Provkörning NDB

Hej
Jag ser en möjlig förbättringspotential nästa gång du gräver.
När man lägger jordtag med plåt så rekommenderas att plåten är stående på högkant i marken.
Detta förhindrar att undersidan och översidan inte blir olika fuktiga och ger på längre tid ett bättre jordtag.
Nu verkar din plåt ganska smal jämfört med en standardplåt på 70x70cm så skillnaden blir kanske inte så stor.

Det var en tydlig skillnad du fick på antennström. En fråga är det olika riktning på jordtagen i förhållande till antennen?

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Halloj!
Det nyare jordtaget är i direkt anslutning till fyren medan det gamla är några meter ifrån i sydlig riktning.
Kan hända att det är själva jordlinan till taget som är cirka 7 m bort som också hjälper till att få ut effekten.
Testade tidigare att lägga ut fyra stycken 50m-linor mot alla vädersträck av 1,5 mm² kopplingstråd direkt på marken men min känsla var att det inte gav så jättestor skillnad.
 
Kan hända att det är själva jordlinan till taget som är cirka 7 m bort som också hjälper till att få ut effekten.
Om vi tänker oss att vi har två olika sorters "jordtag"
1. Jordtag för elnät och åska. Låg avledningsresistans/impedans. Relativt korta ledningar som snabbt kan leda bort obehagliga strömmar. (Mer än 15 meter i längd minskat funktionen som jordtag för åska.)
2. RF-jordtag. Här blir funktionen lite annorlunda. Den här typen av "jordtag" ingår i antennkretsen och ska kunna föra en högfrekvent ström. Kan man få det att ha en bra längd och utbredning för aktuell frekvens blir det ännu bättre.

För RF-jordtag måste tänka lite mer på hur det fungerar i aktuell krets.

Jag har ibland en känsla av att en mängd personer "bara" använder en "halv" antenn när de använder sin antennanpassare till en godtycklig längd antenntråd. Den andra halvan hoppas man ska dyka upp genom "JORD". (Det kanske är säkrast att lägga in en smiley här):)

Vad gör egentligen en antennanpassare?
Gör den antenntråden mycket bättre? eller
Får den radion att "tro" att den är kopplad till en antenn avsedd för rätt frekvens och med rätt impedans?

Ni kan börja fundera på vad som skulle hända om man kunde stämma av både det man tror är det strålande elementet och den andra halvan, motvikten, i ett antennsystem.

Ok, nu har jag stuckit ut hakan en bit.

Din 7 meter långa lina som avslutas med ett plåtband som ser ut att vara 0,2m brett och ett par meter långt motsvarar RF-mässigt en längre tråd som även tack vare bredden i ändan borde få en låg impedans. Sedan är frågan hur bra den passar till utgångskretsen i sändaren och dess avstämning jämfört med det nya jordtaget.
Du fick ut mer antennström på det gamla "jordtaget" så den elektriska längden på det verkar stämma bättre med utgångskretsen.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
En källa till förkovring inom området antenner för lägre frekvenser är Rudy Severns N6LF.
Han har på sin webbplats en hel del information om antenner för låga frekvenser.

https://www.antennasbyn6lf.com/2017/02/lf-mf-antenna-notes.html

Detta verkar vara en omarbetad modernare upplaga av tidigare artiklar av Rudy Severns.
Här är en länk till en äldre upplaga med mycket läsvärt om verkningsgrad.

Some Thoughts on 630m Verticals Part 2, improving the efficiency of short verticals
https://rudys.typepad.com/files/600m-verticals-part-2-1.pdf

Det finns även en del 1 https://rudys.typepad.com/files/600m-verticals-part-1.pdf

När det gäller jordplan finns det en serie artiklar av Rudy Severns som publicerats i QEX. De är nedladdningsbara via:
https://www.antennasbyn6lf.com/2009/12/series-of-qex-articles-on-ground-system-experiments.html

Jag rekommenderar del 4 som tittar på frågan "hur många jordplan behövs"

Det finns även svenska radioamatörer som gillar låga frekvenser. Till exempel SM6BGP Gunnar, länk till många bilder om hans antennbyggen finns här: http://www.i1wqrlinkradio.com/antype/ch49/chiave69.htm

