PSU (Switchad)

SM7VZX

Well-Known Member
Hej,

Någon som kan rekomdera en bra (störning free) switchad PSU för amatör radio (VHF)?

Har tittat på:


Denna har jag använt och är inte störningsfree:


73' Samir, sm7vzx
 
Den här funkar bra, i alla fall till KV. Någon på interwebben hade modifierat den för att få bort en liten störning på 10m. Jag märker ingen skillnad mellan batteridrift och denna, inte ens i en tämligen störningsfri miljö.
 
Borde inte alla tillgängliga larmklockor skrälla för full hals om ett switchat nätaggregat har ett reglage som det står "noise adjust" på...
Men det var väl en billigare lösning. Och det sitter på en pryl man själv har koll på till skillnad från någon grej hos grannen.

Vad som i praktiken blir störningsfritt är oftast en produkt av hela systemet nätagg-radio-antenn och det som hör ihop. Bla SM7EQL
har skrivit om det.
 
Håller med SM5UKE. Jag valde nätaggregatet ovan just för att en sådan ratt saknades. Tanken var att kunna använda nätaggregatet även för remote-körning. (Jag vill slippa koppla in en fjärrstyrd stegmotor till störningsratten.)

SM5OCI Per
 
Nätgregat med "noise adjust" är en knapp som flyttar nätaggets frekvens, lite.
Exvis från 22 till 23 kHz och därmed flyttar sig störningarna som är övertoner av detta en bra bit.
Dvs hör man en störning trycker man på knappen och störningen flyttar sig.
Vanligen driver störningarna så även om man lyssnar på en tyst frekvens så kommer ett oljud drivande.

Men återigen, en väl balanserad antenn som inte använder elnätet, gulgrön och radions hölje som del av antennen gör att man lysnar med en antenn som sitter långt bort, och får mindre störningar från nätagget.

Många har ju starka störningar från grannskapet, brusnivå på S7 - S9+ har vi läst om.
Då kan man ju tycka att ett nätagg som stör bara med S5, inte hörs...... dvs det är ett bra störningsfritt PS.

SM4FPD
 
Använder två Maas-aggregat och har aldrig behövt skruva på noise offset. Har också ett Wouxun och där är det andra bullar.
Tittade på bådas spektrum på 80m där det var som värst och här kommer bilderna som knappast behöver någon kommentar.......
 

Attachments

  • spec-1.jpg
    spec-1.jpg
    214 KB · Views: 20
  • spec-2.jpg
    spec-2.jpg
    238,4 KB · Views: 20
Det lutar åt denna, åtminstone har ingen "skruv"...och är liten och lätt...


Denna finns också som MAAS version...
 
Jag har använt ett Diamond GZV4000 i flera år, utan det minsta störning på RF. Däremot lät det ganska mycket aukustiskt från fläkten som var installerad, så den bytte jag ut mot en tyst. Helt tyst i rummet, samt störning s0, från 1,8 MHz upp till 50 MHz. Har inte kört SSB och CW på 144 MHz dock, men väl FM.
 
Back
Top