PSU till laptop

Detta med Y-kapacitanser löser inte alla QRM-problem, utan kan alltså tyvärr orsaka dem. Har själv erfarenhet av detta.

Bilden visar bara ett "typiskt" nätfilter så som det oftast ser ut i diverse nätdelar. För DC-matade apparater finns ju ingen skyddsjord, då kan eventuellt Y-kondingarna kopplas till apparatens plåthölje.

Jag håller helt med om att det är fel att använda skyddsjorden som "soptunna".
Störningarna bör kunna filtreras bort utan anslutning till skyddsjord.

Jag brukar själv använda en annan variant.

LINE FILTER.JPG

Om apparaten skall skyddsjordas av elsäkerhetsskäl brukar jag koppla in en eller flera drosslar/ferriter i serie med PE.
Genom att införa denna drossel hindrar man effektivt störningarna att ta sig ut på PE. Dessutom är det väldigt praktiskt att på detta vis hindra HF från radion att söka sig till elnätet i stället för antennens jordpunkt.

OBS! denna drossel finns i flera komersiella nätfilter.

/Micke
 
Vad är det i grunden för typ av störning - från PSUn?

Citat (SM0GLD skrev):
”Snabbaste vägen till ett bra utgångsläge är att i möjligaste mån omvandla alla switchstörningar till common mode. När allt brus och sus är av typen CM så kan man filtrera med en CM-drossel, annars är den verkningslös.”

Störningarnas uppkomst – Vad är det i grunden för typ av störning?
Vilka typer av störningar alstras av en elektronisk last?
Det är minsann inte lätt att resultatrikt dämpa bekymmersamma störningar från dessa elektroniska laster, såsom switchade omvandlare, LED-lampor osv.
Men för att få ett gottagbart resultat bör man ha en uppfattning om vad det i grunden är för typ av störning! Se nedanstående frågeställningar.
Jag ber er vid tanke på frågorna ta hänsyn till jω-metoden i praktiken, hur den funkar där "ute i verkligheten".
Hur uppkommer de, och är de i huvudsak en,
a) spänningstransient (du/dt), en spänningsstöt [dokumentet från 1933], eller en
b) strömtransient (di/dt), en strömstöt [dokumentet från 1933]?
Och nästa steg i frågeställningen är om denna typ av transient,
i huvudsak är en:
c) CM-störning, eller
d) DM-störning?
Då vi bildat oss en uppfattning om dessa frågeställningar, angående olika typer av störningar, så kan ju dessa effektivare bekämpas.

Före jag började göra en stor mängd mätningar för över 10 år sedan hade jag bildat mig en uppfattning av de ovanstående frågeställningarna.
Det skall nu bli spännande få din/er uppfattning.
Om så önskas kan ni sedan få mätresultat (gjord för elektriker),
samt med mina egna funderingar o mätmetod.

de
SM4STV
 
Datorn är en HP men nätdelen är pirat. Tyvärr vet jag inte vem som har sålt nätdelen eller om den fortfarande finns kvar på marknaden.

/Micke
Om du vill ha en original HP nätdel kan jag nog skramla fram en sådan kostnadsfritt till dig.
Under förutsättning att vi har någon men det brukar finnas en del över.
Vilken modell är det på datorn?
 
Det är ju vanligt med 15, 16, 18, 20 och till och med 22 - 24 Volt till dessa datorer.
Ofta mer än 100 W, de skall ju snabbladda batteriet samtidigt som datorn ju drar en del ström.
Att bygga ett eget analogt PS är ju enkelt för de flesta radioamatörer. Och därmed bli helt fjärran från störningar. Dock blir det ju lite klumpigare. Finns det en ferrit nära DC jacken så flyttar an över den. För att hindra störningar från datorn att läcka ut.

Men min fråga till forumet är hur stora krav på stabil spänning är det?
Datorn innehåller säkert en hackad spänningsomvandlare i sig som ger laddström till batteriet, som ger 3,3 V 5 V 12 V -5 V etc invändigt. Lätt att testa med ett variabelt PS.
Man kunde tänka sig att det till och med skulle funka med ett ostabbat som ger 24 Volt och sjunker till 18 Volt vid full belastning.
Vad tror ni datorexperter om detta? Finns det kravspec på nätagg till dator?

Ser man sen en MAC-book så är PS en tiondel av effekten och storlek mot en PC?????

de
ÄffPeDeh
 
En del moderna lap-tops har inbyggd "intelligens" i nätaggen. Datorn kommunicerar med nätagget via matningen och är inte agget ett orginalagg så får man inte full funktionalitet.
 
