Programera om en handapparat

Borage

Well-Known Member
Jag har en handapparat som jag har använt i marint bruk. Enligt handboken så ska man med en billig kabel kunna ansluta den till en PC och ändra kanalerna från 136 - 174 MHz. Innanför en lucka bakom mic ingången sitter en 6 polig kontakt liknande en vanlig teleplug, och där skall man kunna ansluta en kabel för att antingen programera eller klona den mot en annan apparat. Tyvärr så hittar jag ingen information om apparaten någonstans på internet. Säljaren sa att det var en OEM tillverkad Kenwood eller Icom apparat. Det är en fin liten handburen sak som jag ogärna gör mig av med på grund av detta.

Edit: Det jag skulle vilja ha hjälp med är själva anslutningen till datorn, om någon har en aning eller känner igen vilken typ av kabel man behöver. Det verkar också som att man skulle kunna programera den via tangentbordet, men vet dock inte hur. Är det någon som känner igen apparaten & vad det egentligen är för fabrikat?

Apparaten har följande egenskaper:

Acro AHP3051

CPU +EE-PROM
Aluminium diecast Front and Rear Cases
Compact & Lightweight
Easy programming with in-expensive Operational Programming Adapter
User Friendly Programming
Cloning
Very Wide 26 MHz Frequency Bandspreed
Wider Frequency Coverage (No Parts/Components Change required for 136 - 150 MHz, 146 -174 MHz)
5-tone Encoder/Decoder
Multi-Tone CTCSS Encoder Programmable
CTCSS Decoder
DTMF Encoder/Decoder Programmable
2-Tone Encoder/Decoder Programmable
ANI Programmable
Time-Out timer Programmable
Busy Lock-out Programmable
Keypad Programmable
LCD Display
Message Pad Programmable
Scan (Priority Channel Watch, Programmed Channel Scan, Priority Channel Scan) - 2 Priority Channels
Transmit Inhibit

Nu fick jag skrivkramp, så jag lämnar de tekniska specifikationerna. ;)
 

Attachments

  • 05011800.JPG
    18,4 KB · Views: 145
  • 05011801.JPG
    15,8 KB · Views: 124
  • 05012802.JPG
    25,4 KB · Views: 123
Last edited:
Är det ingen som känner igen apparaten, eller vet vad det kan vara för typ av anslutning för att koppla den till en dator? :confused:

Jag skulle i och för sig kunna demontera apparaten, men i och med att apparaten är OEM tillverkad så borde anslutningen vara vanligt förekommande så att det går att köpa eller få tag i en ritning. :)
 
Back
Top