PST-rotator

SM7SJR

Administrator
Staff member
PST rotator är en rätt bra programvara tycker jag, men om man kör Linux, finns det någon programvara som gör ungefär samma sak (men kanske inte med lika mycket finesser) som pst-rotator men i ett Linux-program? Jag vet om wine, och virtualisering osv. jag menar en "native" linuxprogramvara.

Det vore väldigt intressant. Jobbigt att behöva ha en Windows dator bara för att vrida när man kör Linux/MacOS !

Jag frågade på en EME-reflektor också och fick lite tips.
"installera hamlib. Använd rotctrl från hamlib för att köra rotorn"

Jag har dock inte hunnit kika nåt på det själv ännu.

Linuxnördar brukar ju gilla terminalfönster mest :), men vill man ha nåt grafiskt så är det nog ganska enkelt att snickra ihop nåt i python, tcl/tk eller liknande...Node-RED kanske kan funka också. Finns nog många alternativ. Om man behöver ett interface till rotorn kan jag rekommendera dessa:

Funkar mycket bra. Skall nog köpa ett par till så alla rotorer kan styras från datorn.

Jag kör PST-rotator som funkar utmärkt på windows. Nu kör jag ju linux också men mest som servrar som tuggar mail, samba, web, tv-streaming, väderstation o annat. Men radiodatorn är en windows för enkelhets skull.....

Jag funderar på att göra ett försök med WINE. Hört både bra å dåligt om den genom åren men har inte provat själv. Men eftersom det bara rör sig om 1 eller ett par windows program så kan det vara värt ett försök,

Vad det gäller andra controllers så har jag snöat in lite på K3NG, har en snurrandes på labbänken. Jag gillar tanken att ha controllern på ethernet, (och om det skulle bli ett krav från min sida så faller många controllers bort).

Back