SM4WII har du provat att koppla bort alla tillbehör, manipulator, acc sladdar, fotpedal etc.
Så bara radio med antenn är kvar.
Jag drar mig till minnes att för länge sedan. Ja kanske förra solfläcksmaximumet, så kunde det ske LF detektering från starka mellanvågs och kortvågsstationer. Men då hörs ju samma station på alla frekvenser och oavsett VFO frekvens. Dessutom har EU versionerna, bra EMC avkoppling på alla jackar. (oavsett fabrikat) dessa fenomen var större förr innan EMC krav fanns.
Är den köpt i Tyskland och har CE märke har den samma EMC, EMP och andra krav som alla EU versioner. ICOM Europe, som importerar ICOM i DL, sätter på små gararantiklistermärken. Att det finns oseriösa importörer i DL som tar hem Asiatiska versioner vet vi. Då brukar inte företaget svara på tekniska frågor, eller finnas när garantiservice behövs. Något som jag oavsett fabrikat ständigt får frågor om. Dvs radioamatöer som köpt billigt och sen inte får hjälp, oavsett fabrikat.
Ett tips till Sture, SA5A, köp i Norge så kan du få betala ännu mer. För de pengarna får du 5 års garanti, samt den support och reservdelshållning vi i SM ger upp till 20 år.
För övrigt SM4WII, så bör du prova radion på annat QTH.
Intermodulationsfenomen kan bildas i det mesta utanför en kortvågsradio, eller annan mottgare.
Gamla TV antennförstärkare exvis. Telefoner med långa luftledningar. Åskskydsdosor med VDR skydd, kanske brända VDR.
Och nivåerna från BC banden börjar periodvis bli stora nuförtiden.
de
SM4FPD