PSU till laptop

SM0GLD

Vänsterhänt
Nu tröttnade jag på att grabbens nätdel/laddare till datorn stör så ....förb..mycket:mad::mad:

Hela 80m bara surrar med ca S7 men orsakar även total utsläckning på 6m!
Snacka om bredbandig störsändare:eek:

AC_adapter_bottom.jpg

Det gick inte att komma in i den så jag fick ta fram dremeln.

AC_adapter_guts.jpg

Där pennan pekar finns det plats för en "common mode" drossel.

Denna 65W nätdel har inga filter på ingången.
Ingen CM-drossel, ingen X-kondensator och inga Y-kondensatorer.
Skyddsjord är kopplad direkt till sekundärsidans minuspol.
Den tillhörande jordade kabeln innehöll endast två ledare!!:confused:

Jag mäter en störnivå på -10dBm med min enkla mätuppkoppling.
I stället för en regelrätt LISN så mäter jag mot ett CM-filter.
Som "pick-up" använder jag en hemgjord "absorbing ferrite clamp".

Som kontrast till denna mätning kan jag nämna att mitt egenhändigt filtrerade datornätdel mäter -65dBm på någon enstaka frekvens mätt i samma mätuppkoppling.

Man blir tokig på all skit som säljs:(

/Micke
 
Last edited:
Det står mycket på baksidan förutom CE-märket. T ex att den bara får anslutas till jordat uttag :), Produktnummer: "Spare".
Usch ja. Ett fall för Elsäkerhetsverket.

73, Roland SM0BRF
 
Det verkar som CE märkningen prövats med ett "Golden Sample" och sen säljer man en annan produkt. På 100 000 tillverkade sparar man nån krona på detta viset.
Eller så är CE märkningen falsk.
Kanske tog det slut på en del komponenter.

Vad skall du göra åt saken Micke? Bygga en analog sak?

Skicka in det till Elsäkerhetsverket, åtminstone en rapport med bilder.

Det är inte självklart en CM-drossel, det kan väl var en DiffMode-Drossel, ser lika ut men lindningarna är åt olika håll.

De
FPD
 
Verkar som kineserna stämplat på alla märken som existerar för säkerhetsskull.
Bland annat sitter det ett S märke på den så semko är kanske intresserade också.

Intertek - Sweden :: S-märkning och CE-märkning - Vad är

För övrigt anser jag att det visar hur majoriteten av kinaproduktionen fungerar , man prånglar ut elutrustning på marknaden som inte är provad eller uppfyller några regler och sätter på lite förfalskade stämplar för syns skull.
 
Last edited:
Det var ju ett mycket bra initiativ, Micke, att öppna prylen. Så att sanningen kommer fram, det kan finnas många saker som stör, och anmäler man saken så kanske inte andra exemplar stör.

de
FPD
 
Förmodligen blir det en rapport till ESV och där ska även nätkabeln ingå.
Kan ni tänka er en helt till synes korrekt jordad nätkabel där det endast finns 2st ledare!
Alltså ingen anslutning mellan jordblecken och apparatjord.
Den klippta kabeln visade att det bara fanns två ledare i den.

/Micke
 
Micke är nätsladden ett sladdställ, dvs med jordad stickpropp och Europa don i appratänden, är då det svarta ovanför pennan apparatintaget?

de
FPD
 
Det var "magert" innehåll i ditt agg!
Jag tog en bild på tre agg där man lagt betydligt mer arbete på filtreringen mot nätet.

DSC02286.jpg

Det översta agget kommer ur en Acer monitor och där fuskas nog inte med CE-märkningen. Observera att skyddsjorden från intagsbrunnen är dragen direkt till negativ pol på output.
Agget i mitten är noname och här har vi endast en tvåledare som anslutningskabel. Dock ser även filtreringen seriös ut även i detta fall.
Nedersta är tillverkad av Delta som är ganska stora i sammanhanget. Att döma av proppen på utgången är det ett agg till HP. Intressant med denna konstruktion är att jordstiftet i intaget inte är anslutet någonstans!
 
Micke är nätsladden ett sladdställ, dvs med jordad stickpropp och Europa don i appratänden, är då det svarta ovanför pennan apparatintaget?

de
FPD

Yes, så är det och stickproppen har alla lämpliga märkningar väl kopierade:rolleyes:

/Micke
 
Så den sladden hade kunnat användas till andra prylar, i tron att det skulle bli skyddsjordat.

de
FPD
 
Intressant!
Vad kan man göra åt detta?
Jag har en DC/DC till min laptop i bilen som navigator och den stör väldigt på de flesta frekvenser.

Finns det nåt man kan göra eller vilka laddare finns det som är avstörda från början?

Mvh
 
Intressant!
Vad kan man göra åt detta?
Jag har en DC/DC till min laptop i bilen som navigator och den stör väldigt på de flesta frekvenser.

Finns det nåt man kan göra eller vilka laddare finns det som är avstörda från början?

Mvh

Alla laddare skall vara avstörda från början men....
När vi har att göra med radiomottagare så räcker tyvärr inte alltid "den vanliga filtreringen".
Jag har modifierat och förbättrat filtreringen på många av de produkter som jag använder i hemmet.
När jag har skaffat en ny produkt så mäter jag upp den och då krävs att man har tillgång till en spektrumanalysator. Tyvärr finns inget "generalknep" för att få bukt med störningar från switchade omvandlare men om man nöjer sig med att bara reducera störningarna något så kan man hänga på yttre filter i form av common mode drosslar och extra kondensatorer. I vissa fall ger det mycket bra resultat men i bland märks ingen skillnad.