73 de SM7NTJ Lorentz
Edit ett ord ändrat
 
När man till detta lägger att radiatorns 15m är mycket kort i förhållande till våglängdens ca 900m - alltså radiatorlängd cirka 1/60 lamda - så inser man att jordförlusterna blir den största delen av vart HF:en blir till nytta. Mest som värme då....
Mera rekommendera läsning i ämnet kan vara här https://www.w8ji.com/radiation_resistance.htm
 
En liten fundering bara, eftersom effektbegränsningen på 630m är satt i i.e.r.p.
Om jag då klämmer in 2A i antennen med ett halvdant jordnät respektive ett rysligt bra jordnät, kommer jag då att ändra min i.e.r.p?
Samma antennström i båda fallen alltså?

Jag uppskattade att jag med mina 1,8A eller vad jag hade första vintern gav mig ungefär 0,9W e.i.r.p. beräknat enbart på toppkapacitansen och antennens fysiska längd.

Nästa fråga blir då, om svaret att 2A ger mig 1W med ett kass jordnät lik väl med ett urbra jornät enligt konstens alla regler, varför spendera pengar och arbete på att göra antennen effektivare när jag ändå inte får köra med högre utstrålad effekt? Med mina uppskattade 0,9W lyckades jag iallafall genomföra ett QSO med Italien.
 
varför spendera pengar och arbete på att göra antennen effektivare när jag ändå inte får köra med högre utstrålad effekt?
Hej
Jag kortade ner citeringen lite men svarar på hela frågeställningen.
Ja, en effektivare antenn kommer att behöva en lägre inmatad effekt för att hålla 1 watt e.i.r.p oförändrad.

Men om man inte bara fokuserar på sändningen så påverkas även mottagningen lika mycket.

Säg att du genom att minska förlusterna höjer antennens verkningsgrad från cirka 0,06% till 0,14% så verkar det kanske inte vara så stor skillnad procentuellt sett?

Men om vi räknar i dB i stället så börjar vi närma oss ett par sådana på den lilla förändringen.

Tittar man i diagrammen i det av mig tidigare länkade dokumentet om verkningsgrad ser man att det är relativt lätt att åstadkomma en förbättring på 6dB, och en sådan förbättring hörs nog tydligt i högtalaren.

Jo det kostar kanske svett och blåsor i händerna men det är kanske värt det för att även få en bättre mottagning?

Att sedan hålla på att metallisera marken runt antennen genom att lägga ut en massa radialer blir snabbt olönsamt då det krävs mer och mer och mer arbete för små förändringar i resultatet.

Själv skulle jag bara göra det som ger mest för slitet.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jo, bättre mottagning är så klart en mycket större morot än för sändarsidan där kan man faktiskt lägga ned lite möda, god mottagning kan ju även vara bra för en annan del av min hobby, att lyssna efter NDB-fyrar.
Även långvåg och mellanvåg borde ju fungera på antennsystemet, variometern fungerar faktiskt också upp till ungefär 500kHz har jag märkt.

/73 de SM4WII
 
Tack för alla intressanta inlägg. Jag ska prova att flytta masten. Då den står för nära några lövträd som jag ej får såga ner. Signalen störs väl ut av just lövträd har jag läst nånstans. Kan min låga antennström även bero på att det är en bit mellan sändare och mast? Jag har ju inget apparathus till min utan hönshuset får fungera som sådant. Ca 10 meter till masten sen. Som jag gjutit ett fundament till. Marken runt omkring är inge rolig att plöja ner jordtråd i. Sten överallt.
 
Hörde en sändare igår som låg och pumpade "TST" på 476 kHz, har du bytt frekvens eller var det någon annan?
 
Hörde en sändare igår som låg och pumpade "TST" på 476 kHz, har du bytt frekvens eller var det någon annan?
Nej min är avstängd för tillfället. Masten har gett vika när det blåste kraftigt för ett tag sen. Ska ta nya tag till våren och då försöka få hem hyddan till sändaren också.
 
Back
Top