Propagandasändningar på amatörbanden!!

sm2yor

Member
Det kan väl inte ha undgått någon som rattar på sin mottagare att det stömmar ut Kinesisk musik i AM-mode på Amatörbanden, på 14260 och 18160 kHz i stort sett dygnet runt. En hel amatörradiovärld står och skriker åt Kineserna att stänga dessa AM-sändare i amatörbanden, men dom påstår sig inte veta något om några högeffektade sändare som sänder musik riktat till Taiwan...

IARU har framfört hur många klagomål som helst men det är tydligen som att prata med en vägg!!

För många år sedan, 1983 någon gång vet jag att Albanien hade sådana här högeffektsändare som sände utlandsprogrammet från Tirana med bland annat Svenska program på 40 meter, 7065 kHz har jag för mig...

Är det någon mer som får in Kineserna...?
 
Hört dem mest runt 18,160 och lite granna på 24,960.
Droppen var igår när de låg på 14,260 o 20KHz brett (minst).
 
kina AM på 14260

denna sändning har pågått en tid och idag var den stark med musik.
Hur kan man stoppa denna station?.Amatörbandet är trångt som det är och enl.
wrth 2005 så finnes det ingen broadkast på denna frq.
Det är riktigt att radio Tirana körde på 14320 och 14290 på 80-talet men fö. har det varit tyst.
Något för ssa att tilsammans med andra org. ta i denna frågan?.
 
Bra fråga, hur ska man få stopp på en sådan här verksamhet!
Själv har jag inget svar. SSA kan nog inte göra så mycket när dom inte ens lyssnar till IARU. Har lyssnat en längre stund nu på onsdag morgon, och det är ingen direkt njutbar musik.. och dessutom har jag noterat att det är samma musik som går hela tiden..
Dom stänger tydligen sändaren exakt på jämn heltimma för att sedan återkomma dryga 4 minuter senare. Vad jag just observerat är att en annan svagare station från regionen låg under med ett program när det blev tyst. Det verkar som vi har två bovar i dramat...

Jag är ägare till senaste årgången av World Radio TV Handbook, http://www.wrth.com/ , och i den finns en hel del information att hämta faktist. Både Taiwan och Kina har speciella sändningar som går via mycket högeffektade sändare framför allt på mellanvågsbandet men också på ett otal kortvågsfrekvenser.

Och nu har jag med lite detektivarbete i mina böcker funnit följande:

Sändningar till Taiwan ligger administrativt under China Radio International. Det finns 5 (fem!) separata kanaler i stort sett dygnet runt med sändningar till Taiwan.

Det vi hör på våra mottagare här är "Voice of the strait" = Haixia zhi Sheng, P.O.Box 187, Fushou, Fujian 350012 China.

Operated by Peoples Liberation Army Of China.

Hur vet jag då detta undrar säkert vän av ordning.

Jo jag grävde en stund på http://www.iaru.org/ och fann att Indiska amatörer listat ut vilken kanal som läggs ut på amatörbanden.

Protester runt hela världen har fullständigt haglat in till Ministry of Information and Industries i Beijing, ett antal ambassader har redan fått ta emot protestnoter från amatörorganisationer som exempel Berlin i Tyskland. Första noteringen jag funnit är den 29 Juni som denna verksamheten noterades.

Motsvarigheten till SSA i Kina har fått det lite hett om öronen, en hel amatörradiovärld trycker på och vill få tyst på sändarna samtidigt som dom bara säger sig ha "ett väldigt gott samarbete med frekvensförvaltningsmyndigheterna och tillståndsbyrån för amatörradio.

Effekter på dessa sändar hittade jag uppgifter i boken min,15 kilowatt upp till 50 Kw!!

Dom tycks ju spela oerhört mycket och med hjälp av programvalet är mitt tips en kanal på språket "amoy" Music and information channel står det, 873 kHz mellanvåg 200 Kw, 4900 kHz 50 kw och 6115 kHz också 50 Kw. Sändningstid : 22,25 (Onsdag 0955) till 17,00 UTC.

Det var vad jag lyckats gräva fram.

