Problem på båt på bl.a. 10 MHz

Aguila

Member
Jag är på väg till Medelhavet med båten i början av juni och har fått problem med kortvågsradion som jag behöver hjälp med att lösa.

Jag har en ICOM 706 MKII G, AH4 samt Pactor II-USB modem. Som dator har jag en HP Pavillion, ny för året. Från AH4:an till akterstaget har jag en 2 mm plastöverdragen vajer som sitter mellan isolatorerna på akterstaget.

Mitt problem är att när jag kör på 10 MHz (inga problem på 3, 7 eller 14 MHz) på Pactormodemet så stängs trancievern av och därmed modemet. Om jag kör på uteffekt på 3 (antar att det är 30 W eftersom högst är 100 W) så är det inga problem utan har fått kontakt i Italien. När jag tog emot Navtex på 518 KHz så startar sändningen upp genom några toner, även då flippar trancievern ur och stängs ner.

Förra säsongen hade jag inte dessa problem och har sen dess bytt mellan AH-4:an och akterstaget från elkabel (ärgad) till vire samt att jag har mer antenner, 4 st med dragna kablar i samma område som kabeln AH4:a till trancievern ligger. Jag har prövat med och utan 3-4 rundlar på koaxen i varje ände och med eller utan ferritstavar utan att jag märkt någon skillnad.

Kan någon ge tips vad det är som gör att radion stängs av vid sändning, och även mottagning av Nvtexsignalen, så att jag har några ledtrådar att gå på och testa förändringar.

Tacksam för synpunkter
de
sa0ank
Kjell på S/Y Aguila
 
Bygg ihop en opto isolerad kopplingsbox mellan utrustningarna. Se till att du har fullständigt galvanisk isolation.

Ferriter har en del andra hyss för sig om du är nära antennen... Det finns en anledning till att man använde(r) ferrit antenner... Ferriter är i huvudsak till för att dämpa transienter, inte RF i alla dess former.


//Dan, M0DFI
 
En kollega till mig hade liknande problen på sin plastbåt som han ämnade att segla runt medelhavet med. Hans problem fixades med att jorda i vattnet med en plåt kring rodret.
Jag vet andra seglare som med framgång använt grabbräcket som HF-jord.


Lycka till.

Leif / SM7MCD
 
Back
Top