Om du vill ha en original HP nätdel kan jag nog skramla fram en sådan kostnadsfritt till dig.
Under förutsättning att vi har någon men det brukar finnas en del över.
Vilken modell är det på datorn?

Mycket generöst erbjudande:) kan bara säga JA TACK!
Jag har ännu inte hittat en ersättare till vettigt pris.

Modellen är: EliteBook 8440p.

/Micke
 
Last edited:
En del moderna lap-tops har inbyggd "intelligens" i nätaggen. Datorn kommunicerar med nätagget via matningen och är inte agget ett orginalagg så får man inte full funktionalitet.

Helt rätt, det är en 3-polig kontakt på min nätdel.
Mittstiftet som är väldigt tunnt är någon form av ID-kontroll.
Har försökt få tag på lösa kontakter för att göra en egen kabel men gått bet.
Verkar inte finnas att få tag på.
Kabel till min trasiga nätdel är helt kass så den kan jag inte heller använda.


/Micke
 
Under mitt arbete med att sänka störnivån i huset, se tråd här noterade jag att genom att skippa skyddsjorden till all utrustning i huset så sänktes störnivån. Jag har nu CM-drossel på i stort sätt allt i huset och när allt nu börjar bli tyst så hörs skillnaden tydligt då jag tar bort skyddsjorden. Då jag kollar så kommer det mer störningar via skyddsjorden än via fasledarna. I radiorummet har jag galvaniskt skilt nät med 2 x 115 volt och där jorden ligger i mittuttaget. I radiorummet märks inte samma fenomen.
 
Under mitt arbete med att sänka störnivån i huset noterade jag att genom att skippa skyddsjorden till all utrustning i huset så sänktes störnivån.

Intressant iakttagelse. Förmodligen var det störningar som tog sig ut via Y-kondensatorerna i nätfiltren.

Mycket jobb du har lagt ner på störbekämpning, men det lönar sig tydligen.

Hur mycket bidrog skyddstrafon i radiorummet för att reducera störningar?

/Micke
 
SM7MCD var tar du loss skyddsjord?
Vid varje apparat?
Vid elc?

Men vem har sagt det som alla tror att gulgrön kan användas som någon sorts soptunna för störningar. den är effektiv för felströmmar, och en utmärkt antenn, även för bredbandiga sändningar, (stöj).

de
FPD
 
FPD och GLD de MCD

Jag använder skyddstrafon för att dels få en galvanisk isolation mot övriga nätet, men även för att inte få mer än 115 V mot jord, dessutom blir nätet helt symmetriskt vilket är bra när man arbetar med svaga strömmar typ nA. Som biprodukt får jag tydligen även en symmetrisk struktur av Y-kondensatorerna och får då lägre störnivå.

Att det går så enkelt att bryta jorden i övriga huset beror på att det är en gammal installation utan jordade uttag, däremot har jag jordade el-element som jag har använt och som är jordade ned till centralen. Genom att koppla alla uttag med en sladd till elementjorden kommer jag väldigt nära som om det varit skyddsjord framdraget till vägguttagen.

Men med alla ferriter som CM-drosslar blir det alltså en liten men signifikant ökning av störnivån om jag ansluter PEN-ledaren. Innan jag började att arbeta med ferriter etc. så upplevde jag en minskning, eller i alla fall en förändring av störnivån som upplevdes som behagligare att lyssna på när jag anslöt PEN-ledaren till de apparater som hade skyddsjordsanslutning (om nu störningar kan vara behagliga att lyssna på). ;)

Nu skall man inte rekommendera att labba så mycket med skyddsjorden, men jag har hela tiden indikering på eventuella jordfelsströmmar ned till enstaka mA, så jag har tagit mig friheten att testa. Att notera är att mycket av surplusriggarna har kanska mycket felström i sina nätdelar. Detta gäller även riggar från 70-talet, som alltså börjar bli över 40 år gamla...

Trots att jag har arbetat yrkesmässigt med RFI-komponenter i många år, fast då med enskilda föremål/apparater så är det otroligt lärorikt att arbeta med ett så komplext system som modern multimediaelektronik för konsumentbruk. Man får en ny insikt vad skräp kan se ut som... och datablad har sällan med verkligheten att göra utan skall bara få kunden att känna sig nöjd. :mad:
 
TT-system för att slippa skyddsledarens HF-störningar!

TT-system - med eget jordtag - för att slippa skyddsledarens HF-störningar!
Nej - detta är inget aprilskämt, utan går att bekräfta genom att läsa, om
TT-system i Elinstallationsreglerna, SS 436 40 00, utgåva 2. (ny utgåva 2009)
TT-system är beskrivet med figur på sidan 48 (paragraf 312.2.2), och behandlas på sidan 75 under rubriken 411.5 TT-system.
I paragraf 411.5.2 står ”I TT-system skall normalt jordfelsbrytare användas som felskydd.”

