Och redan innan SSA:s förbättringsförslag trätt i kraft, så har det urvattnats ordentligt.
Kravet på att DL skulle vara närvarande vid all provförrättning, något man angett som (enda) åtgärd till PTS (PTS 15-4100-6), har nu reducerats till att DL kan delegera detta till, ja, till i princip vem som helst som verkar det som, när jag läser det som CNN skrivit i senaste QTC, och har i SSA:s senaste svar till PTS (PTS 15-4100-8) reducerats till en ospecificerad "bisittare".
Att delegera DL:s närvaro till t.ex. "ordförande i lokal förening" känns, med tanke på att en av de omtalade provförrättarna är just "ordförande i en lokal förening", inte som en trovärdig lösning.
Jag tycker för övrigt att SSA hanterat hela det här ärendet på ett ytterst märkligt sätt, det påminner inte så lite om Mohammed Said as-Sahaf (mer känd som "Bagdad-Bob" eller "Komiske Ali") och hans minst sagt famösa uttalanden när USA invaderade Irak 2003.
De lät bra, men hade inget med verkligheten att göra.
Ledaren i senaste QTC speglar inte alls innehållet i och innebörden av, eller för den delen allvaret i, PTS tillsynsrapport.
PTS uppfattning, grundad på de granskade dokumenten, är att SSAs provverksamhet saknar styrning och enhetlighet, saknar uppföljning med kvalitetskontroll och saknar ansvar för likabehandling och för rättssäker handläggning av de genomförda proven. (PTS 15-4100-4)
PTS har därefter delgivit SSA misstanke om att SSA utfärdar amatörradiocertifikat på bristfälliga grunder. (PTS 15-4100-5).
PTS har för bövelen sågat hela provförrättarverksamheten jäms med fotknölarna, och det omtalar man från SSA:s sida som "några anmärkningar" ...
Det är ju helt barockt och inte så lite farsartat!
Jag, som medlem i SSA, börjar tyvärr allt mer landa i slutsatsen att SSA helt enkelt inte är lämpliga att hantera provförrättning.
Det eftersom man från SSA:s styrelses sida inte tycks ta det på allvar och/eller är naiv i sällan skådad grad.