Frågan är då i vilket syfte dessa sändningar lagts ut på internationella avdelade amatörfrekvenser? Det kan ju knappast vara att frälsa dom få Taiwanesiska HAM:s som finns, däremot är ju framkomligheten med en sådan sändarpark så mycket större..!

Det kanske är så att dom enda icke jammade frekvenserna från Taiwans sida är just amatörbanden vilket kanske fastlandskina kommit på...

Här på IARU:s länk http://www.jarl.or.jp/iaru-r3/ms/r3msnl.htm fann jag följande:

INTERNATIONAL AMATEUR RADIO UNION. REGION 3

MONITORING SYSTEMS NEWSLETTER. JUNE 2006.



This month (June 2006), we have lots of reports and exchanges with monitors from all over the World, about the Chinese transmissions from China Radio International/CNR-1, on 14180, 14200,14260 and 18160, 18180, 18200 kHz frequencies, at various time periods.

The efficient Administrations of UK and Germany sent complaints and the Chinese Authorities, it is reported, have replied, that things are set right. This definitely appears as a FORMAT reply, without conducting first hand monitoring of the band. The CRSA, though they say, "they have good relations with their Administration", this case is quite embarrassing to them, now. I hope CRSA, will definitely follow and take up the spate of complaints to the Authorities again, to see that these intrusions are TAKEN OFF the air. We wish them all the best in their efforts.

The resentment to this type of intrusions by China, has been voiced by many amateurs from almost every country.


Interesting sites on intrusions monitored in different areas of IARU are at:

www.iarums.com/ and www.iarums-r1.org , www.iaruregion2.org


All the very best , 73

De ARASU VU2UR

Regional MS Coordinator.

manohar_arasu@yahoo.co.in, r3msc_iaru@rediffmail.com


Notes: Items reported from shared bands are for information only.

This newsletter is sent by E-mail to the Regional Coordinators of Region 1, 2, and the Directors and R3 HQ, International Co-ordinator, and to other contributing members. The newsletter is put up in the web site of Region 3, in the "Monitoring Systems" area, for all for reference, from the R3 HQ.
 
Hej igen. Nu blir tätt mellan inloggningarna här, men har funnit lite mer info om detta + lite egen monitoring. Det finns två bovar i dramat...Nämnligen Kina och Taiwan..!

http://www.mail-archive.com/hard-core-dx@hard-core-dx.com/msg12728.html

exakt jämn heltimma stänger tydligen denna här megawattsändaren, och vad framträder då om inte en sändare till, också i AM-mode men väldigt svagt. Troligen denna Taiwanbaserade "Sound of hope" som fastlandskina gör sitt allra bästa för att störa
ut..

Sitter just nu på klubbstugan med en 4 elements monobander på 30 meters höjd, beamar 75 grader mot Kina,

Troligtvis är det väl så här, detta är ju bara mina egna spekulationer nu, att det är Taiwan som startat propagandakriget, och då svarar Kina med 1000 Kilowatt mer :mad:

Och vi lär inte kunna få tyst på kineserna så länge som dom är utsatta för sändningar från Taiwan, sen är det förmodligen strunt detsamma för bägge parter att en hel amatörradiovärld protesterar, här är det bara kilo-och-megawatt som räknas.
Det här kriget mellan dessa bägge länder har ju hållt i princip hållt på sedan Kina och Taiwan gick skilda vägar 1971 då Taiwan blev medlemmar av FN. Dom har alltid hållt till på och framför allt utanför rundradiobanden på kortvågen, man kan ju undra var det ska sluta när eterkrigen drar in på amatörbanden....17330 kHz var en annan frekvens jag hittade. 73de 2YOR
 
Lite uppdateringar i ämnet:Är på klubbstugan nu 07,00 UTC sitter jag och rattar på kortvågen, lite av en slump så har jag lagt in den här Kinesiska sändarens frekvenser i radions minne, och har sakta bläddrat uppåt på VFO:n och hamnar på 17510 kHz, där jag råkar få höra den här Kinesiska operamusiken igen,snabb koll mot 14260 kHz, samma musik,samtidigt som klockan är 06,59 UTC, en halv minut senare stänger den Kinesiska sändaren i exakt 4 minuter på 14260 som dom av någon anledning alltid gör, samtidigt som det kommer ett "ID" på 17510 kHz, sändaren som Kineserna gör sitt bästa för att störa ut:

"This is Radio Free Asia, the following program are i Laotian"

och ett program riktat till Laos startar på 17510 kHz.

