PTS tillsyn och svidande kritik, offentliga dokument

De bifogade dokumenten är offentliga handlingar från PTS och kan läsas av var och en som så önskar.
Diarienumren står i filnamnet och är därför direkt spårbart. Ham.se kan ej hävda censur här, bara utifall att.. ;)
Detta är skrämmande läsning, kanske mest skrämmande för de två proförrättare som blivit specialgranskade
och kritiserade av myndigheten för felaktiga prov, felräknade (medvetet?) prov, oläsliga (medvetet?) prov etc etc
Med andra ord anklagade för att ha fuskat med sin provförrättning. Varför ? Få i fler amatörer i sina föreningar
kanske ? Pengar (proförrättare tar ju betalt direkt i fickan för varje prov, kanske lite extra för att hjälpa till) ?
Jag vet inte, men nån anledning har dom säkert.
Dessa två provförättare namnges klart och tydligt med signal och namn i dokumentet 15-4100_3
Vilka ? Ja de som låter mest och tuffast på vissa slutna forum och FB-grupper. Lika tuffa som ordningsvakter...
Förklaring för mindra begåvade från FB-forumet; det står under beredning på PTS hemsida. Det betyder att
ärendet är under beredning, de delar som nu är offentliga och utskrivna är redan spikade och klara, men ärendet
pågår och fler delar kommer i utredningen. Och moderator Björn i FB-gruppen, det här kommer inte försvinna
från offentligheten bara för att du modererar sönder din lilla FB-grupp och tar bort dokument för brinnande livet.
Fast jag förstår dig, jag skulle inte heller vilja stå i dina skor...
Det måste vara väldigt pinsamt för SSA det här, när myndigheten PTS i klartext hotar med att dra tillbaka
förordnandet dvs. att SSA inte längre skall få förrätta prov eller utfärda signaler, som den låtsasmyndighet dom
nu varit under ett antal år. Det måste nu i SSA för fantamej hända saker !
1. Dessa 2 provförättare MÅSTE bort. Deras delegering måste stoppas och tas tillbaka.
2. Dessa 2 personer MÅSTE uteslutas ur SSA enligt SSA:s egen stadga (som skulle tolkas hårdare enligt
vad som beslutades på senaste årsmötet) då man menligt skadat föreningens anseende.
Jag hävdar att man inte KAN skada anseendet mer än såhär, först nu mot myndigheten som defacto hotar med
att dra in förordnandet pga. dessa "herrar" och nu efter att det blivit offentligt, mot det publika dvs. alla Sveriges
amatörer och övriga civila som vill läsa av nån anledning SAMT mot alla internationella amatörer, klubbar och
föreningar.
Om INTE ovanstående är skäl för uteslutning, kan Ni i SSA stänga föreningen och då incesten och nepotismen
inom föreningen i så fall är total !
Jag uppmanar härmed ALLA medlemmar inom SSA att ta sig en allvarlig funderare på Er förening och sedan
för en enda gångs skull visa lite stake till mans OCH UTKRÄVA ANSVAR !!!!

Ha en trevlig läsning (för dom flesta....)
 
Så det var du som ställde till det på Facebook. Sämre hade du inte kunnat sköta det om du ens försökt. Hade du presenterat dessa dokument i sin helhet istället för att bara citerat i ett facebookinlägg så kanske folk hade sett dig som legitim istället för en bråkstake som bara vill ställa till med oreda och otrevligheter. Hade jag varit moderator i gruppen hade jag också vidtagit åtgärder.

Jag kan säga såhär. Jag känner personligen en av dessa provförättare du har hängt ut. Och jag har väldigt svårt att tro att han skulle fuska med proven antigen för pengar eller för att få in mer medlemmar till klubben. Det matchar absolut inte med min egen erfarenhet och bedöming av hans karaktär.

