"PTS effektivare tillsynsarbete"

SM4FPD

Well-Known Member
Kan vi läsa om här på Ny Teknik: https://www.nyteknik.se/digitaliser...oner-trappas-upp-6888255#conversion-122831618

Vad saker har med intrånget på radiostationen att göra förstår jag dock inte....
Gjordes detta med en olaglig DECT????
Eller blandar man ihop begreppen...

Nå, bäst att gömma undan icke CE-märkta sändare i alla fall, om man nu har någon sådan.

Kanske projektet kan få bort några störningar i alla fall.
Är PTS på väg tillbaka till något som liknar förr? men med nyare och bättre möjligheter att övervaka och pejla?

För en tid talades det om självimporterade hundpejlar som gick på fel frekvens.
Jag roar mig att ibland lyssna på jaktfrekvenserna på 155 MHz. Där hundpejlar används flitigt.
Vad jag märker är att dessa har väldigt olika bandbredd vissa kör så stor bandbredd att de hörs upp till 4 frekvenssteg (förr kallade kanaler) upp och ner från nominell frekvens.
Är dessa avsedda för annan marknad? Eller är de bristfälligt inställda av säljaren?
En bra fråga väl?

Frågan är om det kommer att bli någon möjlighet att rapportera "konstiga" ändringar till PTS och nya övervakningen?


De
SM4FPD
 
Hit är man välkommen att utöva tillsyn av min icke CE märkta
jaktradio.

Efteråt bjuds det kaffe med dopp.
 
Hoppas de kör förbi mitt område, för här är fullt med störningar så det är knappt nån mening att slå på radion mer. Men... enligt artikeln är de bara ute efter de som stör mobilnätet och rundradion. Våra frekvenser är väl inte så viktiga... så vi får väl stå ut med grannarnas icke EU vänliga utrustning. :/
 
vi får väl stå ut med grannarnas icke EU vänliga utrustning.
Jag pejlar mina grannar och fixar deras prylar om det går annars säger jag till dom på skarpen:)
Har under åren blivit av med mycket skräpprodukter.
Nu är det vissa ljusslingor som stör utav bara f-n.
 
vad hotar du dem med?
Ohälsa:D
1. Vid ett tillfälle när en granne hade en satellitmottagare som störde krävde jag att få laga den annars fanns bara en möjliget och det var omedelbar avstängning.
Den lagades och levererades dagen efter med tillhörande EMC-rapport, grannen var nöjd men förstod inte att det var fel på den, den funkade ju.
2. En "homeplug" rapporterades till Elsäkerhetsverket och är numera skrotad.
3. Hissdrivdonen byttes ut och de nya störde utav bara den.
Många samtal till hissleverantören och lite samarbete ledde till att man drog nya kablar och förbättrade jordningen mellan drivdon och hissmotor.
4. Jag har klagat på att husets nätverk stör rätt ordentligt. I källaren sitter en Gigabitswitch, en HP Procurve. Den är inte godkännd enligt EN55022-B utan möter endast klass A.
Detta betyder att den inte skall monteras i ett bostadshus. Klass A är ok i industriapplikationer. Detta ärende fortgår trots att både Delta i Västerås och Intertek i Kista är på min sida. Enda lösningen verkar vara att minska bandbredden och montera in en "slöare" bredbandsswitch eller dra fiber. Ingen i styrelsen verkar kunna ta ett beslut i frågan.


Jag för allså en ständig kamp mot "skräpet" och just nu undrar jag vilken ljusslinga som genererar dom nya störningarna på 80m.
 
De litet dyrare HP Procurve-switcharna (Verkar ha bytt namn till "Aruba") har ett inbyggt nätagg
och dessa kan man störa av genom att byta IEC-brunnen till en helskärmad typ med genomföringsfilter.
Som tur är var det inre disponerat så att det enkelt kan göras.

Detta har jag gjort hemma och på arbetsplatsen med de switchar som sitter nära känslig mottagarutrustning
och det har fungerat. Den enda otrevligheten är att med ett helt gäng sådana kan man komma upp
i läckströmmar som kan trigga en jordfelsbrytare...

