Problem?

SA5BYS

Well-Known Member
Skall nu flytta från ett "perfekt" QTH på landet med några dipoler och utan störningar till Huddinge och skulle uppskatta förslag på ny antenn. Kör primärt SSB på 12 till 20 m. Fru kommer inte acceptera mast i någon form. Finns inga höga träd. Synpunkter?
 
Du har samma problem som så många andra.

1: antennmontage
2: XYL

Man kan lätt undanröja minst ett av problemen, men hur ska man välja :)

/Micke
 
Läsningen är väl som vanligt att kompromissa.

Ingen mast = ingen gå-igenom-garderob.
Begränsning i antal antenner = begränsning i antal skor.
Inte tillåtet att prata med sina amatörvänner på radion = Inga besök till släkt eller bekanta. Framför allt svärföräldrarna.

OSV.
 
Ungefär som jag har det då, provat lite dipoler på vinden och magnetloopar i vedboden men den antenn som jag använder och som funkar riktigt bra är min markmonterade vertikal med 30 radialer i gräsmattan, den har också hyfsat hög hustru acceptans :)

Finns en radda att välja mellan, efter mycket läsande fastnade jag för en butternut 9 bandare (hf-9) det var den eller en GAP CHALLENGER / TITAN jag valde mellan, då kravet var en "allbander".

Lycka till!!
 
Har bytt YL (Numera XYL's) redan en gång och det hjälpte inte! Är åxå inne på nå typ av vertikal. Någon som har erfarenhet av SteppIR?
 
Vilken tur jag verkar ha.
Min XYL tycker detta är kul och är mer än möjligt behjälplig. :)
Titta på Cuschcraft's verikaler.
Dom brukar funka riktigt bra.
Hade en sådan på förföra klubb qth:et.

Kör själv med en GPM-1500 på balkongen hemma i stan inte den bästa man kan köra med men den funkar 10-160m med tuner.
På torpet kör jag en Gap Challenger som fungerar riktigt bra med.
 
En intressant utveckling tack vare dagens teknik: Jag sänder med min doublet på (80m) vinden och lyssnar på via en sdr-mottagare (SK4KO) på nätet, det fungerar bra. Tyvärr så blir dagens radiokontakter mer av karaktären: Ge mig min RST! Och hejdå.......

BYS, jag skulle prova magloopar, men de bör stå en bit bort, kanske på balkongen om en sådan finns.
 
Last edited:
Jag kör med vertikal dipol på banden 10 till 20m

vert_from below_s.jpg
vert_dipol_s.jpg

Metspöantennen som är matad via 450ohm bandkabel sitter på balkongen.
Det är tyvärr ingen fast installation men XYL är nöjd.....typ!

/Micke
 
På vilket sätt är remote inte att köra radio?

Om man har frontpanelen på ett qth och resten av radion och antennerna på ett annat qth så kör man väl lika mycket radio som om man tar med sig frontpanelen till radioqth't och sätter fast den på radion?

Om man har radion och antennerna i fjällstugan men sitter i lägenheten i stockholm och kör radio så kör man radio.
(jag förutsätter att man kör med distriktssiffran där antennen står och anger den lokatorn)
Däremot är man inte i fjällen.
 
Ja men vadå, om det är bara XYL som är problemet så ligger ju lösningen helt i din hand. Värre är väl om grannar och hyresvärdar är problemet, då är det genast svårare.

Skämt åsido, men det är inte kul när man inte helt fritt får utöva sin hobby. Jag antar att du kommer att flytta till ett hus i någon form. Är det en villa med tomt så bör det gå att få till lite dolda trådantenner och någon vertikal också. Ett maströr på taket borde du också kunna förhandla fram och få upp någon mindre yagi utan att det stör för mycket.

En flaggstång exempelvis kan lösa problemet. Man behöver inte hissa flaggan på varenda bemärkelsedag och tunna nästan osynliga trådar finns det.

En sista utväg är naturligtvis remote om man har möjlighet till detta men håller med om att det inte är lika som att sitta vid radion och känna doften av varm elektronik.

Lycka till med antennerna.
Anders
 
Skall nu flytta från ett "perfekt" QTH på landet med några dipoler och utan störningar till Huddinge och skulle uppskatta förslag på ny antenn...

Hur bor man i Huddinge, hus med tomt, utan tomt, lägenhet?

/Arne
 
En sista utväg är naturligtvis remote om man har möjlighet till detta men håller med om att det inte är lika som att sitta vid radion och känna doften av varm elektronik.

Lycka till med antennerna.
Anders

Man skulle ju kunna lösa det genom att lokalt ha en gammal kasettbandspelare med en massa brus och knatter på en kassett, då får man både doften av varm elektronik och stads-qrm för en autentisk upplevelse.
 
Last edited:
Bor i villa med ca 1500m2 tomt, tyvärr inga större träd, men en bergsluttning på baksidan mot en allmänning.
 
Ok då får jag helt lägga ner mitt radiokörande. Varför är du alltid så himla negativ till allt och alla .............

- Nej, du skall naturligtvis inte lägga ned!!

Jag kör själv bl a remote. Vintertid bor jag i västra Sthlm, med väldiga störningar. Iofs går detta bra vid pysslandet med gamla riggar och påpassliga försök. Sommartid i Roslagen.

Vill jag verkligen köra/höras bra ,går jag remote med min 706 i Roslagen (Stort tack till folket i Kalix!).

- Kanske en dipol längs taknocken kan vara till hjälp för dig? Prova gärna stegmatning/bandkabel med balanserad avstämning typ S-Match etc.


Lycka till!
 
Last edited:
Back
Top