PSK31, bara macron?

SA7CNG

Well-Known Member
En sak som har slagit mig är att det är konstigt att man inte hittar någon som faktiskt är intresserad av ett "riktigt" qso med PSK31 eller någon av dom andra moderna. Alla använder macron, och börjar man en riktig conversation blir mottagaren väldigt ställd. Hastigheten borde inte vara något problem, PSK31 tror jag skickar runt 50wpm, och dom flesta som arbetar med datorer regelbundet kommer utan problem upp i 60wpm.

Eftersom det bara är skript som körs, så känns det som att det faktum att operatören trycker igång dom olika makrona inte direkt bidrar med något. Kanske skulle det kunnas något program som kan köra makrona åt en utan att man behöver sitta vid datorn? Det hade ju varit smidigt att kunna sitta på stranden på Mallis och dricka pinacolada samtidigt som datorn hemma i sverige för konversationer över PSK31.

Funktionen finns ju delvis redan, wspr fungerar på något liknande sätt misstänker jag. Har det faktiskt varit så att RTTY/PSK någon gång i tiden har använts för att konversera?
 
Har det faktiskt varit så att RTTY/PSK någon gång i tiden har använts för att konversera?
Javisst var det så en gång i tiden.
Jag har kört RTTY på 2m med creed 7B och det var riktiga "live" qso.
Visst fanns det dom som körde anrop med remsläsare vilket kunde jämställas med macron, men det var oftast bara anropet.
 
Det är lite synd att det försvann, bor man i en liten lägenhet och jobbar skift hade det varit ett smidigt sätt att kunna köra radio utan att väcka sin sambo.
 
Ja, det är synd att så få är intresserade av "riktiga" QSO. Men det gäller ju alla moder, inte bara PSK31. Börjar man berätta vad man kör med för prylar m.m. kan folk snudd på bli iriterade... det tar väll för mycket tid i jakten på nya QSO (som om det inte räckte med contest-helgerna).
Men det finns faktiskt sånna (som mig) som gärna pratar en stund som radio/antenner/väder/naturen/m.m! Vad jag brukar göra är att lyssna in vilka som redan kör QSO där annat diskuteras, och sedan ropa upp dom. Med PSK31 är det ju väldigt enkelt eftersom de flesta program idag kan koda av samtliga QSO inom mottagarens filterbredd.
 
Back
Top