Sedan av någon anledning återkom inte Kinesen på frekvensen, vilket fick mig att börja fundera. Googlade på nätet och fann

http://www.rfa.org/english/

Radio Free Asia är en del av "US International radio"! http://www.rfa.org/english/about/board/international_broadcasters/

Och studerar man denna sidan

http://www.rfa.org/english/frequencies/

så börjar man förstå lite vad som händer och studerar man sändningsschemat så finner man att det låg i Kinas intresse att störa en sändning från Radio Free Asia på 17510 kHz på Tibetanska.Jag tror personligen att där har vi svaret, någon av dessa stationer, Taiwan eller USA hade funnit en lucka på amatörbanden för att sända någonting som var regimkritiskt mot ledningen i Beijing, vilket snabbt upptäcktes av Kinas "störningsbyrå" ;) vilket gav 1000 Kw tillbaka.

Och så länge som den politiska konflikten fortgår i denna delen av världen, tror jag personligen, att vi lär får dras med den här sändaren ett bra tag till.
Kan låta dystert men 1950 så införlivades Tibet med Kina.....
 
Last edited:
Propagandasändningar på amatörbanden

Hej -YOR & Co,

Du skriver så här: "Det här kriget mellan dessa bägge länder har ju hållt i princip hållt på sedan Kina och Taiwan gick skilda vägar 1971 då Taiwan blev medlemmar av FN."

Med risk för att komma med en s k besserwisserkommentar, skulle jag vilja säga följande.
Taiwan, d v s Republic of China (ROC) var medlem i FN fr o m starten 1945. Fastlandskina, The People´s Republic of China (PRC), bildades 1949. De har nog s a s inte gått några skilda vägar, eftersom de politiskt aldrig vandrat någon gemensam väg.

Den 25 oktober 1971 blev PRC medlem i FN, vilket innebar att Taiwan/ROC sparkades ut. Detta gällde då samtliga FN-organ, som ITU etc. IARU har som bekant observatörstatus i ITU.

Min lite pessimistiska tolkning av läget är nog att den politiska trätan mellan fastlandet och ön kommer att fortsätta, och att den med rätt stor sannolikhet framstår som långt viktigare där borta än vad vi radioamatörer med visst fog hävdar beträffande amatörbandens exklusivitet etc. Tyvärr!

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
propaganda..

sm2yor said:
så börjar man förstå lite vad som händer och studerar man sändningsschemat så finner man att det låg i Kinas intresse att störa en sändning från Radio Free Asia på 17510 kHz på Tibetanska.Jag tror personligen att där har vi svaret, någon av dessa stationer, Taiwan eller USA hade funnit en lucka på amatörbanden för att sända någonting som var regimkritiskt mot ledningen i Beijing, vilket snabbt upptäcktes av Kinas "störningsbyrå" ;) vilket gav 1000 Kw tillbaka.

Det är ganska vanligt att man numera hyr sändare i andra länder som ligger nära det täckningsområde man vill nå....
 
SM5MX said:
Hej -YOR & Co,

Du skriver så här: "Det här kriget mellan dessa bägge länder har ju hållt i princip hållt på sedan Kina och Taiwan gick skilda vägar 1971 då Taiwan blev medlemmar av FN."

Med risk för att komma med en s k besserwisserkommentar, skulle jag vilja säga följande.
Taiwan, d v s Republic of China (ROC) var medlem i FN fr o m starten 1945. Fastlandskina, The People´s Republic of China (PRC), bildades 1949. De har nog s a s inte gått några skilda vägar, eftersom de politiskt aldrig vandrat någon gemensam väg.

