PTS underliga.??

DualC

Active Member
Hej..

Är NY amatör, skrev mitt prov den 16/5 och klarade det. Va idag i kontakt med SSA och frågade just om PTS, läste i ett gammalt nummer av QTC att PTS inte längre skulle lämna ut tillstånd nu när telegrafi kravet försvunnit.

Iaf så nämnde hon att min ansökning låg hos henne men hon väntade på pengarna... det som gjorde mig orolig.. va det att hon nämde att PTS efter vecka (23) kommer att ta LÄNGRE tid på sig att utfärda Cert/Tillstånd...

Är juh inte det man vill HÖRA direkt.....!!

HUR kan det komma sig. ??

73 de /Mattias
 
Längsta väntetiden, om du har otur, kan ändå bli kansliet hos SSA. Om PTS vill ha en vecka till på sig att skriva ut papprena så är väl det inte så farligt. Är det så att du skall segla runt världen med en kortvågsrigg och tänkte starta om en vecka....nja...då borde du avlagt provet tidigare. ;)
 
Okej, tack för svaret.. nä.. blev bara fundersam.. när hon påpekade att PTS skulle ta längre tid på sig.. (En normalt).. :) att fixa tillstånd.. MEN det är väll bara att bita i det sura äpplet & vänta..

/M
 
Visst, det kan vara frusterande att få vänta när man äntligen lyckas avlägga prov med bra resultat. Men om du ser det hela utslaget under lång och trevlig radiotid, så är dom där extra veckorna som PTS skall mula med papprena nästan bortsebara. Vi får säkert läsa i QTC varför eventuell extra lång stämplingstid - om det nu är revolterande händelser som styr detta hos PTS.

Välkommen upp på banden.

vy73´s de SM6WYA / Jonny
 
Tack så mycket för svaret Jonny, jep.. dom kanske tankar sirap i kaffet .. *ler* jag väntar med stor förväntan iaf.. :)
 
Ja, förmodar det tar ett tag.. *SUCK*.. :) får sitta och vänta & vänta.. o... :) jaja.. det kommer när det kommer. :)
 
Jag minns när jag tog klass2 för några år sedan. Tidigare hade jag C-cert sedan sent 70-tal, som SM4:a som jag dock lämnade tillbaka efter några år. Då tog det ca 3 månader...

Den här gången tog det bara 3 arbetsdagar.. Jag skrev dessutom på ansökan att jag ville ha mitt gamla suffix -KRI. På tillståndet stod det SM4KRI men redan dagen efter utan att jag hade bett om det kom nytt tillstånd igen där de rättade till SM6KRI..
 
Ja, dom verkar duktiga... det visar sig.. det kommer när det kommer... får jag abstinens.. så är det juh bara att åka till nån radioklubb och prata med deras signal. :)
 
Anledningen till att handläggningstiden hos PtS kommer att förlängas då det gäller utfärdande av amatörradio-tillstånd är att nuvarande handläggare går i pension, hon kommer inte att få en ersättare utan hela den avdelningen kommer att läggas ner. I fortsättningen kommer avelningschefen för amatörradiosektionen att sköta alla utfärdande av tillstånd. (Han blir kvar)

73 de Teemu SM0WKA
 
Vet precis hur du känner dig. Nära jag tog mitt cert 1996 fick jag jag sansa mig många gånger för att inte ringa för att kolla med dom.
Det kommer..........

73 Magnus
 
Då vet vi ju lite om orsaken Teemu. En stilla undran bara då.... Vad händer om han skall på semester eller blir långvarigt borta på grund av sjukdom eller andra orsaker? Handläggningstid på någon/några måndader då? Vi får hoppas att det finns någon reserv. Vi har några kvar i klubben som skall göra provet snart och de vill nog kunna köra radio i sommar....

73 de SM6JOC / Björn
 
SMØWKA said:
Anledningen till att handläggningstiden hos PtS kommer att förlängas då det gäller utfärdande av amatörradio-tillstånd är att nuvarande handläggare går i pension, hon kommer inte att få en ersättare utan hela den avdelningen kommer att läggas ner. I fortsättningen kommer avelningschefen för amatörradiosektionen att sköta alla utfärdande av tillstånd. (Han blir kvar)

73 de Teemu SM0WKA

Åhhh, tack.. här va det en kille som är instatt. Ja, gå i pension måste man juh få göra hoppas bara att det blir lite rulians i grejjerna endå. :)

/M
 
sm6joc said:
Då vet vi ju lite om orsaken Teemu. En stilla undran bara då.... Vad händer om han skall på semester eller blir långvarigt borta på grund av sjukdom eller andra orsaker? Handläggningstid på någon/några måndader då? Vi får hoppas att det finns någon reserv. Vi har några kvar i klubben som skall göra provet snart och de vill nog kunna köra radio i sommar....

73 de SM6JOC / Björn

Nej !

Om han går på semester kommer allt att stå still. Detta är bara början på de försämringar som kommer att ske. Vad vi ser nu är nålsudden. Inom en snar framtid kommer amatörradio i sverige vara ett minne blott då PtS kommer att klassa den likvärdig med PR-Radio. Okej man måste fortfarande ha ett certifikat för att få sända, men i PtS ögon kommer amatörradio vara = PR Radio.

Detta innebär att amatörradio får absolut lägsta prioritet över alla spektrum frågor på myndigheten, dvs. Uppfattar vi amatörer störningar från fläktar etc så kan vi GLÖMMA att få någon son helst hjälp. Detta är innebörden av att PtS tar bort tillståndskravet.. som jag tror i de närmaste är utrett nu. Det ska bli oerhört spännande att se hur remissen ser ut, men vad jag har uppfattat är att amatörradio = pr radio !

Bengt SM7EQL har skrivit lite på sin hemsida om en framtidssyn... och med den utvecklingen som nu sker ser inte heller jag någon annan utväg... den "tekniska" hobby det en gång var håller på att dö ut totalt.

73 de Teemu SM0WKA
 
Hmm, mycket tråkig läsning det dära... det är väll bara att hoppas på att nån på PTS iaf förstår att Amatöradio är så mycket mera en just Amatör radio.

Tog, mitt Cert nu för att jag tyckte det kändes, rätt.. och idag vet jag inte tyvärr om det va ett klokt val eller inte, läser och lyssnar mycket på Repitrar runt omkring mitt QTH .. och stämningen verkar inte vara på topp... folk säger det inte va som det va förr. Om det är en släng av vad du säger att PTS tar Amatör Radion som PR-Radio, eller om det är avsaknaden av "Trafik Poliser". det vet jag inte ... men klassen på "Amatör Radio" prat av idag är inte samma klass som den höll när jag va runt 15 år .... Ca 16 år sedan. :)

Hoppas, som sakt att PTS hittar nån bra lösning som gynnar oss.. (CW-Kravet).. Haha, om det va en bra lösning vet jag inte? har inte fått känt efter. :)

Tack för mig /M
 
Last edited:
Back
Top