Program för att rita krets- och funktions-schemor?

SM5DRY

Well-Known Member
Vilket gratisprogram är bäst att använda för att kunna rita krets- och funktions-schemor?
 
Kan du precisera kretsschemor och funktionsschemor?
Menar du elkraft, elektronik, hydraulik, CATV-nät eller ventilation?

Gäller det elektronik så har du Kicad som nog hade varit mitt förstaval idag om jag inte suttit så djupt ner i Eagle-träsket,
Eagle har tyvärr krånglats till licensmässigt i och med att Cadsofts Eagle gick upp i Autodesk.

Många svär vid Protel och Orcad eller EasyEDA men smaken är ju olika.
http://kicad-pcb.org/
 
Ja, det är enkla elektronik-schemor jag vill rita. Samt installations-schemor. Men jag vill inte göra kretskorts-design. Så det är alltså något enkelt program jag efterfrågar. Tack för dina tips - jag ska titta närmare på dom!
 
Jag har skaffat hem EAGLE häromdagen, finns för övrigt gratis för alla OS.
Har bara börjat titta på programmet och inser att det kommer att behövas lite tid att komma igång.
Så är EAGLE något som forumet tycker är en bra ide, och då även som tips till trådstartaren?

Min avsikt är att kunna rita enklare kretskort i första hand.

De
Roy
 
KiCAD (gratis och open source) klarar rätt mycket faktist. Den har inga begränsningar på storleken på designen som Eagle (gratisversionen) har.
Den har naturligtvis ERC och allt annat vanligt. PCB-delen fixar t.ex. längdmatching av bussar och generering av 3D-modeller av PCBA.
Det finns en hel del komponentbibliotek att hämta på nätet för KiCAD också.
 
För att klargöra, personligen föredrog jag Kicad men har i jobbet använt Eagle rätt mycket och föredrar därför
att arbeta med Eagle. Autodesk har förbättrat Eagle rätt mycket sedan de köpte upp produkten.

Men syftet är ju för min del att producera PCB i slutändan, ska man bara "rita" scheman så finns det kanske
enklare alternativ.
 
Jag är lite skeptisk (och har hållit mig borta från) program som RS-online m.fl. "ger" bort. Deras syfte är naturligvis att sälja fler komponenter, och så långt är väll allt väl.
Problemet blir om något år när dom bytt ägare eller strategi, och det enda programmet i värden som kunde öppna ens scheman/layouter inte längre finns kvar :-(
 
Tack för alla fina tips! Här är en sammanställning av alla förslagen:
- Kicad
Protel
- Orcad
- Easy EDA
- LT Spice
- Tina Ti
- Cadint
- Eagle
- sPlan
- Diptrace.com
- RS-online
- RS-online

Hoppas att jag fick med alla. Nej, jag ska inte göra några kretskort, ej heller ska jag göra något schema innehållande processorer. Dessa program är lite "overkill" för mig! Jag ska endast göra några enkla installations- och funktions-schemor. Ritar för närvarande detta i Powerpoint men vill komma över elektronik- och radio-symboler. Just nu får jag sitta och rita symbolen över en mikrofonkontakt i Powerpoint.
 
Den här är ritad med TubePad
och som finns att ladda ner här:
http://www.qsl.net/wd4nka/TEXTS/Tubepadf.html

//QRP

el84.jpg
 
Back
Top