Provförrättarregler överklagade

sm7dlz

Avliden Medlem
Sedan mitten av juli detta år är SSAs regelverk för provförrättare vad gäller radioamatörer överklagat till Länsstyrelsen. Eftersom man kan antaga att detta ärende med stor sannolikhet kommer att dra ut på tiden inställer sig den naturliga frågan, vad händer under tiden?

Gäller de gamla reglerna eller blir det totalstopp i provavläggandet? Jag kan tänka mig att många är intresserade av denna fråga men hittills har inte en enda bokstav (såvitt jag kunnat se) publicerats i ämnet på SSAs hemsida.

Hasse DLZ :D
www.radioshack.se
 
Håller helt med WQT. Skulden för detta får läggas på dem som skrev de nya reglerna. Dessa regler ser ut som om de skulle vara hämtade ur någon lagsamling från Sovjet-tiden. Som sökande till provförrättartjänsten SKALL du vara medlem i SSA. Den klubb som rekommenderar dig SKALL vara medlem i SSA samt dessutom SKALL majoriteten av klubbens styrelsemedlemmar vara medlemmar av SSA. Dessutom, oavsett vad provförrättaren kommer fram till, beslutar distriktsledaren enväldigt huruvida provet skall bli godkänt eller icke godkänt. Precis som i gamla Rom, när kejsaren gjorde tummen upp eller tummen ner.

Vår hobby är att gratulera å det varmaste att detta vidriga regelverk nu är föremål för överprövning hos Länsstyrelsen i Stockholm.

Som vanligt när det bränner under fötterna håller SSAs ansvariga helt tyst. Man har inte ens informerat medlemmarna om att det regelverk som är tänkt att inom kort ersätta det gamla kanske inte är i enlighet med svensk lag.

Nä, jag är inte medlem i SSA. Trots detta dristar jag mig till att ha en åsikt. Personligen känner jag flera seriösa, ärliga radioamatörer, vilka skulle fungera utmärkt som provförrättare. Deras problem är att de inte heller är medlemmar i SSA.


Hasse DLZ :D
 
Hej igen !
Jag undrar varför DL-? skall avgöra om ett prov skall vara godkänt eller ej, klarar inte provförättaren av det.Det stod nåt i senaste QTC om provförättare om deras kunskap det är nytt förslag från våran lokalklubb här i haninge, nu har jag inte tillgång till tidningen just för tillfället men säkert finns det någon som läser som kan berätta vad förslaget innehöll.

73 Thomas WQT
www.sm0wqt.tk
 
Provförättarregler överklagade / Missförstånd

SMØWQT said:
Hej igen !
Jag undrar varför DL-? skall avgöra om ett prov skall vara godkänt eller ej, klarar inte provförättaren av det.Det stod nåt i senaste QTC om provförättare om deras kunskap det är nytt förslag från våran lokalklubb här i haninge, nu har jag inte tillgång till tidningen just för tillfället men säkert finns det någon som läser som kan berätta vad förslaget innehöll.

73 Thomas WQT
www.sm0wqt.tk


Thomas,

Tror du missförstått DL skall inte godkänna varje prov utan vara beslutande instans för godkännande av provförättaren, se nedan

SSA Distriktsledare i det distrikt där sökande är bosatt (folkbokförd), är beslutsinstans och har rätt
att i samråd med SSA Handläggare tillstyrka eller avslå ansökan. Vid eventuell tvist eller
meningsskiljaktighet hänförs ärendet till SSA Styrelse för beslut.
I det fall sökande samtidigt är styrelseledamot eller funktionär inom SSA, är SSA ordförande
beslutsinstans.


//SM0TSC
 
"SSA's ordförande i direktsändning
I P1-morgon kommer ett reportage att sändas från fyrskeppet Finngrundet mellan 08.00 och 08.30 SST den 19 augusti. SSA's ordförande, Göran/SM5XW, kommer att intervjuas"


Nämen, så trevligt. Exakt så lagom neutralt som man kan förvänta sig av SSA:s ordförande.

Intervjun som skulle kunna handla om något som garanterat många många fler radioamatörer och amatör-wannabees vill höra, dvs hur det går med provförrättartillsättningen som skall överprövas i Länsrätten, den lyser fortfarande med sin frånvaro. Den intervjun behöver inga mikrofoner inklusive sändarbil. Den skulle lätt kunna göras på SSAs websida.

Inser man inte på ansvarigt håll inom SSA att varje dags tystnad skapar mer och mer förundran över en styrelse som förnekar sina medlemmar relevant information?

Den nuvarande styrelsen inger inte mycket förtroende. Speciellt inte bland dem som ännu inte betalat medlemsavgift.
 
MEN , detta gäller väl bara för provförrättare i SSA Regi eller har jag missuppfattat något ?
Fullt naturligt att föreningen ställer hårda krav på sina provförrättatare med tanke all kritik som riktats åt olika håll om fuskande just i denna frågan. Men mig veterligen är det fortfarande ok för mig som provförrättare för PTS att skriva mina egna prov (Om de följer PTS föreskrifter). Vidare kan man som provförrättare skicka upp papperna direkt till PTS och låta dem skriva ut ett Certifikatet till "eleven", Därefter ansöker man efter sitt tillstånd. O sen kör man radio..
Allt utan att SSA har något som helst inflytande. Visserligen krävde pts in en hel del handlingar för ett tag sedan. Om inte dessa handlingar kom in så kunde de dra in tillståndet som provförrättare. Men än så länge har jag inte hört något från dem.

// Freddy / SM7WDG
 
PTS har inte godkännt några nya provförättare sedan SSA "tog över" och det är säkert en del som har fallit ifrån som PTS provförrättare. Verkar lite rörigt på PTS för dom vet inte ens hur många provförättare dom har. Frågan är om dom vet vilka dom är? Det fungerar säkert med PTS men det är dyrare och det är ju bara en temporär lösning efterssom PTS endast utfördar SM signaler och där är det bara en del av Z serien kvar.

Hoppas det dyker upp en snabb och bra lösning...
 
Back
Top