Problem med rigstyrning av IC735

sm4yzv

Member
Hej alla glada amatörvänner.

Jag har ett problem med min fina trotjänare ic735, det går inte längre att syra radion via datorn (använder modem från EXODIN och HamRadioDelux)!!!! Har undersökt modemet med alla kablar och kan inte hitta något fel där, min undran till er är om det kan vara något fel på tillbehörsporten och/eller remote uttaget på radion?

Jag saknar så att snabbt kunna byta band/frekven (perfekt när det dyker upp något intressant på clustret) och att köra PSK31 i HRD.

Stort tack på förhand och jag hoppas på hjälp.

Mvh SM4YZV Björn

För att diagnosticera detta behöver man ett oscilloskop eller en "logikprob".

CI-V interfacet i IC-735 tillhör familjen "seriella entrådsinterface" där både kommandon och backsignalering använder samma tråd men vid olika tillfällen.

Viloläget ("logisk 0") är c:a + 3 V och när man vill sända en teckendel ("logisk 1") så drar en transistorswitch ner tråden mot 0 V.

Innan något annat görs så kontrollera att inställningarna för radioadress och baudrate är de rätta i datorn. Om dessa blir felaktiga så tappar man kontakten med radion.

Du bör därefter kontrollera om remote-jackets mittstift ligger konstant på 0 V eller någon spänning mitt emellan 0 och 3 V utan att ha något yttre interface anslutet. Är det så har transistorn Q6 på PL-kortet gått sönder, eller det är kortslutning någonstans på kortet.

Vrid sedan på VFO-ratten, då ska en serie pulser mot 0V sändas. I så fall är backsignaleringen från radion OK. Anslut sedan det yttre interfacet och upprepa.

Om ledningen då ligger konstant mot 0 V är det fel i interfacet, eller kortslutning i någon kabel/kontakt.
Skicka sedan kommandon mot radion och se om det kommer pulser på ledningen.

Kommer det pulser så är riktningen dator -> radio OK.

Mer avancerad felsökning består i att öppna radion och mäta på pin 11 och 12 på CPU-kretsen
IC6 på PL-kortet. Där ska man hitta samma pulser som sänds på styrledningen.
Kommandon från datorn hittar man på pin 11 och backsignaleringen från radion på pin 12.

"Förskingras" pulser på vägen mellan remote-jacket och dessa ställen är transistorerna Q5,Q6 och Q7 samt IC-kretsen IC5 misstänkta.

Om man inte vet vad man gör ska man låta någon med erfarenhet av logikfelsökning titta på saken.
Det är lätt att förstöra en IC-krets genom t.ex. ett ojordat oscilloskop.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Back