Provkörning NDB

OZ337

Member
Hej! Jag håller på att att provkör en utrangerad NDB som tidigare stått i Söderhamn. Står numera i Edsbyn. Den identifierar sig som " TST" på frekvensen 337khz. Det skulle vara kul om man fick lyssnarrapporter och se hur långt bort den hörs. Vanligtvis har jag den igång mellan kl 10 och 22. Har testtillstånd fram till årsskiftet.

Mvh Andreas
 
Hej! Jag håller på att att provkör en utrangerad NDB som tidigare stått i Söderhamn. Står numera i Edsbyn. Den identifierar sig som " TST" på frekvensen 337khz. Det skulle vara kul om man fick lyssnarrapporter och se hur långt bort den hörs. Vanligtvis har jag den igång mellan kl 10 och 22. Har testtillstånd fram till årsskiftet.

Mvh Andreas
Hej, jag hör inget just NU, får lyssna senare under kvällen.
 
Lyssnar nu också men hör inget i Ludvika ännu men Västerås på 333kHz är rätt svag den med, låter radion stå på hela dagen om frun tillåter och ser om det bättrar på sig med skymningen :)
 
Här i Aneby hör jag nu en fyr med id OA på 337kHz, och den finns inte med det id och med den frekvensen i listan över fyrar.
/Lorentz
p.s.
(Söderhamns fyr finns med i listan med id OZ och frekvensen 337kHZ)
 
Här i Aneby hör jag nu en fyr med id OA på 337kHz, och den finns inte med det id och med den frekvensen i listan över fyrar.
/Lorentz
p.s.
(Söderhamns fyr finns med i listan med id OZ och frekvensen 337kHZ)
Detta är OZ fyren som stod i Söderhamn förut. Jag fått koda om id till TST som jag blev tilldelad av pts.
Ska kolla jordningen om den är tillräcklig.
 
Hej Andreas,
På 337 kc SNT 17.20 i JO89VN hörs NAK starkt.
Bakom den kan det vara du som ligger svagt.

73 de sa0bli
 
Här i Aneby hör jag nu en fyr med id OA på 337kHz, och den finns inte med det id och med den frekvensen i listan över fyrar.
/Lorentz
p.s.
(Söderhamns fyr finns med i listan med id OZ och frekvensen 337kHZ)

Den listan borde städas då eftersom OZ är avvecklad.
 
En liten fråga, vad får du ut för antennström om du ställer mätaromkopplaren på detta?
Borde vara 2-4A ungefär.
 
En liten fråga, vad får du ut för antennström om du ställer mätaromkopplaren på detta?
Borde vara 2-4A ungefär.
En liten fråga, vad får du ut för antennström om du ställer mätaromkopplaren på detta?
Borde vara 2-4A ungefär.
Ok. Bifogar en bild hur långt upp mätaren orkar. Den rör sig inte mkt.
 

Attachments

  • 20190710_194126.jpg
    20190710_194126.jpg
    2,2 MB · Views: 33
Satt och räknade lite på min antenn för några år sedan för att uppskatta en uteffekt i e.i.r.p.
Och då kom jag fram till att 2A på 15m-masten plus mina antennspröt som är tre i antalet och 2m långa vardera borde ge ungefär 1W e.i.r.p uteffekt, då borde din sändare klämma ut ungefär 0,05-0,1W e.i.r.p. för tillfället vilket är lite halvklent. Hur ser det ut runt antennen med växtlighet och hur är jordtaget utformat? Kanske går det att förbättra? Röja lite sly?

På min fyr så hade jag ett rätt så hyffsat jordtag tidigare tydligen, kom då upp i mina 2A antennström, men när en grävmaskin råkade gräva bort jordtaget så fick jag bara upp antennströmmen till ca. 0,8A med det nya jordtaget jag grävde så det verkar som det är lite viktigt hur det funkar, med mina 2A och 1W e.i.r.p. lyckades jag faktiskt få kontakt med Italien på 472 kHz (O.B.S. Vintertid) så det kan gå iväg en bit i bra förhållanden. Vore kanske intressant om du testade att köra fyren över natten istället för att se om det går bättre. Jag är lite i kvalet hur jag ska göra med mitt jordtag, kanske är lösningen att lägga ut lite tråd.
Du kunde kanske testa att lägga ut fyra 30m-trådar ut från sändaren och koppla till jorden och se om antennströmmen förändras.
 
