Problem?

Så. Vart vill du komma?

Jag vill komma till att amatörradio via remote är precis lika mycket amatörradio som utan remote!

(om inte mera, då det ställer ytterligare krav på att överkomma tekniska problem med egenbyggd eller köpt hårdvara och egenskriven eller köpt mjukvara)
 
Jag vill komma till att amatörradio via remote är precis lika mycket amatörradio som utan remote!

(om inte mera, då det ställer ytterligare krav på att överkomma tekniska problem med egenbyggd eller köpt hårdvara och egenskriven eller köpt mjukvara)

Tycker du ja. Det hela påminner om de trådar när vissa försökt proppsa på dig plankradio och CW..

Jag kommer aldrig ge något officiellt uttalande om att jag anser att remote ger mig fullvärdig radiotillfredsställelse. Ett sådant har heller inget värde för någon annan.

F.ö. är jag QRT och har gjort mitt val.. Jag vet inte hur mycket andra tycker om sin hobby. eller hur mycket jag gör det i jämförelse. Men det vet du säkert också.

Dina "Du kallar det" "Du menar på att" "Du försöker hela tiden" m.m. får stå för dig. Det verkar snarare som att du klarar dig utan mig i denna "diskutionen".
 
Remote har vi ju kört länge. Repeatrar på 2m har ju funnits ett par år.
SM4RNA:s motstånd mot remotekörning förstår jag inte, men tycker att det är intressant (allas olika syn på amatörradio är ju intressant).
I mina ögon spelar det stor roll var min radio är placerad. Det är en stor fördel om det är störningsfritt och om antennmöjligheterna är bra. Det är ju trots allt läget och min utrustning som till syvende och sist avgör om det skall gå bra.
Var jag själv är placerad har en mindre betydelse. Om jag sitter framför radion eller på annan plats, och länkar via radio, internet eller telefon, har ingen som helst betydelse för resultatet.

För att återgå till tråden så tycker jag fortfarande att man bör kolla upp ev. störningar innan man planerar antenner.
 
SM4RNA:s motstånd mot remotekörning förstår jag inte,

Nej och det finns heller inget nåt sådant. Att stå på en golfbana och "vifta" eller att ligga på en strand och jäsa, ger mig heller inget. Men inte driver jag en antigolf eller antijäskampanj för det. Jag väljer helt enkelt att lägga pengar och tid på det som ger mest utbyte för mig personligen. Är det "motstånd"? Kan de ens vara svårt att förstå?
 
RNA de APQ

"För att köra remote inte är att köra radio?"


Du är nog ganska ensam i dina åsikter om s k remote-körning. Du slår nog rekord här på HAM.SE med dumma kommentarer.

En fjärrmanövrerad station är bestyckad med en transceiver som innehåller en MOTTAGARE och en SÄNDARE kopplade till en ANTENN. Alla tre komponenterna benämnes RADIO.

Utrustningen KÖRS via kabel eller Internet från en mikrofon och en högtalare. Sammantaget; detta är att KÖRA RADIO.

På Televerkets kustradiostationer och stationer för fast trafik var sändarna nästan utan undantag belägna på betryggande avstånd för att undvika överhöring i mottagarna, alltså REMOTE kontrollerade. Detta var ATT KÖRA RADIO!

Det förekom också att stationen var belägen i en kontorsbyggnad inne i stan och såväl sändare som mottagare var REMOTE kontrollerade. Såväl mottagare som sändare utnyttjade radiovågor! Detta kallar jag också för ATT KÖRA RADIO.

Hellre göra ingenting än att hålla på med nåt som inte ger nåt.

Du menar alltså att en amatör som p g a lokala störningar har installerat sin radioutrustning vid sin sommarstuga och kör remote inte får utbyte av sin hobby (inte ger nåt) ?

Vad tycker du om Televerket och Luftfartsverkets radiostationer som ofta kördes REMOTE - inte ger nåt ?


Du säger att du gått QRT - på HAM.SE eller på radio? Det har du all rätt att göra. Jag tolkar dock din tystnad som att du har svårt att bemöta de svar du fått på dina egendomliga åsikter om radiokörning - åsikter som du med säkerhet är ensam om bland oss sändar- och mottagaramatörer som KÖR RADIO.

Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
RNA de APQ


Vad tycker du om Televerket och Luftfartsverkets radiostationer som ofta kördes REMOTE - inte ger nåt ?


