PSU (Power Supply Unit)

SM2WOR

Active Member
Kan man parallellkoppla två eller ännu fler PSU om bara spänningen är lika?
Jag tänkte på sådana saker som om ett är switchat och det andra är oswitchat, det kan ju också vara vara så att det ena har högre "inre resistans" så det är mer benäget att säcka vid höga belastningar.
Jag har ett oswitchat aggregat som i stort sett går på max när jag sänder och har tänkt skaffa ett slutsteg. De PSU:na som jag har tittat på är switchade. Kanske man måste ha en PSU för riggen och en annan för steget. (Givetvis hopkopplade så att de får samma potential, med rejält grova ledningar)
Allt detta förutsätter ju att spänningen är ganska exakt lika på bägge PSU:na.
Man borde ju kunna klara sig med en extra PSU som lämnar mindre ström än vad slutsteget vill ha genom att riggen går på betydligt mindre effekt när steget är igång.
Synpunkter? Nåt jag ska tänka på? :confused:
Enklast vore ju att köpa en PSU som klarar hela rasket, men det är en penningfråga också.
 
Snabbt svar:

Switchade aggregat bör man undvika att parallellkoppla, de interna reglerkretsarna kan få tuppjuck och i värsta fall går båda aggregaten sönder, förståas beroende på dess konstruktion men bland de enkla aggregaten bör man vara försiktig.

Vanliga linjära aggregat går normalt utmärkt att parallellkoppla, men det förutsätter att spänningarna är lika och att du kopplar ihop via ett seriemotstånd för att belastningen skall jämnas ut mellan aggregaten.

Jag förordar i ditt exempel ovan med slutsteget att ha två separata nätaggregat, dock kopplade till samma grendosa och med en gemensam jordpunkt.
 
Snabbt svar:

Switchade aggregat bör man undvika att parallellkoppla, de interna reglerkretsarna kan få tuppjuck och i värsta fall går båda aggregaten sönder.

Vanliga linjära aggregat går normalt utmärkt att parallellkoppla, men det förutsätter att spänningarna är lika och att du kopplar ihop via ett seriemotstånd för att belastningen skall jämnas ut mellan aggregaten.

Jag förordar i ditt exempel ovan med slutsteget att ha två separata nätaggregat, dock kopplade till samma grendosa och med en gemensam jordpunkt.
OK, tack för snabbt svar :)
Jag kanske får öppna börsen lite mer i alla fall...
 
Ja det går bra, om spänningarna kan justeras in noga och en liten serieresistans används för att balansera strömmen. I mitt fall räckte det med några dm kopplingstråd mellan aggregat och sammankopplingspunkten.

Jag saxar från ett dokument jag skrivit om parallellkoppling av fyra 5A aggregat som jag använt i samband med en DX-pedition där det blev testat i varmt klimat och under tuffa förhållanden i fyra veckor.

----
"Det finns flera fabrikat av switchade nätaggregat i klassen 13.5V/20A på marknaden. Sådana aggregat är bra, tills de brinner upp och går sönder. För att få en viss back-up och säkerhet utan att behöva ta med ytterligare ett reservaggregat provades en lösning med att parallellkoppla fyra stycken 13V/5 Ampere aggregat från Mascot. Aggregaten kopplades ihop via fyra effektdioder med lågt spänningsfall. Aggregatens utspänning justerades till lika värde +/-100mV.

Aggregaten har byggts samman två och två. Varje enhet har försetts med en 20 grams 12V fläkt vilket gör att temperaturen på switchtransistorerna och andra felbenägna komponenter håller sig långt under den drifttemperatur som aggregaten är designade för.

En sänkning av temperaturen med tio grader eller mer innebär en mycket stor ökning av livslängden och förhoppningsvis också en minskad risk för haveri.

Provbelastning i olika omgivningstemperaturer med 5A, 10A respektive full last 20A har gjorts och balansen är tämligen god. ICOM IC706 drar maximalt c:a 20..21 Ampere i toppström vid telegrafi och SSB.

Medelströmmen vid sändning uppskattas lite grovt till 50...70% beroende på hur mycket audiokompession som används. Totala medelströmmen med mottagningsperioderna inräknade uppskattas till under 40% eller mindre. Detta innebär att aggregaten i princip aldrig kommer att belastas till maxdata.

Genom att använda fyra helt separata aggregat fås automatiskt en viss backup. Om ett aggregat upphör att fungera finns kapaciteten 15A kvar vilket motsvarar c:a 75% av maximal sändareffekt. Om två aggregat skulle gå sönder går det att köra vidare med c:a 50% uteffekt. Sannolikheten för att två eller kanske t o m tre aggregat skulle fallera måste nog betecknas som ganska låg och i stil med att råka vinna högsta vinsten på lotto... Om endast ett aggregat överlever så går det i alla fall att köra QRP."

