Problem med IC-735

sm6vzb

New Member
Hej allihopa,
Jag är en gammal radioamatör (sedan 1952) men också en nybörjare på forumet.
Jag har ett problem och hoppas att den samlade kompetensen på forumet kan hjälpa mig!

Fick tag på en gammal IC-735 som jag försöker att fixa. Problemet är som följande; när jag kopplar över från mottagning till sändning (utan ingångssignal från mikrofon eller elbugg) får jag max uteffekt (100W) på antenn utgång
Jag har försökt följande:
1. koppla bort signal från utgångssteget – då får jag normalvärde på J14 (100mV pp)
2. har kollat spänning på Q5 transistor (allt normalt)
3.” idling current” på transistorer i utgångssteget är anpassat till normala värde
Hoppas att ni förstår min förklarig och har några förslag på hur jag kan gå vidare för att fixa detta.
Tack på förhand
sm6vzb
 
Hej!
Det behövs nog lite mer kött på benen.
I vilken mode får du 100 Watt på utgången?
Hur mycket får du i AM-läge?
Har du uteffekt trots att du inte säger något i miken?

/Ingvar
 
Hej Ingvar,
Här kommer en djupare förklaring:
Jag får 100W output när kabel från P-1 är kopplad till J-14 (PCB MAIN)- utgångssteg oscillerar av sig själv.
När jag kopplar bort den kabeln så försvinner den utefekten och alla värden kommer på normalnivå. Detta händer oavsett om IC-735 i på AM, FM, SSB eller CW läge.
Jag får uteffekt trots att miken och key är bortkopplade.
/Basic
 
Ic-735

Ja, det var ett skumt fenomen. Har felet uppstått av sig själv, eller kan man misstänka att någon har gjort några ändringar i riggen?
Det verkar som du säger, att det är någon typ av självsvängning. Kan du se med ett oscilloskop vilken frekvens den svänger på?
Kanske vi ska hoppas på att Roy-FPD dyker upp med något tips. Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig. :(

/Ingvar
 
Det verkar som om sändaren självsvänger.

1. Gör den så på alla frekvenser?

2. Gör den inte så om du tar bort den lilla koaxen med driveffekt?