Problem med ic-706

SM4WII

Well-Known Member
Hejsan, jag har en Icom IC-706MK2G som jag har problem med.
Jag hör exempelvis 40m på 20m och så vidare.
Frekvensen 7018kHz hörs lika bra på 14233 och på 14308.

Jag använder endast stationen som mottagare, kan jag ha förstört något filter när jag sänt på den andra stationen?

Någon som känner igen problemet?

Jag vad säger Roy?
"Underligt"

Genom att slå av och på PRE-amp så kan man höra om problemet, dvs de falska signalerna, blir olinjärt starkare, respektive svagare. I så fall talar vi om ett distorsionsproblem. exvis med PRE-amp på, så hörs de oönskvärda och med PRE-amp av försvinner dom helt. PROVA
Att BC stn kan ha övertoner är normalt och dessa kan ibland vid goda konds höras. Ofta bildas sådana på 28 - 30 MHz om det är rätt conds.
Nu är ju inte dina oönskade sigs harmoniska.
Nog finns BC sändare som har spurrar.
Nog kan Imd bildas i en enklare mottagare som IC-706all, men vanligen inte alls på detta vis.
Vad händer med en form av förselektion, ex en antennavstämmare?

Vad händer om du tar bort alla extra sladdar, nyckel, ACC jack högtalare etc.

slutligen finns detta phenomen alltid? Eller är det conditionsbundet?

Jag vill veta vilken version av 706MKIIG du har, ASIATISKA verioner har ibland ett enklare förselektionsystem, USA varianter har helt andra EMC komponeter och oönskade sigs kan tränga in i acc jackar etc. Samt en lägre klass på eleketrolyter. Man kan då får bus i ex stabbar som ger sigs som kan blanda sig.
Dvs finns CE märke, R&TTE, E-mark etc på din radio?

Själv har jag haft likande fenomen som kommer sig av dåliga kontakter i antennomkopplare, baluner och koaxkontakter som då orsakar Imd utanför radion.
Även prylar på avstånd från amatörradiostationer kan orsaka IMD likande fenoemn.

Dvs prova riggen hos en kompis i andra änden av stan.

de
Roy

... ASIATISKA versioner har ibland ett enklare förselektionsystem, USA varianter har helt andra EMC komponeter och oönskade sigs kan tränga in i acc jackar etc. Samt en lägre klass på elektrolyter. Man kan då får bus i ex stabbar som ger sigs som kan blanda sig...
Märkligt att ICOM m.fl. kan sälja billigare (och därmed sämre) produkter på annat håll, och samtidigt skönt att vi slipper dom.

/ Göstha

Det är knappast märkligt.
Varje tillverkare av alla tänkbara produkter anpassar sig till kraven hos den marknad man riktar sig mot.
Till och med en bil, en Volvo, som ju är rätt dyr kan innehålla tio tusen skillander mellan en för Sverige resp Kina eller USA.
Varje tillverkare kan på väldigt kort tid, ställa om produktionen av samma artikel för respektive marknad.
På bandet i Trollhättan kan man bygga Saabar för respektive marknad blandat.
Ex i USA gäller ett års garanti och inga krav på efterservice sen.
Man vill heller inte betala mer för längre livslängd.
Hr i Europa finns länder där det krävs 5 års garanti.
EMC kraven är olika i olika värdsdelar och man måste faktiskt välja olika typer av EMC komponeter för att klara kraven, Finns inga krav gapar de lödplättarna tomma. Gäller alla produkter bilar, kameror, TV etc. Små saker som batterieliminatorer, hackade små saker finns med olika stickproppar för olika marknader, samt olika EMC krav, och livslängd.
Det är väl därför varje komponet finmns i olika klasser. Se i ELFA så finner vi elektrolyter av 15 olika typer av samma modell och värden. Kostar från 0,95 till 3,7 kr
Att vi får vad vi betalar för är en sanning lika klar idag som igår.
Helt normalt och har varit så i hundra år.

De
SM4FPD

"Att vi får vad vi betalar för är en sanning lika klar idag som igår."

Jag tänkte precis köpa en transceiver för 33.000 från Tyskland, men ser nu att man kan få den för 40.000 i Karlstad. Självklart vill jag ha det bästa, och ändrar mig och köper från Karlstad! ;-)

Sture

Har kikat lite på den. Vet inte var den är köpt då den är begagnad.
Garanti-klisterlapparna som sitter på den är på tyska och CE-märke finns.
Köte den för ca. 7 år sedan för 6000kr vilket ju var ganska billigt tyckte jag.

Jämför jag mellan min IC-737 och IC706'an så hörs inte dessa signaler på 737'an.
Får återkomma när jag lekt lite mer med en tuner mellan radion och antennen.

SM4WII har du provat att koppla bort alla tillbehör, manipulator, acc sladdar, fotpedal etc.
Så bara radio med antenn är kvar.
Jag drar mig till minnes att för länge sedan. Ja kanske förra solfläcksmaximumet, så kunde det ske LF detektering från starka mellanvågs och kortvågsstationer. Men då hörs ju samma station på alla frekvenser och oavsett VFO frekvens. Dessutom har EU versionerna, bra EMC avkoppling på alla jackar. (oavsett fabrikat) dessa fenomen var större förr innan EMC krav fanns.
Är den köpt i Tyskland och har CE märke har den samma EMC, EMP och andra krav som alla EU versioner. ICOM Europe, som importerar ICOM i DL, sätter på små gararantiklistermärken. Att det finns oseriösa importörer i DL som tar hem Asiatiska versioner vet vi. Då brukar inte företaget svara på tekniska frågor, eller finnas när garantiservice behövs. Något som jag oavsett fabrikat ständigt får frågor om. Dvs radioamatöer som köpt billigt och sen inte får hjälp, oavsett fabrikat.
Ett tips till Sture, SA5A, köp i Norge så kan du få betala ännu mer. För de pengarna får du 5 års garanti, samt den support och reservdelshållning vi i SM ger upp till 20 år.

För övrigt SM4WII, så bör du prova radion på annat QTH.
Intermodulationsfenomen kan bildas i det mesta utanför en kortvågsradio, eller annan mottgare.
Gamla TV antennförstärkare exvis. Telefoner med långa luftledningar. Åskskydsdosor med VDR skydd, kanske brända VDR.
Och nivåerna från BC banden börjar periodvis bli stora nuförtiden.

de
SM4FPD

Back