Provsändning på 630m

Kör med orginalantennen, det är en 15m-mast med 2m långa toppspröt.
Har inte bästa jordplanen på den dock, det är 3st 50m-linor.
DSC_0258s2.JPG
 
Hej WII, Hörde dig också, då jag läste om din kommande aktivitet här.

Bor ung. 5 mil NV om SM3PXO i JP73ET. Signalrapport 339 (Inget mätarutslag). Anväde en IC7600 och inv.dipol för 1,8 Mhz.

Fick telefonpåringning så blev alldeles för kort lyssningstid. Noterbart var kraftigt långsamt QSB.

73 / Uffe -CIQ
 
Ok! Skojigt!
Jag kör igen klockan nio igen så får vi se om det går bättre då.
Den kraftiga QSB'n är visst normalt för frekvensbandet säger som dom kört där ett tag så det får man nog stå ut med.
 
WII, Kristoffer,
Naturligtvis kanonstark hos mig som vanligt.
Utbredningsförhållandena i kväll är väsentligt sämre än igår kväll.
Ge inte upp "fiskarna" nappar säkert bättre en annan kväll.
Bästa 73
de
sm4anq
 
Halloj!
Ja, jag hörde knappt IK4NMF ikväll hörde att han låg 500Hz nedanför men inte mer.
Det blir nog fler kvällar... får försöka lista ut vilka tecken som talar om att det är bra konds.
BIA tycker jag går nästan lika starkt varje kväll men det kanske skiljer några S-enheter, får kolla detta.

https://www.youtube.com/watch?v=RTOyXRRWR7o
IK4NMF igårkväll.

/73 de SM4WII
 
Provade för något år sedan en T-antenn med fyra eleverade jordtrådar. Fungerade bra på MV och 1,8 MHz. Det är lite lockande att göra om det hela men bygga "antennavstämning" för 500 och 136 kHz.
Hur är din antennanpassning arrangerad?
Bästa 73
de
sm4anq
 
Har en variometer att stämma av med idag.
Idag täcker den 250-450kHz enligt manualen men jag tycker att den verkar funka på 472kHz också.
Stämmer av antennen vid 40% inkoppling.
Capacitans klarar den 300-600pF, även det enligt manualen.
L = 150-1400µH

Man kan nog linda på mer Litz-tråd och få ned den till 136kHz också.
Här är en bild av den:
DSC_6954s.JPG
 
Med andra ord är sändaren plusjordat?
Tänker på gamla brittiska bilar med Lucas, och det var visst inte alltid säkringar på vissa bilar...

Plusjordning har väl något med att korrosion och materialvandring att göra men egentligen aldrig reflekterat över varför.

Trevligt att sändaren kommer till användning !
 
Det där med plusjordat och elektronik var väl under en ganska begränsad period. PNP-transistorer i germanium brukar bli plusjordat. Innan det fanns någon elektronik att tala om i bilar elsystem hade det ingen betydelse vad man valde. Vill minnas att jag har hört något påstående om det skulle bli mindre korrosion någonstans med plusjordat men det är helt utan mista källkritik så ta inte det som en sanning. De flesta bilar från den tiden har rostat bort, oavsett plus- eller minusjord.

Gamla bilar med Lucas elsystem hade under tidiga år med likströmsgenerator i allmänhet hela två säkringar. En för konstant spänning och en för det som matades via tändningsläget. Fanns så lite elkomponenter så det räckte ganska långt. Mr Lucas övergav plusjord i samband med att växelströmsgeneratorerna blev vanliga på slutet av 60-talet. Alla rövarhistorier om Lucas är kraftigt överdriva, jag tycker inte att delarna är så mycket sämre än annan bilel. Treläges ljusomkopplare "Off, dim, flicker" brukar vara vanligt på de flesta gamla bilar och lite motionering löser det ofta. Om inte går delarna påfallande ofta att plocka isär för rengöring. En riktigt dålig Lucasgrej är dock motorn till spolarpumpen Screenjet som nog är den absolut sämsta DC-motor jag någonsin hittat. Men den ska väl bara gå några sekunder i stöten så det får väl duga. Men det gick att laga...
 
Tilläggas kan att Lukas tändsystem, mig veterligen var det enda systemet, med en knapp i motorrummet för att kunna starta motorn.
En stor fördel när man hade startproblem och skulle "provstarta".
Bussar icke inräknade med bakmonterad motor typ Scania.
 
Det där med plusjordat och elektronik var väl under en ganska begränsad period.

Det går nån skröna om två Jaguarfantaster som satt och spekulerade om vad som skulle hända om en gammal plusjordad Jagga krockade med en nyare minusjordad dito, det skulle ju bli kortslutning... :D
 
Det går nån skröna om två Jaguarfantaster som satt och spekulerade om vad som skulle hända om en gammal plusjordad Jagga krockade med en nyare minusjordad dito, det skulle ju bli kortslutning... :D
Kör förarna fort nog, blir båda jordade, plus eller minus! :cool:

/ Göstha
 
Får förstärka SM3UKE:s inlägg i denna off topic att Lucas grejor påfallande ofta återfinns i system med annat varunamn, t.ex. Bosch.
 
På den gamla "goda" tiden när telefonstationer var bestyckade med reläer och väljare var plus alltid jordat.
 
Back
Top