SM4HFI said:
Hej!
Jag ser inte att peter1991 fått svar, bara att andra använder samma koppling.
Så felsökning:
Finns det spänning ut på motståndet när du aktiverar PTT i programmet?
Blir det 0,7V på basen när PTT aktiveras?
Kräver PTT i riggen mer ström än transistorn kan sänka?
Optoisolator är bra, men jag har heller inte kört någon på läänge...
73! /Jan
Meddelandet som jag vill få fram var: "Ge tusan i att koppla riggen direkt till din PC!"
Det verkar som om många PC's hamnar i shacket efter att de pensionerats från att vara hemdator/speldator eller tjänstedator. Detta brukar översättas till att vara äldre än ett år eller två.
I många ( många många ) fall så läcker filter kondensatorerna i PC nätaggregaten och vu brukar kunna mäta runt 110 -120 Volt AC mellan nätaggregatets chassio och vägguttagets skyddsjord.
Om detta problemet uppstår, vilket blir billigast - optokopplare eller reparation av riggen?
Vän av ordningen kan nu påstå att det är OK att koppla ihop riggen och PC'n galvaniskt bara man har en riktig skyddsjord. Detta är i princip riktigt MEN!! bara så länge alla kontakter är isatta! Så fort du tar ur ett nätuttag någonstans så riskerar du att momentant få en hög potential mellan någon/några burkar.
- Visst, man kan skruva fast en kopparfläta mellan alla apparatchassi'n men detta är inte alltid en bra lösning då s.k "ground loops" kan uppstå.
Så jag skulle nog vilja råda till att aldrig koppla ihop rigg och datorer galvaniskt!
Så till felsökningen...
Om du kopplar ihop din rigg och PC galvaniskt, räkna med att du får varierande potentialer mellan stiften på din koppling. Transistorn kommer att riklikta eventuell krypströmmar och du skall inte räkna med att din koppling fungerar från dag till dag - om transistorn överlever med 110V AC på ingång/utgången...
För att felsöka så rekommenderar jag att du mäter med ett oscilloskåp. Lägg inte tid på attt mäta med en DVM, låna ett oscillokåp - kolla med radioklubbarna.
//Dan, M0DFI