Problem?

Ok då får jag helt lägga ner mitt radiokörande. Varför är du alltid så himla negativ till allt och alla .............

Alla väljer sina intresseområden och sin utmaningsnivå själv. Du behöver inte dela min åsikt men jag har full förståelse för de som inte tycker remotekörning ger den rätta känslan. Hur (ev.?) remotekörningen kommer att förändra framtiden för amatörradion kommer säkert lyftas i dedikerade trådar framöver.
 
Ni som har step-ir hur lång tid tar det att tuna om när man hoppar mellan banden.?
 
Jag förstår inte heller problemet med att köra remote. Eller skall vi begränsa längden på kabeln till nyckeln och/eller mikrofonen?

För att återgå till ämnet så tror jag att det först handlar om att kolla upp störningar. Är det mycket "skräp i luften" så kanske antennvalet får inriktas på att hålla ner störningarna.
 
Jag förstår inte heller problemet med att köra remote. Eller skall vi begränsa längden på kabeln till nyckeln och/eller mikrofonen?

Omvänt. Finns det någon minimisträcka som kommunikationen måste gå i etern? För den med fet plånbok kanske en remotestation i södra Florida vore nåt? Eller en på var världsdel och ansöka om WAC? Eller hyra in sig på en rejäl komersiell station eller f.d. Sovjetisk anlägning över testen eller helgen? D-STar? Eller kanske ta steget fullt ut? HamSphere - Virtual Ham Radio software
 
Last edited:
Nema problema. Till att börje med sätt upp en dipol. För 10-20 räcker de me 2x7.5m Mata med bandkabel å stämm av.

Good luck
 
Jag tycker ju inte att den här problemställningen är så särskilt svår. Om jag personligen äger stationen, så är den min. Om jag kör på en klubbstation med mer resurser så skulle jag självklart bli nöjd med att köra en sällsynt station, men jag skulle inte känna riktigt samma tillfredsställelse som om jag kört den hemma.

Min övertygelse är att det som är mitt och som fungerar bra, känns bäst. Gäller även om jag skulle köra remote från sommarstuga eller dylikt. Att köra på andras prylar, ja, då är man ganska nära Skype enligt mitt förmenande. Därför skulle jag välja att på en klubbstation köra med klubbsignalen, då min egen är ovidkommande (om det inte är ragchew).

Kort och gott är det nog en representationsfråga. Jag representerar mig själv med mina prylar. Klubben med klubbens prylar.

Bara mina korvören i debatten.

73 de Kai


Omvänt. Finns det någon minimisträcka som kommunikationen måste gå i etern? För den med fet plånbok kanske en remotestation i södra Florida vore nåt? Eller en på var världsdel och ansöka om WAC? Eller hyra in sig på en rejäl komersiell station eller f.d. Sovjetisk anlägning över testen eller helgen? D-STar? Eller kanske ta steget fullt ut? HamSphere - Virtual Ham Radio software
 
Det är kanske dags att skapa en tråd om "remote" körande?

Det som åtminstone "ska" vara amatörens adelsmärke är att alltid kunna fixa
en förbindelse, oavsett situation. Tycker väl att remotekörning är ytterligare
en lösning i den riktningen.

Men visst, blev själv besviken när jag trodde att jag kört USA på 80m och det
visade sig att motstationen var länkad via internet till Schweiz.

Det kanske är dags att uppmärksamma fenomenet internationellt och införa
ytterligare ett tillägg till anropsignalen, som /m, /mm, och /am så det tydligare
framgår att denna station är delad på två QTH.

Med dagens utveckling verkar det bara vara en tidsfråga, när alla blir
tvingade köra remote, ja förutom de få privilegierade som bor ensligt utan
grannar.
 
Last edited:
Bra idé med separat tråd; För eller emot remotekörning.
Hur mycket skall vi slå vad om att det spårar ur totalt, på nolltid, om det skall vara för eller emot? Pajkastning, inte riktig radio, fel känsla, skit och pest och pina ;)

Nej starta i så fall en tråd "Remote körning på bästa sätt, erfarenheter och goda råd för den som funderar på att prova på".