Du säger att du gått QRT - på HAM.SE eller på radio? Det har du all rätt att göra. Jag tolkar dock din tystnad som att du har svårt att bemöta de svar du fått på dina egendomliga åsikter om radiokörning - åsikter som du med säkerhet är ensam om bland oss sändar- och mottagaramatörer som KÖR RADIO.

Bengt
SM6APQ

Televerket och Luftfartsverket kör inte radio för nöjet skull. De ska lösa en uppgift. Förr var "phone patch" uttryckligen förbjudet i amatörradion...

Min tystnad.? Jag har bara tagit 5-6 timmars sömn. Måste ju sova ibland också.

Men vad vill du(?) att jag ska göra? Försöker du att få mig börja bli sugen på att remote eller ser du bara chanse bara försöka läxa upp mig? Alla kan väl inte vara intresserade av alla grenerna av amatörradion?
 
SM4RNA:74654 said:
SM4RNA:s motstånd mot remotekörning förstår jag inte,

Nej och det finns heller inget nåt sådant. Att stå på en golfbana och "vifta" eller att ligga på en strand och jäsa, ger mig heller inget. Men inte driver jag en antigolf eller antijäskampanj för det. Jag väljer helt enkelt att lägga pengar och tid på det som ger mest utbyte för mig personligen. Är det "motstånd"? Kan de ens vara svårt att förstå?
Du missförstod nog mig. Du driver ju knappast någon hatjampanj. Vad jag menade var ju att du inte gillar lösningen med remote.
Jag blev bara nyfiken på varför, då jag själv inte ser något problem.
Jag kan tänka mig att det på något sätt kan ses som "osportsligt" att inte köra från där man bor. Men är störningarna ett oöverstigligt hinder så är det ju i alla fall bättre att flytta sin radioanläggning än att lägga av. Men det är ju min åsikt.
 
RNA de APQ

Jag har det intrycket att de flesta som använder sig av remote har problem med störningar eller stör omgivningen.

Jag glömde att nämna i mitt sista inlägg att jag dessutom tycker att de amatörer som skapar en fjärrmanöverkontroll av sin station är tekniskt duktiga. Jag tror inte att jag skulle kunna klara av remote utan hjälp från en som är datakunnig.

Vet ej hur du (RNA) bor? En dag kommer du att bli gammal och kanske hamna på något äldreboende utan möjlighet till varken antenn eller radio. Då kanske du uppskattar en remote-förbindelse även om du inte anser att det är att "KÖRA RADIO".

Televerket och Luftfartsverket kör inte radio för nöjet skull. De ska lösa en uppgift. Förr var "phone patch" uttryckligen förbjudet i amatörradion...


Du försöker "blanda bort korten". Vi har diskuterat att köra remote, d v s fjärrstyra en radiostation. Vem som använder sig av metoden tycker inte jag spelar någon roll Det är din tolkning av REMOTE vi diskuterar.. Det kan vara Televerket, polisen, brandkåren etc som fjärrmanövrerar sin utrustning.
Det finns dessutom radioamatörer som har vidarebefordrat viktiga meddelande till myndigheter - ja regeringar och FN. Jag har flera exempel på när amatörstationer reläet nödmeddelanden vid sjukfomsfall. En SM5:a tog emot budskapet att Folke Bernadotte blivit dödad i Palestina och ringde upp Slottet.

Jag medger att jag har avviket från huvudtråden, men det var nödvändigt för att bemöta din mycket konstiga uppfattning om "REMOTE".

Bengt
SM6APQ
 
Du missförstod nog mig. Du driver ju knappast någon hatjampanj. Vad jag menade var ju att du inte gillar lösningen med remote.
Jag blev bara nyfiken på varför, då jag själv inte ser något problem.
Jag kan tänka mig att det på något sätt kan ses som "osportsligt" att inte köra från där man bor. Men är störningarna ett oöverstigligt hinder så är det ju i alla fall bättre att flytta sin radioanläggning än att lägga av. Men det är ju min åsikt.