Att SSA har grovt misskött sitt mandat på flera punkter kan nog de flesta av oss enas om. Men efter att ha läst dokumenten som hittilts presenterats så anser jag personligen att du gör en höna av en fjäder i detta fall. Att hitta fel i ett provtagningssystem som genomgår en omarbetning är mycket enkelt. Kolla vad som hände med de nationella proven ett antal år sedan. Totalt jäkla kaos. Men det sagt, jag väntar på efterföjande dokument och avslutadet av ärendet tills jag gör en slutgiltig bedömning.
 
Så här går det när man sätter "bocken till trädgårdsmästare".

Ett klientel vilket står privatradion nära gör allt för att få in sina kompisar för att ytterligare närma
amatörradio till privatradio.

Jag har länge tryckt på vikten att behålla rågången mellan amatörradio och privatradio, och den timade skandalen har på nytt satt det hela i blixtbelysning.

Tyvärr är det som kommit fram i PTS revision sannolikt bara toppen på isberget, det finns anledning att anta att liknande förhållanden har rått här och var ända sedan Televerket släppte kontrollen över examinationerna.

Min egen förhoppning är att PTS tar konsekvenserna och upphäver delegeringarna samt därefter tar över saken i egen regi. Gärna med en återinförd tillståndsplikt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
PTS och SSA bär ett delat ansvar för den uppkomna situationen.
Genom kravsänkningarna och avregleringarna släpptes ett klientel in i amatörradion som objektivt sett inte hade där att göra.

Sedan har det hela ytterligare förvärrats genom SSA:s obefintliga verksamhetsstyrning och avsaknad av kvalitetstänkande. Kvantitet har hela tiden fått gå före kvalitet, och nu får konsekvenserna av bristen på styrning tas.

Som sagt, nu är det dags för en rejäl uppstyrning från PTS. En bra början är att ta över examinationerna i egen regi.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Så det var du som ställde till det på Facebook. Sämre hade du inte kunnat sköta det om du ens försökt. Hade du presenterat dessa dokument i sin helhet istället för att bara citerat i ett facebookinlägg så kanske folk hade sett dig som legitim istället för en bråkstake som bara vill ställa till med oreda och otrevligheter. Hade jag varit moderator i gruppen hade jag också vidtagit åtgärder.

Jag kan säga såhär. Jag känner personligen en av dessa provförättare du har hängt ut. Och jag har väldigt svårt att tro att han skulle fuska med proven antigen för pengar eller för att få in mer medlemmar till klubben. Det matchar absolut inte med min egen erfarenhet och bedöming av hans karaktär.

Att SSA har grovt misskött sitt mandat på flera punkter kan nog de flesta av oss enas om. Men efter att ha läst dokumenten som hittilts presenterats så anser jag personligen att du gör en höna av en fjäder i detta fall. Att hitta fel i ett provtagningssystem som genomgår en omarbetning är mycket enkelt. Kolla vad som hände med de nationella proven ett antal år sedan. Totalt jäkla kaos. Men det sagt, jag väntar på efterföjande dokument och avslutadet av ärendet tills jag gör en slutgiltig bedömning.

Du är ju d...re än tåget. Hade du läst igenom kakafonin så hade du vetat hur det började. En skiträdd moderator fick se ett inlägg där han kanske, skriver kanske ev blev omnämnd och raderade blixtsnabbt. I minst resterande 15 inlägg så sas det vem de flesta trodde det var och en del osanning om den personen sades som jag korrigerade.

Och nu till din osanning, varför tror du att det är jag som lagt ut dessa dokument? Nu förväntar jag mig en ursäkt från din sida för ditt osanna påstående.

Jan
 
Du är ju d...re än tåget. Hade du läst igenom kakafonin så hade du vetat hur det började. En skiträdd moderator fick se ett inlägg där han kanske, skriver kanske ev blev omnämnd och raderade blixtsnabbt. I minst resterande 15 inlägg så sas det vem de flesta trodde det var och en del osanning om den personen sades som jag korrigerade.

