Program för SDR?

SA6MTX

Well-Known Member
Är ny på radio (väntar på certkurs), men inne på att skaffa SDR-mottagare (inlägg om det i radioforumet). I vätan på att bestämma mig för SDR-radio så skulle jag gärna ta emot lite tips gällande vilket SDR-program som är enklast att komma igång med, men ändå kraftfullt nog att kunna växa vidare i.

Har datorer med både macOS och Windows 10, så rekommendationer kan vara ganska brett.

De som jag börjat läsa på om är SDR# (Airspy), SDRuno (SDRplay), och SDR Console (SDR-radio.com). De verkar vara några av de allra största och mest använda, men nyfiken på vad ni tycker om de?

Tar även emot tips om det är något annat SDR-program som ni tycker är bättre för mig som både vill ha det enkelt att använda och komma igång med, men även kraftfullt och flexibelt i längden.
 
Last edited:
Tack! :)

Väldigt få som verkar köra SDR här på forumet, eller så är det ham.se som har mycket lite aktiva medlemmar (142 som läst inlägget, men endast en (du) som svarat). :confused:

Låter som ett mycket trevligt val, och något som jag verkligen skall kika närmare på. Vad var det som fick dig att främst fastna för det?
 
Även jag kör helst med SDR Console men även HDSDR och SDRuno beroende på vilken mottagare och vilken applikation jag sysslar med.
 
Sett några genomgångar av SDR Console på YT, och ser ut att vara ett relativt genomarbetat program med hyfsat polerat användargränssnitt.
 
När man skaffat sig en kompatibel SDR så kan man ju prova en massa gratis program, jag började med sdr-radio och HDSDR och testade en del andra. Numera ligger mitt kortvågslyssnade i princip nere pga grannarna men jag gillar nog fortfarande HDSDR på något sätt. Nyare versioner av SDR-RADIO är jag inte överens med.
Kör dock en del SDR# men det är mest för att det finns en tetra trunk avkodare till den som funkar med SL radion.
 
Nyfiken (då vi själva har husen tätt med andra); vad var problemet med grannarna?
 
Nyfiken (då vi själva har husen tätt med andra); vad var problemet med grannarna?

Problemet med grannar generellt är 1) att de köper en massa billig Kinesiskt elektronikskräp som genererar en stördimma på kortvågen, och 2) att de inte alltid ser skönheten i stora antennkonstruktioner på tomten.
 
Ok! :)

En annan fråga som mer direkt rör SDR-program (ställde nog frågan i fel forum innan); använder ni någon form av fysisk hårdvara (förutom tangentbord och mus) för att styra radion?

Skulle gärna ha tips om någon bra VFO-ratt eller annan fysisk kontrollpanel att använda med SDR-programmet på datorn (gärna som kopplas in via USB). Någon som testat, eller har lösning?
 
Jag köpte en "DJ-grunka" som en del använder sig av när man använder de rigarna som jag kör med. Jag har dock inte provat den (efter flera års liggande på hyllan). Jag antar att man kan göra så här med andra enheter och en massa olika SDR radios?

"The version of PowerSDR modified by the OpenHPSDR developers which is used on the ANAN transceivers from Apache Labs supports the Hercules DJ Control MP3 LE" saxat från eham.net, en sån där grunka har jag. Jag har inte riktigt känt behovet av en VFOratt så jag vet inte mer än så här i ämnet ifråga tyvärr.
 
Ok! :)

En annan fråga som mer direkt rör SDR-program (ställde nog frågan i fel forum innan); använder ni någon form av fysisk hårdvara (förutom tangentbord och mus) för att styra radion?

Skulle gärna ha tips om någon bra VFO-ratt eller annan fysisk kontrollpanel att använda med SDR-programmet på datorn (gärna som kopplas in via USB). Någon som testat, eller har lösning?
Jag använder en Griffin Powermate, också en DJ-grunka som väl är tänkt som volume control och för att redigera video, men den funkar fint som vfo, ratten är i aluminium (halkig) så en gummiring runt den gör susen.
 
Tack för tips, men Griffin har tydligen slutat att tillverkas.

De alternativ jag läst rekommenderas på andra sajter (och som tillverkas idag) är främst dessa:

http://ecom.eladit.com/epages/990298944.sf/en_GB/?ViewObjectPath=/Shops/990298944/Products/"ELAD TM-2"

https://www.microsoft.com/sv-se/p/surface-dial/925r551sktgn?activetab=pivot:eek:verviewtab

Skall läsa på lite mera och fundera på dessa två.

