Problem med Kenwood TS-50S

sm7xfd

Active Member
Jag undrar om någon har erfarenhet av Kenwood TS-50S med följande fel:

När jag har ropat CQ och fått svar och skall fullfölja samtalet så lägger TX av, sänder inte när jag skall fortsätta mitt QSO, ON AIR-lampan tänds när jag trycker på PTT men ingen HF går ut, mottagaren fungerar.
När jag startar om radion så går det en stund till och sedan samma visa igen.
Likadant på alla band och trafiksätt, inget fel på antennerna, SWR 1,3-1 och min IC-7400 fungerar fint på dom.
Trodde först att det kunde vara skyddskretsen som gick in och "ströp" uteffekten men jag tycker att det verkar konstigt med så låg SWR, men okej det kan ju ändå vara så att det har blivit fel på själva den kretsen.
Jag vet också att det kan bli olika fenomen om backupbatteriet är slut men det sitter ett nytt i radion som håller 3V.

Saknar tyvärr ett schema för att kunna göra en grundligare kontroll så nu står mitt hopp till alla Er radioamatörer som läser detta forum.

Alla tips och råd mottages tacksamt så att jag kan bli QRV från husbilen igen :)

73 de Stefan,SM7XFD
 
Hej!
Du har kanske löst problemet nu.
Kan du sända med lägre effekt 50 el 10W? Isåfall kolla om spänningen från nätagget sjunker för mycket eller kanske troligare att du får HF in i riggen som ställer till det. Prova med konstlast eller annan antenn längre bort.
73 de Lasse
 
Back
Top