En hobby ska vara tilltalande. Nåt man gillar ser fram emot att göra. Det ska inte räcka med att man inte ogillar aktiviteten. Att sitta vid en radio och skruva på rattarna och se S-mätarn flaxa och hör stationerna på banden är oslagbart, i mitt tycke. Som någon sa. Allting går i vågor. Jag har vart QRT periodvis tidigare när livet inte passat med den form av amatörradio som jag föredrar. T.ex. vid militärtjänstgöring, studier, intensivt jobb och resor m.m.. På sätt och vis har det visat sig att dessa pauser har gett mig mera energi och en möjligthet att förkovra mig och bli bättre med tiden. Det är mitt huvudsakliga intresse och mål. Att lägga tid på att bygga remote när jag egentligen inte har intresset och det med största sannolikhet inte kommer ge den tillfredsställelsen jag är ute efter, känns bortkastat. Sen är jag visserligen fundersam, vad remotekörandet kan betyda på sikt? Men det påverkas knappast av vilket val jag gör,
 
RNA de APQ

Jag glömde att nämna i mitt sista inlägg att jag dessutom tycker att de amatörer som skapar en fjärrmanöverkontroll av sin station är tekniskt duktiga. Jag tror inte att jag skulle kunna klara av remote utan hjälp från en som är datakunnig.

Vet ej hur du (RNA) bor? En dag kommer du att bli gammal och kanske hamna på något äldreboende utan möjlighet till varken antenn eller radio. Då kanske du uppskattar en remote-förbindelse även om du inte anser att det är att "KÖRA RADIO".

Televerket och Luftfartsverket kör inte radio för nöjet skull. De ska lösa en uppgift. Förr var "phone patch" uttryckligen förbjudet i amatörradion...


Du försöker "blanda bort korten". Vi har diskuterat att köra remote, d v s fjärrstyra en radiostation. Vem som använder sig av metoden tycker inte jag spelar någon roll Det är din tolkning av REMOTE vi diskuterar.. Det kan vara Televerket, polisen, brandkåren etc som fjärrmanövrerar sin utrustning.
Det finns dessutom radioamatörer som har vidarebefordrat viktiga meddelande till myndigheter - ja regeringar och FN. Jag har flera exempel på när amatörstationer reläet nödmeddelanden vid sjukfomsfall. En SM5:a tog emot budskapet att Folke Bernadotte blivit dödad i Palestina och ringde upp Slottet.

Jag medger att jag har avviket från huvudtråden, men det var nödvändigt för att bemöta din mycket konstiga uppfattning om "REMOTE".

Bengt
SM6APQ

Jag betraktrar mig nog som skapligt datakunnig. Inte därmed sagt att jag skulle smälla upp en remote på en eftermiddag. Dock är jag numera snarare datortrött. Jag drar mig in i det sista var det gäller underhåll och uppgradering av datorerna, något som förr var som lilla julafton. Nu ser jag inte alls framemot att bygga och konfigurera en remote. Tanken på datorer och program som inte får kontakt får mig snarare kallsvettig. Och som vanligt när man färdigställt nåt datamässigt så kommer troligen åskan och rensar och skapar mer jobb. Jag hörde nån som sa att "data" betyder "dubbelt arbete åt alla". Det ligger nog en del i det påståendet tyvärr..

Jag bor i lägnhet och vad som händer i framtiden vet ingen. Jag har ju aldrig sågat remote som sådant. Bara att jag inte har nåt sug efter det nu. Det är ju du, JXV m.fl. som hela tiden tillskriver mig åsikter som jag inte har.

"Blanda bort korten" Tja det är ju ni som tillskriver mig åsikter hela tiden. Jag har inte gett nån tolkning av remote. Bara sagt att jag inte känner någon lust nu. Vad Televerket eller andra icke amatörorganisationer gjort kanske kan vara en intressant artikel för ESR? Mig kvittar det. Vad som är remote anser jag inte heller behöva tolkas. Jag är inte sugen på remote. Jag har dock vissa dubier för vilken utveckling det på sikt kan medföra. Den som lever får se...
 
Vill bara upplysa om att det sen en tid tillbaka finns en separat tråd om Remotestyrning av amatörradio.
 
Vill bara upplysa om att det sen en tid tillbaka finns en separat tråd om Remotestyrning av amatörradio.

- Bevare mig väl, vill inte ha käbblet dit (eller hur -BYC?)!
De må lägga locket på, och i stället följa trådens inledning och hjälpa -BYS med antennproblemet!
 
Last edited:
Hej!

Den här boken kanske kan ge inspiration:
ARRL :: Operating :: Low Profile Amateur Radio

Flaggstång? En tråd i flaggstången, radialer i gräsmattan, och en automatsk ATU vid flaggstångsfästet.

Du säger att du inte har några träd. Hur är det på allmänningen? Jag och flera med mig använder kommunens träd för att hålla upp antennner. Jag har aldrig hört några klagomål.

m.v.h.
SM5OCI Per
 
Back
Top