Och nu till din osanning, varför tror du att det är jag som lagt ut dessa dokument? Nu förväntar jag mig en ursäkt från din sida för ditt osanna påstående.

Jan

Var har jag citerat dig, Jan? Enligt forumtradion så citerar man någon om man inte riktar sitt inlägg mot trådskaparen. Precis som du har gjort.

Som du kanske ser så fanns det inget i mitt inlägg som var relevant till ditt. Hur tusan fick du till det att jag riktade det mot dig? Det är ju klart som korvspad för alla som kan läsa att dokumenten kom från Microphone Dundees konto och inte ditt. Hur lyckades du tolka att det var dig jag skällde på?
 
Jag är tydligen en av de 10 vars prov ska granskas. Inte nog med att man alltid ska försvara sig och sin kompetens pga sin signal.
Undra vad jag gjort för fel för att bli uppmärksammad här med personnr, adress och telefon.
Att jag varit med sedan barnsben inom hobbyn spelar ju ingen roll. Att jag redan -87 klarade kraven som ställdes då som 12-åring har heller ingen betydelse.
Att jag jobbat med detta halva livet likaså.
Är så trött på detta eviga gnäll.
Jag är för tuffare krav, tillståndsplikt ja tom telegrafi krav.
Men det här va inte så kul läsning för mig personligen då jag känner mig utpekad som nån slags fuskare.
Så vad har jag gjort för fel?
Älskar denna hobby och kör nästan varje dag men man börjar ju ledsna på allt runt omkring.

73/ SA5CNE
 
OT. Jag vet att SSA inte har mitt telefonnummer.
Avdelningen mer värdelöst vetande.
 
SA5CNE - du har inte gjort något fel alls. Tills motsatsen är bevisad. Just nu flänger en serie brev mellan PTS och SSA omkring bland profeter och förståsigpåare (ja, jag är säkert en också) och domar fälls åt höger & vänster. Allt var bättre förr och ujujuj.
PTS vill se ett antal prov och vill ha alla data runt, denna data har SSA presterat i ett brev till PTS (som ville ha det) och då blev det öppet för alla att läsa och tolka. Att man inte är dömd förrän domen fallit är något som måååånga har glömt och några särskilt vill glömma verkar det som. Så, vi avvaktar tills SSA har försvarat sig och PTS har bedömt läget. Det är min uppmaning. Sen får vi tycka vad vi vill om SSA, ESR och FRO skall ha egna provförrättare eller om PTS skall ha det några gånger om året. Som alla andra tydligen har....
 
Mycket olyckligt att du tycker du pekas ut, SA5CNE. Sannolikt är det ett stickprov där du hamnar med. Trist att det blir så!

Ytterligare olyckligt är att PTS tror och skriver att man delegerar ansvar, när man i verkligheten endast delegerar uppgifter. Det där slår tillbaka på dem själva, om de inte håller koll på lagar och förordningar. Ansvaret ligger hos PTS, och givetvis bra att de försöker åtgärda problem med sina misslyckade och inte på lång tid uppföljda delegeringsbeslut när det gäller provverksamheten.

Olyckligt (3) är att PTS försöker reglera retroaktivt för den period de uttryckligen sagt sig inte haft bemyndigande att bestämma över.

Jag tycker det är bra att det rensas upp i provträsket om det stämmer att det fuskats. Vi får se vart det landar!

Sture
 
Ingen fara på taket SA5CNE

Det är bara några killar som blivit uteslutna ur SSA och lite annat löst folk som sprider dessa dokument.
Hade varit kul om någon kunde spridit deras offentliga dokument ( om det nu finns några?)

Det är bara att avvakta vad utredningen kommer fram till.
Enligt vad jag har hört kan man tydligen få mer poäng om man svarar fel på vissa frågor än om man inte svarar på dom.
Hur seriöst är det?