PEN-ledaren är inte fri från HF-störningar, mycket pga Svenska 4-ledarnätet (TN-C, se wiki-schema), då ju inte PE-skena och N-skena är åtskilda.
Se mera om TT-system på wike, som informerar om
Jordningssystem (se under rubriken TT koppling) och hur bra det är då man slipper störningar.
Jordningssystem - Wikipedia

Läs även om hårdare kraven på jordfelsbrytaren på hemsidan till,
ELEKTRIKER-tidningens bilaga, MODERN TEKNIK, nr 6 2010, s 34 o 36
som har PDF-info om bl a jordfelsbrytare
Rubriken är
VOLTIMUMS EXPERTPANEL FÖR FÖRDELNINGSFRÅGOR
SÅ UNDVIKER DU DE VANLIGASTE MISSTAGEN
Modern Teknik fr Elteknikbranschen
Klicka på
Voltimum; SÅ UNDVIKER DU DE VANLIGASTE MISSTAGEN

de
SM4STV
 
Mycket generöst erbjudande:) kan bara säga JA TACK!
Jag har ännu inte hittat en ersättare till vettigt pris.

Modellen är: EliteBook 8440p.

/Micke
Sorry men de modellerna har vi inget överskott på PSUs till, hade det varit en modell som använder några av de många olika runda kontakterna som HP använder till många datorer så hade det varit en annan femma.
 
Sorry men de modellerna har vi inget överskott på PSUs till, hade det varit en modell som använder några av de många olika runda kontakterna som HP använder till många datorer så hade det varit en annan femma.


Det är en rund kontakt!
Den ser ut som en vanlig "stor" elliminatorplugg men den är 3-polig.

1: Utsidan på metallhylsan.
2: Insidan på metallhylsan.
3: Mittstiftet.

För det otränade ögat der den ut som en 2-polig plugg.


smart_pwr.jpg

/Micke
 
Det är en rund kontakt!
Den ser ut som en vanlig "stor" elliminatorplugg men den är 3-polig.

1: Utsidan på metallhylsan.
2: Insidan på metallhylsan.
3: Mittstiftet.

För det otränade ögat der den ut som en 2-polig plugg.


View attachment 1373

/Micke

Ja men då så!
Vilken vill du ha, modell större klump eller liten och smidig. (90 eller 180Watt)?
Se bilder. Båda är med den större runda kontakten som HP kört med de senaste åren.
Photo 2012-04-02 14 03 12.jpg

Photo 2012-04-02 14 03 26.jpg

Photo 2012-04-02 14 03 47.jpg
 
Specen säger 65W så den lilla på 90W borde väl räcka gott.

Men egentligen skulle jag välja den som stör minst:)

Jag skickade ett e-mail till dig just nu

/Micke
 
Last edited:
Ny HP orginalnätdel uppmätt

Fick i dag ett paket från SM7PNV, en ny nätdel:D

Givetvis mätte jag genast upp den map på ledningsbunden EMI.
Bilderna kunde vara bättre men det är svårt att fota på en gammal analysator.
Hoppas det duger.

Old_10dBm_10MHz_s.jpg
Gamla nätdelen:
Referenslinjen = +10dBm.
Span = 10MHz.

Old_10dBm_100MHz_s.jpg
Gamla nätdelen:
Referenslinjen = +10dBm.
Span = 100MHz.

New_10dBm_10MHz_s.jpg
Nya nätdelen:
Referenslinjen = +10dBm.
Span = 10MHz.

New_10dBm_100MHz_s.jpg
Nya nätdelen:
Referenslinjen = +10dBm.
Span = 100MHz.

Vid 14MHz finns i båda fallen noise från elnätet, det kommer inte från nätdelarna.


VICKEN SKILLNAD!:eek::eek:
Det lönar sig alltså att köpa orginal.

/Micke
 
ESV-info - Inverter avger störningar

Invertern avger ledningsbundna störningar på uttaget för 230 V. Störningarna ligger på 29,1 dB över gränsen. Elsäkerhetsverket har satt försäljningsförbud och återtag från återförsäljare.

Inverter avger störningar

Ett stjärna till ESV, och
denna infon du gav oss var ju en önskan om GLAD PÅSK :)
de
SM4STV


Fick i dag ett paket från SM7PNV, en ny nätdel:D

VICKEN SKILLNAD!:eek::eek:
Det lönar sig alltså att köpa orginal.

/Micke
 
Back
Top