Den 25 oktober 1971 blev PRC medlem i FN, vilket innebar att Taiwan/ROC sparkades ut. Detta gällde då samtliga FN-organ, som ITU etc. IARU har som bekant observatörstatus i ITU.

Min lite pessimistiska tolkning av läget är nog att den politiska trätan mellan fastlandet och ön kommer att fortsätta, och att den med rätt stor sannolikhet framstår som långt viktigare där borta än vad vi radioamatörer med visst fog hävdar beträffande amatörbandens exklusivitet etc. Tyvärr!

73,
Rolf
SM5MX
Hej 5MX! Du har så rätt så, det är några år sedan jag läste om Ostasiens historia, och jag hade inga uppslagsverk tillgängliga ute på klubbhuset, med som följd att jag blandade ihop korrekt historisk fakta, vilket Du kunde bistå med istället!

Håller med dig, den politiska trätan kommer med stor sannolikthet att fortsätta under överskådlig framtid och vad IARU med mera försöker att hävda spelar nog ingen större roll, Folkets befrielsearmé på fastlandet gör nog precis hur dom vill med sina megawattsändare på amatörbanden, Taiwans sändningar, som jag än så länge tror
att det är, ska jammas oavsett var i spektrumet dom än må hålla hus...!

SM5KRI: Är med dig fullständigt, vet med mig fullständigt att det hyrs sändningstid runt hela världen för att uppnå bättre räckvidd sina sändare oavsett budskap.. /Läs:propaganda eller rent av störsändningar/

Frågan är väl fortfarande: Vad kan göras och av vem?? Det torde väl ändå vara mest intressant för hela världen att få tyst på dessa störsändningar eller...?
 
Torleif,

Jag tror din gissning tidigare i denna tråd är korrekt, d v s att orsakssambandet är, att Taiwan var den sida som började med rundradiosändningarna på amatörbanden, vilket fick Kina att dra igång sina megawattsändare på de aktuella frekvenserna.

I motsats till vad som gäller beträffande FN är både Kina och "Chinese Taipei" (= Taiwan) medlemmar i IARU. En möjlig väg vore kanske att IARU via sin medlemsorganisation på Taiwan kunde framföra det olämpliga i att använda amatörbanden till dem som bestämmer över det här på Taiwan. Om inte annat, ger det ju faktiskt dålig PR åt i första hand Taiwan, och jag tror Taiwan är mycket månt om sitt rykte. Om Taiwan upphör med sändningarna på våra frekvenser, har ju Kina sedan ingen anledning att fortsätta sina sändningar.

Alltså, låt oss hålla tummarna för IARU, även om det här säkert inte är lätt!

73,
Rolf
SM5MX
 
Lite mer uppdatering på störningsändarfronten.
Måndag morgon 07,00 UTC, är på klubbstugan åter igen, nu

sitter jag och lyssnar här ute igen, en sändare till i AM-mode har startats den senaste 1½ timmen på 14250 också i AM-mode.

Musiken på 14250 påminner väldigt mycket om propagandan som kommer från Pyongyang. Tyvärr!

Väldigt svag signal på den i och med att megapoweranläggningedn 14260 splashar + - 20 kHz här..

Lyssnade över rundradiobanden här förrut med antennen riktad mot Kina, 75 grader, och jag hittade 10 sändare som spelar samma som 14260 nämnligen på 18200,17565,15510,15285,14260,13830,11990,11590,9870 och 7445 för att sen vid timskifte ändra lite i tablån och istället lägga sig på 17560,17550,18200,11990,11975,11805,11520,7445...

Tio sändare igång samtidigt! Pratade igår eftermiddag med VU2DK Zal i Poona, 10 mil öster om Mumbai-Indien. Han har precis likadana problem, 14240-14260 är fullständigt obrukbart i Indien.

SM5MX: Det tror jag skulle kunna vara en väg att gå,att som du skriver: En möjlig väg vore kanske att IARU via sin medlemsorganisation på Taiwan kunde framföra det olämpliga i att använda amatörbanden till dem som bestämmer över det här på Taiwan.
 
Back
Top