/Micke
 
Hjälper inte en CM drossel får man prova med den nästan avgömda DF drosseln. Differential Mode Choke.
Här är en sajt där man kan se mycket i ämnet: Differential mode chokes - Sök på Google

Ett nätfilter av hög klass har både CM och DM drosslar samt ett tredje steg med separata drosslar per ledning. Men det blir för dyrt.... OCh finns mest i utstyr med RÖS egenskaper.
Avstörning är en stor konst så få bemästrar helt och jag tror att det finns väldigt mycket cut and try i ämnet. Verkligheten är ofta olik labbets nätsimulator.

de
FPD
 
Jo sådana använder jag när inget annat hjälper.
Brukar linda spolarna på två ferritstavar och montera en liten polyesterkondensator tvärs på in- respektive utgång.

Bilden nedan visar min gamla TM231 där filtret förhindrar att störningar från DC-fläkten modulerar utsignalen.

TM231_1.jpg
Kenwood TM231 med filter och extra fläkt.


Ett riktigt besvärligt fall var den PA-förstärkare som jag använde på diverse olika samband.

Först fick jag radioavstöra förstärkaren genom att löda in totalt 9 stycken keramiska kondensatorer varierande i storlek mellan 0,5pF och 10nF

För att ytterligare tysta ned de störningar som kunde följa med ljudet ut blev jag tvungen att montera ett filter på spänningsmatningen.

PA_1.jpg
PA med filter på spänningsmatningen. Genom eltejpen skymtas både lindningarna och polyesterkondensatorerna.

Det är ganska tålamodskrävande att störa av en del utrustning, men trägen vinner oftast.

Jo innan någon frågar, jag har även använt ferritringar med gott avstörningsresultat.

Vadå? bygga in filter i låda, det gör jag bara när jag måste.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
CM-drosseln e mindre lämpad för dessa störningar

Att en CM-drossel e olämplig, ta bort denna typ av lokalt genererad störning, kan du läsa i en artikel som kom in i Elektrikertidningens bilaga -> ModernTeknik (nr 6 2010). Rubriken är:
Kan felkonstruerade nätavstörningsfilter i hemelektronik vara orsaken till att elmätares datakommunikation störs ut?

En 1'a länk:
http://www.modernteknik.nu/10-06/doc/ModernTeknik610_s38_39.pdf
En uppdaterad version, här nedan, med bra länkar finns på:
http://www.emc-thorleif.se/pdf/filter_PLC_mt610(ver_B2).pdf
Inte bara DX-are får problem, eftersom även elbolagens PLC-kommunikation blir störd av elektroniska laster i lågspänningsnätet (se länkar i pdf-länken ovan). Jag vet att ett bolag bytt in en DVD-spelare som gjorde att den nya mätaren fick fnatt!
Hoppas denna artikel ger ännu mera motivation att anmäla störande prylar till ESV,
X-kondensatorer får inte heller vara för ”stora” då får de en högre inre induktans, och blir mindre dämpande.
Hur man byggde en bra avstörnings-drossel hade de svar på redan 1933, se länk & mitt inlägg om:
http://www.ham.se/st%F6rningar/22651-elektroniska-laster-i-l%E5gsp%E4nningsn%E4tet.html#post56484
Men sändaramatörer verkar veta mer än EMC-ingenjörer om detta!

de
spolingen, SM4STV
som önskar att vi får bättre drosslar i nätavstörningsfiltren
 
X-kondensatorer får inte heller vara för ”stora” då får de en högre inre induktans, och blir mindre dämpande.

Så sant, mycket viktigt!
det finns dock metoder att kompensera för kondensatorns induktans.
CPES | Center for Power Electronics Systems | Virginia Tech

Dessutom är det på det viset att DC/DC-omvandlarens totala Y-kapacitans måste vara i "balans" för att ge önskad effekt.

En sådan Y-kapacitans är t.ex switchtransistorns kapacitans mot en kylfläns som tyvärr ofta glöms bort eller totalt ignoreras.

Snabbaste vägen till ett bra utgångsläge är att i möjligaste mån omvandla alla switchstörningar till common mode. När allt brus och sus är av typen CM så kan man filtrera med en CM-drossel, annars är den verkningslös. Vissa frekvenser låter sig inte fångas så lätt utan då krävs även DM-drossel/drosslar.

filter.jpg
Ett typiskt nätfilter med sina ingående komponenter.



Jag läste ett klagomål från E-on som ondgjorde sig över alla störningar som förstörde deras PLC-kommunikation.

Personligen tycker jag inte synd om E-on, jag gillar inte deras PLC.:)

/Micke
 
Last edited:
Y-kondensatorer ger "Strålande skyddsjord"

Detta med Y-kondensatorer var nog bra på den tiden vi inte hade grön-gul, som ju knappast är användbar att dumpa HF på!
Då satte man ju dem på t.ex. damsugare, för att inte kärringarna skulle bli lika sura som DX-are blir idag.
En bra artikel om detta, är skriven av SM0DIS, o har rubriken;
Kraftiga störningar från elnätskommunikation
Artikeln fans i tidningen Elektronik i Norden AB (nr 5/2011, sidan 38-39):
Några underrubriker är:
* Tre års störningar
* Breda störningar
* Strålande skyddsjord
:(
Och det var efter flera års QRM-sökande, som man konstaterade att,
Y-kondensatorer ger "Strålande skyddsjord"!

Detta med Y-kapacitanser löser inte alla QRM-problem, utan kan alltså tyvärr orsaka dem. Har själv erfarenhet av detta.

Se länken:
Elektronik i Norden

de
SM4STV
ps
den bifogade bilden på filter gillade jag, men vad göra med dessa Y-kondingar när det blir problem "ute i verkligheten"?
 
Back
Top