Kanske skulle nämna för övriga läsare att full skala på sändarens mätinstrument betyder 10A så kanske det blir lite mindre förvillande med 100µA-skalan :)
 
Jordnätet är av största vikt med denna korta radiator för att få ned förlusterna.
En sådan där fyr anlades vanligen med 120st jordradialer i stjärnform. Re koppar 2 mm dia ca 40-60 cm djupt.

LB100 har en anpassningstrafo på utgången för att anpassa 15meters pinnens strålningsresistans till sändarutgången. Tror den klarar 2 tio 5 Ohm. I detta fall torde den vara korrekt inställd då inget frekvens ute skett.

Summa sumarum mera jordnät.
 
Hej Andreas, kul med dina experiment på NDB!

Jag själv lyssnar rätt mycket NDB:er främst vintertid med en liten loopantenn
och en okänslig transceiver som mottagare. Trots det ett 80-tal fyrar
hörda och ytterligare några ännu okända då de ligger bakom en annan
fyr på samma frekvens. Främst är det från Sverige, men även många
norska och finska fyrar samt ett par från Danmark, Polen, Litauen och Estland.

När jag lyssnar, kollar jag först själva bärvågen, är det en ren fin ton (CW, 300 Hz filter)
är det en ensam fyr på frekvensen. är tonen lite "bubblande" eller ostadig kan det vara
ytterligare en eller två fyrar på frekvensen, spännande....

En fråga, medger ditt tillstånd sändning på natten? Prova gärna det så skall jag försöka
lyssna när jag kan. Konditioner brukar vara ungefär var fjärde vecka hos mig, men inte alltid.

Jag skriver upp din frekvens i listan så jag kommer ihåg att bevaka.

Mvh Krister
 
Jordnätet är av största vikt med denna korta radiator för att få ned förlusterna.
En sådan där fyr anlades vanligen med 120st jordradialer i stjärnform. Re koppar 2 mm dia ca 40-60 cm djupt.

LB100 har en anpassningstrafo på utgången för att anpassa 15meters pinnens strålningsresistans till sändarutgången. Tror den klarar 2 tio 5 Ohm. I detta fall torde den vara korrekt inställd då inget frekvens ute skett.

Summa sumarum mera jordnät.

Sjutton också. Förb----e rättstavningsfunktioner... det ska i inlägget ovan inte stå ""2 tio 5 Ohm" utan istället 2 till 5 Ohm.
Nästa rättning är "Frekvens ute" ska vara "Frekvens-byte".
 
O.T.
Jag har stängt av rättstavningsfunktionen i telefonen. Hellre felstavat och begripligt än rättstavat och obegripligt.
/Jan
 
Fick lite ny energi att leka lite med min fyr tack vare OZ337's experiment.
Lyckades faktiskt gräva ett hål och fiskade fram linan till mitt gamla jordtag. Det gamla bestod bara i en 2m lång och 30cm bred kopplarplåt, det nya av en lika dan plåt plus ett 1,5m långt spett. Men det visade sig ändå att när jag hängde på det gamla var det stor skillnad i antennström. Gick från 0,25A (0,05W i.e.r.p.) till nästan 1,5A (0,5W i.e.r.p.).
Verkar vara lite mer jord i det gamla jordtaget och mer sand i det nya, verkar alltså spela rätt så stor roll.
Fick för några år sedan tipset av DK7FC som kör mycket lågfrekvent (ända ned till 5,17 KHz) att det var enkare och gav mer att satsa på jordtaget snarare än att gräva ned massa radialer.
Givetvis så utesluter väl inte det ena det andra men när terrängen består av stenmurar och grusplaner runt fyren är det inte så lätt att lägga ut trådar :)
 

Attachments

  • Nya_jordtaget_1.jpg
    Nya_jordtaget_1.jpg
    377,4 KB · Views: 46
  • Nya_jordtaget_2.jpg
    Nya_jordtaget_2.jpg
    462 KB · Views: 43
  • Med bara nya.jpg
    Med bara nya.jpg
    262,5 KB · Views: 41
  • Gamla_jordtaget.jpg
    Gamla_jordtaget.jpg
    463,7 KB · Views: 43
  • Koppling.jpg
    Koppling.jpg
    505,5 KB · Views: 42
  • Med nya plus gamla.jpg
    Med nya plus gamla.jpg
    251,9 KB · Views: 44
Back
Top