så i ditt fall verkar motorn dra ström men rotation uteblir,
dvs. antingen har
- växellådan dragits sönder (lyssna om motorn går)
- kilen i bromsen lossar ej (för svag ström till solenoiden alt. kilen har fastnat, upp och rycka på rotorn och försök igen + lyssna efter soleniodslammret) .
Solenoiden ska enligt hy-gain manualen har 0.75ohm+kabelresistans (pinne 1-2 i rotor) och skall ha 24VAC/5.0A för att dra - vilket kanske inte uppfylls uppe vid rotorn pga. rost/korrosion i kablage/anslutningar,
Din mätning ger för lite resistans över solenoid+kablage, det kan man undra lite över ?
/C