Punktmatrissegment Texas TIL311 till SRT CR307A

SA0BLI

Well-Known Member
Söker med ljus och lykta efter en eller ett par siffersegment till displayen på min Standard Radio CR307A.
Det ska vara en Texas TIL311 punktmatriskrets som var en av de vanligaste en gång i tiden.

Hela displayen låste sig efter att ett segment börjat tappa prickar och jag löste problemet och allt fungerar. Flyttade det felande segmentet längst till vä till 10xMhz positionen, men nu är jag ett segment kort, så om det finns något kvar i lådorna så är jag tacksam om du ringer eller mailar.

Trevlig sommar!

73 Fredrik / sa0bli
070 728 1648

mail
fredrik punkt grefberg snabel-a telia punkt com
 
Det verkar tyvärr vara vanligt att de ger upp. Jag har en CR304 där en modul lade av. Den lastade dessutom ner en av ingångarna vilket fick till följd att radions syntes hamnade på fel frekvens. En av de andra hade betydligt svagare ljusstyrka. Fick tips av SRT-fantasten SM0AOM som tipsade om någon på nätet som sålde. Minns inte var och då hade han bara ett fåtal exemplar. De var dyra men radion är värd att hållas igång. En lösning kanske är att bygga om frontpanelen med vanliga 7-segmentare plus avkodning men är det bara en siffra som felar känns det förstås trist att göra så. De gamla displayerna ser också lite trevligare ut än vanliga 7-segments.
 
TIL311 sitter i scanner DLS-80 och äldre mod av DLS-160. Hittas billigt på tradera och loppisar.
 
Tack till samtliga för goda tips,

Janne / OFV mailade mig på em och hade två TIL311 över.
Stort tack till Janne och er alla, icke minst K-A / AOM som kom med värdefullt tips.

Monterat o klart, så nu har min 307A fått nytt liv.
Rattade omgående in 15.400 o lyssnade på BBC utsändning av matchen mellan BE oc FR.

73 Fredrik / BLI
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,2 MB · Views: 30
Back
Top