Det skulle väl i alla fall ha en chans att bli något positivt, en tråd som kan tillföra något, eller har jag fel? Dom som inte gillar remote kan ju då helt enkelt bara låta bli att läsa tråden.

Johan / SA3BYC
 
Sannolikheten att det skall spåra ut är väl typ 99,9 % men "so what"!
Tja "So What", ja om det är så du tycker trådarna skall vara så, varsågod. Förlåt då om jag tycker det är trevligare med trådar där man kan få ut något positivt och lärorikt, inte bara en massa skit. Men tjafsa på, jag struntar i vilket och avstår från att läsa i den tråden.

/J
 
Tycker definitivt att tråden skall hålla sig till ämnet, men tyvärr är erfarenheten att så är fallet väldigt sällan.
 
Omvänt. Finns det någon minimisträcka som kommunikationen måste gå i etern? För den med fet plånbok kanske en remotestation i södra Florida vore nåt? Eller en på var världsdel och ansöka om WAC? Eller hyra in sig på en rejäl komersiell station eller f.d. Sovjetisk anlägning över testen eller helgen? D-STar? Eller kanske ta steget fullt ut? HamSphere - Virtual Ham Radio software

Eftersom stationerna räknas som körda från remoteplatsen och inte där operatören sitter så ser jag inga som helst problem med det.

Sitter jag i Stockholm och styr en station i södra florida så har jag kört kontakterna från florida, hur svårt kan det vara?
 
Eftersom stationerna räknas som körda från remoteplatsen och inte där operatören sitter så ser jag inga som helst problem med det.

Sitter jag i Stockholm och styr en station i södra florida så har jag kört kontakterna från florida, hur svårt kan det vara?

Fast det är stor skillnad på hur lätt det är att köra radio beroende vart på jorden man befinner sig. De nämre ekvatorn har oftast fördeler mot de som befinner sig nära polerna. Kör man högre frekvenser är t.ex. SM7 att föredra före SM2, 3 och 4.

Hur som helst tror jag att jag hittat en mattematisk lösning på ursprungsfrågan:

Problem.jpg
 
Last edited:
Fast det är stor skillnad på hur lätt det är att köra radio beroende vart på jorden man befinner sig. De nämre ekvatorn har oftast fördeler mot de som befinner sig nära polerna. Kör man högre frekvenser är t.ex. SM7 att föredra före SM2, 3 och 4.

Jo, självklart har man fördel av läget, men har man sin remotestation närmare ekvatorn så kör man ju med ett callsign från den platsen också.

Om jag som SM2'a remotkör en VHF station i SM7 så kör jag ju med 7 som distriktssiffra.

På vilket sätt skulle det vara annorlunda mot att sätta sig i bilen/planet och åka till en bättre plats för att köra radio, förutom att det är billigare och miljövänligare?

Anser ni att det är "fusk" i den stora "tävlingen" om flest körda DXCC / Rutor / Oblaster / Kommuner eller vad ni nu tävlar i?

Jag kör inte radio för att tävla och dom som kör radio för att tävla har redan contest QTH'n.

Jag ska se till att bägge mina barn köper bra Radio QTH'n, så jag kan ha mina remotstationer hos dom när jag ska klämmas in på något äldreboende i betongdjungeln!

Förövrigt tycker jag att det är en utmärkt ide med en egen tråd om remotekörning.
 
Jag tävlar inte så fusk kallar jag det inte. Men det är en som jag ser osund förskjutning av amatörradion. Hur långt borta är det att den förste sätter den första remotstationen på en satellit? Eller månen? Eller att 100% av trafiken går via clustren.

Folk får gietvis göra som de vill och tycka som de vill. Men mig personligen ger inte amatörradio via internet något. Då låter jag hellre bli. Att sedan en del känner sig trampade på tårna är olyckligt, men inget jag kan göra nåt åt. Det jag säger är bara att jag har förstålse för de som inte kan vara QRV hemifrån av olika anledningar och som inte känner att remote är en fullgod lösning/ersättning.

