Bra fråga, hur ska man få stopp på en sådan här verksamhet!
Själv har jag inget svar. SSA kan nog inte göra så mycket när dom inte ens lyssnar till IARU. Har lyssnat en längre stund nu på onsdag morgon, och det är ingen direkt njutbar musik.. och dessutom har jag noterat att det är
samma musik som går hela tiden..
Dom stänger tydligen sändaren exakt på jämn heltimma för att sedan återkomma dryga 4 minuter senare. Vad jag just observerat är att en annan svagare station från regionen låg under med ett program när det blev tyst. Det verkar som vi har två bovar i dramat...
Jag är ägare till senaste årgången av World Radio TV Handbook,
http://www.wrth.com/ , och i den finns en hel del information att hämta faktist. Både Taiwan och Kina har speciella sändningar som går via
mycket högeffektade sändare framför allt på mellanvågsbandet men också på ett otal kortvågsfrekvenser.
Och nu har jag med lite detektivarbete i mina böcker funnit följande:
Sändningar till Taiwan ligger administrativt under China Radio International. Det finns 5
(fem!) separata kanaler i stort sett dygnet runt med sändningar till Taiwan.
Det vi hör på våra mottagare här är "Voice of the strait" = Haixia zhi Sheng, P.O.Box 187, Fushou, Fujian 350012 China.
Operated by Peoples Liberation Army Of China.
Hur vet jag då detta undrar säkert vän av ordning.
Jo jag grävde en stund på
http://www.iaru.org/ och fann att Indiska amatörer listat ut vilken kanal som läggs ut på amatörbanden.
Protester runt hela världen har fullständigt haglat in till Ministry of Information and Industries i Beijing, ett antal ambassader har redan fått ta emot protestnoter från amatörorganisationer som exempel Berlin i Tyskland. Första noteringen jag funnit är den 29 Juni som denna verksamheten noterades.
Motsvarigheten till SSA i Kina har fått det lite hett om öronen, en hel amatörradiovärld trycker på och vill få tyst på sändarna samtidigt som dom bara säger sig ha "ett väldigt gott samarbete med frekvensförvaltningsmyndigheterna och tillståndsbyrån för amatörradio.
Effekter på dessa sändar hittade jag uppgifter i boken min,15 kilowatt upp till 50 Kw!!
Dom tycks ju spela oerhört mycket och med hjälp av programvalet är mitt tips en kanal på språket "amoy" Music and information channel står det, 873 kHz mellanvåg 200 Kw, 4900 kHz 50 kw och 6115 kHz också 50 Kw. Sändningstid : 22,25 (Onsdag 0955) till 17,00 UTC.
Det var vad jag lyckats gräva fram.
Frågan är då i vilket syfte dessa sändningar lagts ut på internationella avdelade amatörfrekvenser? Det kan ju knappast vara att frälsa dom få Taiwanesiska HAM:s som finns, däremot är ju framkomligheten med en sådan sändarpark så mycket större..!
Det kanske är så att dom enda icke jammade frekvenserna från Taiwans sida är just amatörbanden vilket kanske fastlandskina kommit på...
Här på IARU:s länk
http://www.jarl.or.jp/iaru-r3/ms/r3msnl.htm fann jag följande:
INTERNATIONAL AMATEUR RADIO UNION. REGION 3
MONITORING SYSTEMS NEWSLETTER. JUNE 2006.
This month (June 2006), we have lots of reports and exchanges with monitors from all over the World, about the Chinese transmissions from China Radio International/CNR-1, on 14180, 14200,14260 and 18160, 18180, 18200 kHz frequencies, at various time periods.
The efficient Administrations of UK and Germany sent complaints and the Chinese Authorities, it is reported, have replied, that things are set right. This definitely appears as a FORMAT reply, without conducting first hand monitoring of the band. The CRSA, though they say, "they have good relations with their Administration", this case is quite embarrassing to them, now. I hope CRSA, will definitely follow and take up the spate of complaints to the Authorities again, to see that these intrusions are TAKEN OFF the air. We wish them all the best in their efforts.
The resentment to this type of intrusions by China, has been voiced by many amateurs from almost every country.
Interesting sites on intrusions monitored in different areas of IARU are at:
www.iarums.com/ and
www.iarums-r1.org ,
www.iaruregion2.org
All the very best , 73
De ARASU VU2UR
Regional MS Coordinator.
manohar_arasu@yahoo.co.in,
r3msc_iaru@rediffmail.com
Notes: Items reported from shared bands are for information only.
This newsletter is sent by E-mail to the Regional Coordinators of Region 1, 2, and the Directors and R3 HQ, International Co-ordinator, and to other contributing members. The newsletter is put up in the web site of Region 3, in the "Monitoring Systems" area, for all for reference, from the R3 HQ.