Men hittar ni fler alternativ så fyll gärna på i tråden! :)
Hej!

Använder denna, men oj va dyr den blivit.
Är nöjd, men den är inte steglös, utan den har små steg.
https://contourdesign.se/produkter/multimedia-controller/shuttlexpress/

73 Kricke
 
Det finns ju den här med, http://ecom.eladit.com/epages/990298944.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/990298944/Products/"ELAD TM-2"
Den kostar mer än vad min RSP2 pro kostade...
Griffin funkar bra, jag ska hålla kvar i mina 2, en är ombyggd med en vfo-ratt från R70, har mer vikt så den snurrar bättre, Griffin i orginal är ganska dålig, aluminiumratten ger inget grepp alls och den har ingen vikt.
Det finns även numeriska tangentbord(usb) som man kan mappa om så att man får valfri "knapp" på tangenterna, i SDRuno finns det inte så många genvägar att mappa upp men åtminstone mod och några till finns.
För SDRplay är det väl UNO eller SDRconsole som gäller, tyvärr finns det inget bra för Linux, inte som jag har hittat i varje fall, jag kör uno. Programmen är ganska komplexa så det krävs en hel del tid för att avgöra vilket som är bäst och smaken är ju som ....
En fördel som jag ser med SDRconsole är att alla virtuella mottagare syns i samma spektrumbild, uno öppnar ett fönster för varje RX vilket är lite jobbigt, kräver stor skärm, när man kör 9st RX.
 
Det finns ju den här med, http://ecom.eladit.com/epages/990298944.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/990298944/Products/"ELAD TM-2"
Den kostar mer än vad min RSP2 pro kostade...
Griffin funkar bra, jag ska hålla kvar i mina 2, en är ombyggd med en vfo-ratt från R70, har mer vikt så den snurrar bättre, Griffin i orginal är ganska dålig, aluminiumratten ger inget grepp alls och den har ingen vikt.
Det finns även numeriska tangentbord(usb) som man kan mappa om så att man får valfri "knapp" på tangenterna, i SDRuno finns det inte så många genvägar att mappa upp men åtminstone mod och några till finns.
För SDRplay är det väl UNO eller SDRconsole som gäller, tyvärr finns det inget bra för Linux, inte som jag har hittat i varje fall, jag kör uno. Programmen är ganska komplexa så det krävs en hel del tid för att avgöra vilket som är bäst och smaken är ju som ....
En fördel som jag ser med SDRconsole är att alla virtuella mottagare syns i samma spektrumbild, uno öppnar ett fönster för varje RX vilket är lite jobbigt, kräver stor skärm, när man kör 9st RX.

Många bra tips i tråden!

TM2 är ju egentligen ut precis vad jag letar efter. Linux är helt ointressant för mig (endast Windows, macOS och iOS som jag använder), så personligen inget alls problem där. Tycker priset verkar OK i förhållande till lösningen, om man kan ha den i hyfsat många år (förmodligen så blir SDR-enheterna snabbare mer omoderna och tappar snabbare och mer i pris när nya bättre versioner kommer).
 
Jag har just installerat SDRconsole 3.0.25 på en nyblåst laptop.
Det intressanta är att vissa funktioner ser annorlunda ut på den nya "rena" installationen jämfört med samma version installerad på den "gamla" datorn.
Kanske beror detta på att jag slarvat med att först avinstallera en äldre version innan upgradering.

Den funktion jag avser är när man klickar på "Favorites" så ligger alla banden på rad från vänster till höger men på den gamla installationen resulterar samma funktion i "rullgardin" och jag kan inte hitta någon inställning där jag kan manuellt konfigurera detta utseende.
 
Jag har rullgardin på mina favoriter. Låter inte som en parameter man ställer. Har du olika skärmupplösning ? Samma version borde se likadan ut. Kan inte minnas att jag avinstallerat manuellt nån gång.
 
Har du olika skärmupplösning ?
Kan det bero på det, det finns ju plats på raden för att lägga ut banden horisontellt.

Laptop skärmupplösning 1920x1080
laptop_SDRconsole.jpg

Stationär dator skärmupplösning 1680x1050.
stationär_SDRconsole.jpg

Jag föredrar att ha dom på rad.
Provade att byta upplösning men det förändrade inget.
 
Back
Top