Jag är tydligen en av de 10 vars prov ska granskas. Inte nog med att man alltid ska försvara sig och sin kompetens pga sin signal.
Undra vad jag gjort för fel för att bli uppmärksammad här med personnr, adress och telefon.
Att jag varit med sedan barnsben inom hobbyn spelar ju ingen roll. Att jag redan -87 klarade kraven som ställdes då som 12-åring har heller ingen betydelse.
Att jag jobbat med detta halva livet likaså.
Är så trött på detta eviga gnäll.
Jag är för tuffare krav, tillståndsplikt ja tom telegrafi krav.
Men det här va inte så kul läsning för mig personligen då jag känner mig utpekad som nån slags fuskare.
Så vad har jag gjort för fel?
Älskar denna hobby och kör nästan varje dag men man börjar ju ledsna på allt runt omkring.

73/ SA5CNE
 
Ytterligare olyckligt är att PTS tror och skriver att man delegerar ansvar, när man i verkligheten endast delegerar uppgifter. Det där slår tillbaka på dem själva, om de inte håller koll på lagar och förordningar. Ansvaret ligger hos PTS, och givetvis bra att de försöker åtgärda problem med sina misslyckade och inte på lång tid uppföljda delegeringsbeslut när det gäller provverksamheten.

Det här är den vanliga desinformationen som sprids när det gäller att försvara SSA.

Hur kan det vara PTS fel att SSA saknar kvalitetssystem och anlitar provförrättare som inte klarar sina uppgifter?

Dessutom kan jag inte se att man gått längre tillbaka än till den "oreglerade tidens" slut.

Ifall PTS även tagit tag i det utomrättsliga utfärdandet av certifikat och signaler under hela den "oreglerade tiden" skulle de få en ytterligare guldstjärna av mig.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Intressant att man kan/får lägga ut dokument med personuppgifter, som tex fullständiga personnummer så här.
Vad säger http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/ om detta ?
Så det var du som ställde till det på Facebook. Sämre hade du inte kunnat sköta det om du ens försökt. Hade du presenterat dessa dokument i sin helhet istället för att bara citerat i ett facebookinlägg så kanske folk hade sett dig som legitim istället för en bråkstake som bara vill ställa till med oreda och otrevligheter. Hade jag varit moderator i gruppen hade jag också vidtagit åtgärder.

Jag kan säga såhär. Jag känner personligen en av dessa provförättare du har hängt ut.

Jaha och var har jag hängt ut denne person? Media och citering, tack.
 
Ingen fara på taket SA5CNE

Det är bara några killar som blivit uteslutna ur SSA och lite annat löst folk som sprider dessa dokument.
Hade varit kul om någon kunde spridit deras offentliga dokument ( om det nu finns några?)

Jaha vilka ska det vara som är uteslutna ur SSA av SSA? Du måste se skillnad på att gå ur en förening eller via styrelseprotoll blir utesluten.

Det är bara att avvakta vad utredningen kommer fram till.
Enligt vad jag har hört kan man tydligen få mer poäng om man svarar fel på vissa frågor än om man inte svarar på dom.
Hur seriöst är det?

Vackert "Enligt vad jag har hört"?? Du har alltså inte yttrat det utan hört någon annan säga det. Kanske du kan namnge den personen? Inte? Hur seriöst är det?
 

Nämen nu får du gå och lägga dig, VVG. Behöver jag ta det på fler språk än svenska för att du ska fatta? Jag citerade inte dig och jag riktade inte inlägget mot dig?

Är det du som är Dundee? Om nej, så har du inget met inlägget att göra.
 
Oavsett om det beror på medvetet fusk, rent slarv, komplett okunnighet eller något annat
så är det en självklarhet att WQT och JOC ska fråntas sina roller som provförrättare snarast
då dom uppenbarligen inte klarar av att utföra sina ålägganden på ett korrekt sätt.

Skulle det dessutom visa sig att det är rent fusk, ja då ska dom ut ur SSA illa kvickt då deras
beteende allvarligt skadat föreningen.

* RR *
 
Back
Top