Har inget emot en "remote tråd", men kommer troligen inte själv att deltaga. Jag har sagt hur jag ser på det och mina val. Vill inte ta glädjen av någon eller t.o.m. riskera göra någon ledsen och sluta med sin hobby.
 
Du säger "Men mig personligen ger inte amatörradio via internet något."

Det kan jag skriva under på, om man ersätter radiovågor med länkhopp via internet, som ex vis D-star.

Här är det ju frågan om 100% radiokörande, från radions QTH, det är bara mikrofon och högtalarsladden till radion som har blivit lite längre samt alla reglage som går att fjärrstyra.

Varför det inte skulle räknas som att köra radio från remoteqth't är för mig fullständigt obegripligt.

Det är samma utrustning samma antenner och samma vågutbredningsfenomen som spelar in.

Om vi vänder på steken, jag har ett utmärkt radio-qth hemma, men väljer att ta med mig frontpanelen till radion när jag åker till jobbet för att kunna köra ett par qso'n på lunchen, eller till sommarstugan som kanske är ett tystare qth men saknar antennmöjligheter, kör jag inte radio då om jag kör från den station jag annars kör tusentals qson från?

Kommersiella radiostationer kustradio och militär / flygradio har länge sysslat medd fjärrstyrning, fjärrmanöverering är nog nästan lika gammalt som radion, skillnaden är att nu har tekniken blivit billigare och tillgänglig för radioamatörer.

Remotestationer på satteliter har funnits ett tag redan, jag vet inte vilken som var först att återutsända en signal som sänds upp från jorden (sputnik sände väl bara ner telemetri?), men om vi bara tittar på amatörradiosatteliter så finnss det dom som har kört ihop dxcc på sådana också, givetvis räknas det separat i den stora "tävlingen"
 
Last edited:
Du säger "Men mig personligen ger inte amatörradio via internet något."

Det kan jag skriva under på, om man ersätter radiovågor med länkhopp via internet, som ex vis D-star.

Här är det ju frågan om 100% radiokörande, från radions QTH, det är bara mikrofon och högtalarsladden till radion som har blivit lite längre samt alla reglage som går att fjärrstyra.

Varför det inte skulle räknas som att köra radio från remoteqth't är för mig fullständigt obegripligt.

Vad då inte "räknas"? Jag försöker inte ta ifrån någon nånting. Jag säger bara att jag hellre är QRT än kör remote. Jag är öcertygad om att det finns fler som känner likadant.

Varför arugmenterar du som jag försöker ta ifrån andra nåt eller kanske förbjuda nåt? Vad är meningen med din argumentation mot mig? Tror du att du kan övertala mig att känna för att köra remote?
 
Du kallar det "amatörradio via internet" vilket jag ansåg du menade som något nedlåtande, när i själva verket amatörradion börjar på remote qth't och går hela vägen till motstationen.

(I vissa fall kanske remotekörningen till och med innebär att radiokontakten blir längre)

Du menar på att folk skulle sätta upp stationer vid medelhavet för att köra kortvåg på och vhfstationer i sm7 om man bor sämre till som ett sätt att få fördelar gentemot "riktiga" radioamatörer som befinner sig inom 500m radie från sin utrustning (eller vad du nu sätter för gräns, 500m har jag sett i något contestsammanhang IAF)

Du försöker hela tiden få det till att bli något annat än amatörradio, när det i själva verket bara adderar mer komplexitet till precis samma sorts amatörradio som du sysslar med.

Näe, jag försöker inte övertala dig att köra remote, jag kör inte heller själv remote, men jag tycker definitivt att man kan erkänna remotekörning som presis lika mycket amatörradio som din variant.

Dom flesta remotekör nog för att dom inte har något annat val, annat än att gå QRT vilket du skulle välja, då är det nog bara att inse att andra tycker om sin hobby mer än vad du gör, då dom är beredda att jobba runt problem istället för att ge upp hobbyn
 
Last edited:
Back
Top