Problem med Icom IC-T81

sa0bga

Well-Known Member
Hallå där

Jag har ett litet mindre problem med en Icom IC-T81 och det är att jag inte har någon nämnvärd effekt ut.
Mottagningen fungerar utan problem.
Jag har utan instrument kunnat lokalisera, med hjälp utav servicemanualen och scheman, problemet till att det är exakt samma beteende på alla fyra banden vilket skulle tyda på att det är något problem med effekttransistorerna och det är antingen den ena eller båda.
Jag kan dessutom se att den drar mellan 1A-2A när man trycker ner PTT.
Kan också nämna att jag har en liten räckvidd kvar och moduleringen är helt utan problem med det lilla.

Vilket då kommer till det egentliga problemet med att lokalisera utbytestransistorer.

Det är de två nämnda i schemat till Q921 och Q922 det handlar om
Q921 är en MRF 9745
Q922 är en 2SK3075

Jag har inte lyckats hitta någon utav dessa inom riket hos de elektronikåterförsäljare som man enkelt kan hitta och heller inte utanför.

Har då provat att leta efter ersättningstransistorer och det jag kan hitta efter en hel del letande är att
Q921 MRF9745 kan ersättas med MRF9382, MRF1517 eller MRF1518
Q922 2SK3075 kan ersättas med RD15HVF

Tyvärr blir det samma sak här också, inget att hitta inom rikets gränser så då provar jag att slänga ut en tråd här och se vad det kan ge för inlägg och tips.

73 de SA0BGA
//Niclas
 
Niclas, det första jag skulle göra är att kolla om mottagaren har full känslighet.
Ett typsikt fel på handapprater är att anlutningen till antennjacken lossnat invändigt.
Då sker att effekten inte kommer ut, mottgaren blir döv och den drar ändå ström vid TX.
Genom att kolla fler saker kan man kanske ringa in felet.
Att det skulle vara fel på transistorer är nog uteslutet då den ju drar stöm vid TX.
Däremot kan det vara PIN dioder som släpper effekten till respktive LP filter och band.
Men efterssom du inte har feffekt på något band och den drar ström så bör du hitta någon komponet som är gemesam för alla frekvenser. Antennjacken är en sådan.

IC-T81E såldes 1999 och det är 15 år sedan jag såg en sådan på operationsbrodet.

En bra ide är att studera schemat noga och fösöka förstå hur den är uppbyggd och med ledning av detta klura ut vad som skall bytas eller lagas.

Vad jag minns sänder dennna på 50, 145, 430 och 1200 MHz. Jag minns inte säkert men den har nog bara ett eller möjligen två PA.
Är det två PA så är knappast båda kass.

de
SM4FPD
 
Godkväll och tack för svaren, ursäkta dröjsmålet med att komma tillbaka.

Angående antennanslutningen så har jag för säkerhetsskull ohmmät den och kan inte se något konstigt där, dvs nära nog 0ohm från insidan till utsidan.
Mottagningen fungerar fortfarande lika bra men sändningen går knappt ut alls.

Ska försöka att låna hem ett instrument från jobbet för att kunna mäta upp vilken uteffekt som finns idag vid sändning.
Något finns där då jag klart och tydligt kan höra mig själv i min andra radio. Behöver å andra sidan inte vara mycket då dessa finns i samma rum.


Problemet att mäta dessa och andra kretsar på den här radion är att det sitter två kort och för att komma åt att mäta effekttransistorerna så måste man dela på de.
Såvida man inte kan få tag på en jig på något enkelt sätt...


På återhörande
SA0BGA
//Niclas
 
Just därför Niclas, dvs för att det inte går att köra och mäta på apparaten isärplockad, måste man klura ut vad som kan vara fel, och plocka isär och byta det man misstänker, sedan skurva ihop och testa. Har na tur slipper man sen plock isär fler gånger. Har man otur kan man få plocka isär radion många gånger.

de
SM4FPD
 
Back
Top