Problem med IC-735

sm6vzb

New Member
Hej allihopa,
Jag är en gammal radioamatör (sedan 1952) men också en nybörjare på forumet.
Jag har ett problem och hoppas att den samlade kompetensen på forumet kan hjälpa mig!

Fick tag på en gammal IC-735 som jag försöker att fixa. Problemet är som följande; när jag kopplar över från mottagning till sändning (utan ingångssignal från mikrofon eller elbugg) får jag max uteffekt (100W) på antenn utgång
Jag har försökt följande:
1. koppla bort signal från utgångssteget – då får jag normalvärde på J14 (100mV pp)
2. har kollat spänning på Q5 transistor (allt normalt)
3.” idling current” på transistorer i utgångssteget är anpassat till normala värde
Hoppas att ni förstår min förklarig och har några förslag på hur jag kan gå vidare för att fixa detta.
Tack på förhand
sm6vzb
 
Hej!
Det behövs nog lite mer kött på benen.
I vilken mode får du 100 Watt på utgången?
Hur mycket får du i AM-läge?
Har du uteffekt trots att du inte säger något i miken?

/Ingvar
 
Hej Ingvar,
Här kommer en djupare förklaring:
Jag får 100W output när kabel från P-1 är kopplad till J-14 (PCB MAIN)- utgångssteg oscillerar av sig själv.
När jag kopplar bort den kabeln så försvinner den utefekten och alla värden kommer på normalnivå. Detta händer oavsett om IC-735 i på AM, FM, SSB eller CW läge.
Jag får uteffekt trots att miken och key är bortkopplade.
/Basic
 
Ic-735

Ja, det var ett skumt fenomen. Har felet uppstått av sig själv, eller kan man misstänka att någon har gjort några ändringar i riggen?
Det verkar som du säger, att det är någon typ av självsvängning. Kan du se med ett oscilloskop vilken frekvens den svänger på?
Kanske vi ska hoppas på att Roy-FPD dyker upp med något tips. Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig. :(

/Ingvar
 
Det verkar som om sändaren självsvänger.

1. Gör den så på alla frekvenser?

2. Gör den inte så om du tar bort den lilla koaxen med driveffekt?

3. Sjäklvsvänger den oxo på frekvenser som den inte skall kunna sända på exvis 8,5 MHz? Den kan vara tvångsöppnad för att sända på alla QRG, och då är frågan otillämplig.

4. Att en IC-735 självsvänger är extremt sällsynt och kan bero på skador från åska.
Därför skall man då börja med att kolla upp RX på alla frerkvenser, verkar den ojämn i känslighet mellan 1,8 och 30 MHz är ingångsbandpassfiltren skadade, och det kan orsaka självsvängning vid TX.
Mottagarern skall vara mycket jämn i känlighet i området, inom 1-2 dB på sin höjd. har du ingen signalgenerator kan man ändå göra en bedömning om man hör atmostfärsikt brus på alla band eller om den verkar döv på vissa band. Koppla då dessa band till bandpassfitlrens områden och du kan då bedöma om något sådant är dött. Prova oxo om du hör PRE_AMPENS egenbrus på alla frekvensser. dn sitter efter de kretsar vi nu talar om, hörs den med någon dB brushöjning är resgtern av mottgaren OK.

5. Man kan även bara byta alla SW dioder omkring exiter och bandpassfitler, det är ett 30 tal så det är snart gjort. Men gör inga avsteg från diodtypen ISS55.

6. Felet kan vara att antennrelät är fastbränt och effekt går till mottgaren vid TX, ta därför bort sladdbygen på baksidan och se om den går lugnt i TX, då utan mottagare.

7. Kolla efter brännsår och brända komponenter, vid det hörn av det undre kretskrotet där ingånmgsbandpassfitlren sitter, snik ner snoken och lukta noga, ta fram luppen och leta brända små komponenter.

8. Man kan givetvis mäta igenom alla sw dioder i ingången, eller exiterdelen. Men dät är lite pyssel.

IC-735 kom till världen 1985, den var då enormt exklusiv och hade mycket goda pretanda. Många har den kvar och de flesta "ÄLSKAR" sin IC-735:a.
Med försiktigt handlag och att du gör rätt kan du få liv i den och njuta av den i 20 år ytterliagre.

Vad du än gör, trimma inget! trimmrarna kan ej göra så att den sjävsvänger, trimmrarna rör sig inte ens under 25 år. De skall stå som fabriken ställde dem.
 
Hej sm7czr och SM4FPD,
Tack för alla tipps! Nu är det bara att kolla upp allt.
Återkommer med resultat!
Med vänlig hälsning
Basic
 
Uppdatering
Har hittat konstant matnings spänning 13,5V på Q14-Q15-Q16
(mix.- MF steget ). Någon hat modifierat IC-735an vid tidigare service.
Har hittat en trasig transistor, Q70- 2SB562 som jag har bytt ut mot en BC640.
Nu fungerar allting klanderfritt!
Ett stort tack SM7CZR och SM4FPD!
Med vänlig hälsning
Basic
 
Back
Top