Provsändning på 630m

En klar Lucasfördel (egentligen var det väl brittisk standard) var de enhetliga färgkoderna på kablarna. Efter en stunds samvaro med brittiska fordon lär man sig snabbt de vanligaste färgkoderna. Exempelvis en vit sladd går mellan tändningslås och tändsystemet och matar fram spänning vid tillslagen tändning. Brun är konstant matning från batteriet (plus eller minus kan variera...).

Brittiska bilelfärger - listan
 
Jag hade en gång i tiden en LandRover, den hade tre säkringar, en annan fiffig utrustning den hade var eluttag för banankontakt på instrumentbrädan (det såg ut att vara orginal) vilket ledde till många trevliga radioutflykter med den bilen.

I övrigt var hela bilen ett enda stort vandrande jordfel, inte så konstigt kanske när den ibland gick med vatten upp till huvkanten.
Samtliga lysen hade dräneringshål, samt elfläkten gick att koppla ur vid vadning, all elutrustning fungerade dock, även om jordfelen gjorde att inte alla lysen höll rätt styrka. :D
 
Gemensamt för alla bilar, oavsett plus jord eller minusjord är dödssynden att låta chassit vara återledare för all ström.
Det kan bara bli jordfel.
De får man inte ha i en båt.
Men bilar får rosthjälp av ström i plåten och särskilt i skarvarna där det blir saltvatten och ström samt ett motstånd.
En bil liger ju liksom en båt i saltvatten en stor del av året.
Men en bil skall väl ändå slängas när den blir omodern....
Min första bil var plusjordad, en 1100 Austin, dvs den större hundkojan.
Men startknapp under motorhufven installerade jag i alla fall redan då, på 60 talet.

Det som impade mest på vännerna var när jag startade min SAAB 96:a med tre ficklampsbatterier.
Jag hade tre 4,5 Volt ficklampsbatterier, och anslöt till tändningen,då startade motorn om så startmotorn bara orkade röra motorn ett kvarts varv.
den var dock minusjordad.

de FPD
 
På tal om jordfel.

En gång hade jag en minicykel där baklyset vägrade fungera varje gång jag smort kedjan.

Tog ett tag att lista ut varför.
 
Från en av SM3ZBB:s fiskeexpeditioner.
Ammer.jpg


edit: FPD..den har startvev, startar med två ficklampsbatterier :)
 
Last edited:
Från en av SM3ZBB:s fiskeexpeditioner.
View attachment 3975


edit: FPD..den har startvev, startar med två ficklampsbatterier :)

Min LandRover hade haft startvev och skulle nog ha startat helt utan batterier då det var en diesel.

Dock var den lilla orginalmotorn urlyft och ersatt med en VolvoPenta MD32, och den rackaren föreföll tungvevad :D

Här är en bild från en av mina (fiske)expiditioner, man kunde tro att jag bottentrålar...rovan.jpg
 
Har nu installerat ett 500kHz lågpassfilter på min remote rx.

Säg till när du är på gång.

/Micke
 
Har nu installerat ett 500kHz lågpassfilter på min remote rx.

Säg till när du är på gång.

/Micke

Oj då!
Ja, då måste vi ju sända lite... kanske man ska tuta lite ikväll då vid åtta.
Tutar lite på 473,3kHz, har kommit en rysk RTTY-station på 474kHz som kan vara stark ibland.

//73,s de SM4WII
 
Aj då, då får vi testa nån annan kväll... var kanske lite väl ljust iallafall ute nu.
 
Jo lite ljust är det nog.
600m är väl inget dagband.

Körde med remote-rx i går kväll.
Nu går det inte och jag kan inte starta om datorn remote, den har helt klart hängt sig.
Det blir att åka 6mil tor bara för att starta om skräpet.
 
Hej, jovisst fick jag igång den.
Det var en sån där j-a windows uppdatering som hindrade SDR-servern från att starta.
När jag försökte starta om datorn var det en process som inte ville stänga ner och då väntade "pytte-mjuk" på att jag skulle klicka ja eller nej.
Detta tog all kraft ur datorn så att jag inte kunde få in den minsta lilla alt-ctrl-delete, suck!

.....hoppas jag får igång den i kväll....

Jo den startade :)
 
Back
Top