/Bengt
 
Bygg ett 20-25A av ett gammalt dator agg. finns massor av byggbeskrivningar på nätet.
Har byggt mig 2 st själv, funkar fint.
ger ofta bara 12-12.5v och bör ställas 1,5-2meter från radion för ev. störningars skull.

+plus+ är gratis om du har någon skrotad dator ståendes hemma.
-minus- kan ge störningar, ger inte 13,8v som är önskvärt även om jag inte märkte någon skillnad när jag istället matade med ett 30A 14V på min radio. (Kenwood)
 
Om man bökar lite extra i datoraggregaten kan man koppla om så att regleringen sker på 12V-utgången istället för 5V som är det normala. Alla gamla aggregat jag varit inne i reglerar bara 5V och resterande utgångar (som matar okritiska laster i en dator) blir "lite vad det blir". Utspänningen blir mycket stabilare vid reglering på 12V-utgången.
Genom att ändra motståndsvärden fixas en högre spänning (+13.8V). Jag vill minnas att det kan finnas överspänningsskydd som övervakar +5V och riskerar att stänga av aggregatet efter modifiering. Reglerar man på 12V och höjer spänningen så sticker +5V iväg avsevärt. Jag har ett stort antal nätaggregat från gamla 286-datorer som slutat sina dagar ihop med radioutrustning. Med lite reverse engineering och datablad på switchkretsen klurar den experimentsugne snart ut vad som ska ändras. Kolla data för likriktardioderna på 12V-utgången, kan behöva bytas för att driva en 100W transceiver. Resten av aggregaten brukar klara det utan vidare när bara den utgången används.

Jag satte polskruvar i lådorna och keramiska avkopplingskondingar mot chassit vid plus resp. minus så störde de inte längre (tillräckligt bra i alla fall).

73 de SM4UKE
 
kör med två switchade PSU (10A + 10A) som kopplas ihop genom powerdioder, har fungerat utan problem. PSU är inte kjell&co kvalitet.
 
Limmared rear ut 30A aggregat för 795 bagis,
ibland lönar sig inte hemmapulande, varken ur ekonomisk eller tidsmässig synvinkel,
mer än möjligen för den personliga tillfredsställelsen, men vem har tid för sånt? :p
 
Jag har massor av fritid och gillar att återanvända och modifiera sådant som andra slänger eller inte förstår sig på att reparera. Fler skulle skaffa sig mer meningsfull fritid! :D :cool:
 
XUN de APQ.

ibland lönar sig inte hemmapulande, varken ur ekonomisk eller tidsmässig synvinkel,
mer än möjligen för den personliga tillfredsställelsen, men vem har tid för sånt?

Hej. Då har du valt fel hobby!

73
Bengt SM6APQ
 
XUN de APQ.

ibland lönar sig inte hemmapulande, varken ur ekonomisk eller tidsmässig synvinkel,
mer än möjligen för den personliga tillfredsställelsen, men vem har tid för sånt?

Hej. Då har du valt fel hobby!

73
Bengt SM6APQ

Nejdå, inte fel hobby, bara andra prioriteringar,
förr när jag var ungkarl kunde jag plöja ner timtal på att bygga nätaggregat och variabla högspänningsaggregat med rör.

Idag med fruga, två små knattar och en hund och engagemang i föreningsliv så tryter timmarna man ägnar åt hobbyn till ett minimum, då uppskattar jag att det finns färdiga aggregat att köpa så jag får ägna mer tid åt amatörradio och antennbyggen istället för nätaggregatsbryderier ;)

I mitt fall så är det alltså den tidsmässiga synvinkeln som gäller.
 
Jag hittade en PSU (switchad) som heter MyDEL MP-50SW111 (50A) för £150 hos Martin Lynch & Sons där jag skall köpa steget, man sparar in 300 :- i frakt om man hittar nåt som man kan använda i samma butik... :)
Då kommer ett switchat aggregat att driva steget och ett oswitchat att driva riggen, men dom är INTE parallellkopplade. Bara "-" är ihopkopplade så dom hamnar på samma potential, de ska matas frän samma vägguttag oxå... då ska det inte vara några problem... tack alla...
 
Jag hittade en PSU (switchad) som heter MyDEL MP-50SW111 (50A) för £150 hos Martin Lynch & Sons där jag skall köpa steget, man sparar in 300 :- i frakt om man hittar nåt som man kan använda i samma butik... :)
Då kommer ett switchat aggregat att driva steget och ett oswitchat att driva riggen, men dom är INTE parallellkopplade. Bara "-" är ihopkopplade så dom hamnar på samma potential, de ska matas frän samma vägguttag oxå... då ska det inte vara några problem... tack alla...
Där ser man vikten av att läsa svaren på tråden man skapat själv... Tack SM6XUN för upplysningen att Limmared rear ut kraggar... det hade jag ingen aaaning om... :p
 
Back
Top