Men är sedan inte nätverkskablaget skärmat blir det problem. Jag fick även byta till
CAT6 helskärmat hemmavid. Kunde se pinnar upp över 21 MHz på radioskärmen.
Med nytt kablage blev det till slut tyst. Nu återstår "bara" resten av området...
 
GLD de FPG

Verkar vara en ständig jakt, som när en störning är eliminerad så står det ytterligare en för dörren.
Har inte du ett fritidsställe ute i spenaten?

Bo i stan och ha radion på landet är optimalt!
 
Ohälsa:D
1. Vid ett tillfälle när en granne hade en satellitmottagare som störde krävde jag att få laga den annars fanns bara en möjliget och det var omedelbar avstängning.
Den lagades och levererades dagen efter med tillhörande EMC-rapport, grannen var nöjd men förstod inte att det var fel på den, den funkade ju.
2. En "homeplug" rapporterades till Elsäkerhetsverket och är numera skrotad.
3. Hissdrivdonen byttes ut och de nya störde utav bara den.
Många samtal till hissleverantören och lite samarbete ledde till att man drog nya kablar och förbättrade jordningen mellan drivdon och hissmotor.
4. Jag har klagat på att husets nätverk stör rätt ordentligt. I källaren sitter en Gigabitswitch, en HP Procurve. Den är inte godkännd enligt EN55022-B utan möter endast klass A.
Detta betyder att den inte skall monteras i ett bostadshus. Klass A är ok i industriapplikationer. Detta ärende fortgår trots att både Delta i Västerås och Intertek i Kista är på min sida. Enda lösningen verkar vara att minska bandbredden och montera in en "slöare" bredbandsswitch eller dra fiber. Ingen i styrelsen verkar kunna ta ett beslut i frågan.


Jag för allså en ständig kamp mot "skräpet" och just nu undrar jag vilken ljusslinga som genererar dom nya störningarna på 80m.
Huva Micke slit inte ut dig i förskott, när du går i pension ska du vara fit for fight.
 
Ja frågan är hur hög störnivå vi kommer att få framöver.
När jag började med radio förargades man om det kom en moped utanför och knattrade i 10 sekunder.
Andra störningar fanns inte....
Sen kom Svart Vit TV med WIMA kondingar och det började bli oljud på HF. De gick att byta ut så blev det tyst
Sen kom ljusdimmrar, med thyristorernas intåg. Ett 50 Hz övertonsrikt starkt surrande över alla frekvenser, när folk skummade ner ljuset till "mysnivå".
Dessa avstördes, tystades, sedermera effektivt av, med en stor toroid som DM drossel.
Man kunde ibland höra en svag ton någonstans på 144 MHz låga del, och förundras över vad som störde så....hemskt!

Sen kom krav på EMC, men oxo en fullständig översvämning av elektronik som stör i form av hackade nätdelar, Plasma TV, ja allt, fläktstyrningar, plus hundra fler saker..

Ja hur det låter idag om vi vill lyssna på HF och VHF ja även UHF, vet vi alla.

Hur det låter i morgon kanske vi vet, eller kan gissa, om vi vet lite om historien. (den jag började inlägget med)

Så visst är det tråkiga ämnet historia viktigt för att förutsäga framtiden, i just detta fall stämmer det väldigt väl.

Eller lyckas PTS och EU att med EMC kraven stoppa eller minska utvecklingen framåt?

de
SM4FPD
 
Eller lyckas PTS och EU att med EMC kraven stoppa eller minska utvecklingen framåt?
Ja det är en relevant fråga.
Många av våra uppdragsgivare upplever EMC-kraven som hutlösa och helt tagna ur luften.
"vi kan ju inte konkurrera på marknaden om det ska bli så här dyrt" har man ju hört.
Man önskar till och med av vi med våra kunskaper i ämnet ska hjälpa till att komma tillrätta med "problemet" genom att hitta kryphålet.

Hoppas företagen lär sig konstruera med EMC i åtanke från början i stället för att försöka fixa till det hela på slutet i projektet då det nästan är för sent.
 
Back
Top