QRM DC-10 MHz, nya försök...

TT-system känt sedan. .

TT-system för att slippa skyddsledarens HF-störningar!
Se tråden -->
http://www.ham.se/56659-post32.html
Skulle vara intressant höra om du känt till dessa nya regler, eller kanske t.o.m har det. Svenska elektriker är inte insatta (som så ofta hos oss människor, tror man att man lärt sig allt före 30 år fyllda :rolleyes:
Sverige gav med sig då EU beslutat (nytt från 2009), eftersom detta har används bl.a. i Tyskland länge, men där har dom ju inte heller vårt "eländiga" TN-C-system (4-ledatnät med PEN-ledare heller)!!
Se wiki-länken
Lycka till med denna (troligen nya kunskap) :)

Tacksam för svar
SM4STV (i Värmlandsskogen)
 
Jag har mer eller mindre redan tidigare konstaterat att störningarna strålar ut från elnätet och alla luftledningar som går kors och tvärs genom byn. Idag när vintern kom tillbaka och det är riktigt innesittarväder tänkte jag för skojs skull se hur det ser ut på elnätet. Jag gjorde en drygt en meter lång elkabel där jag i stickproppen anslöt fas och nolla (skyddsjorden avklippt) och i andra änden klippte av fas och nolla och skruvade på en banankontakt på skyddsjorden så att den blev lätt att ansluta till mottagaren.

700xkabel.jpg


Jag använde min Excalibur så att man ser hela kortvågen. Först utan antenn. Bruset på 3535 kHz ligger på -130 dBm med CW 1 KHz filter.

700x1.jpg


Sedan kabeln ansluten till nätet och mottagaren parallellt med en 50 ohms konstlast (jordad). Bruset ligger på -107 dBm.

700x2.jpg


Sedan kabeln direkt kopplad till nätet och mottagaren. Bruset ligger på -93 dBm.

700x3.jpg


Sedan dipolen för 160/80/40 meter monterad i masten, 32 meter upp. Bruset ligger på -95 dB (ovanligt lågt, brukar ligga runt -90 dBm).

700x4.jpg


Slutligen en bild som visar alla fyra.

700xalla.jpg


ADSL och koppartråden är borta sedan över ett år tillbaka (hade luftledning in till huset som strålade ut hur mycket som helst) men tydligen finns det elledningar och teleledningar kvar som strålar ut brus. Nytt QTH eller remote-RX börjar kännas som vettiga alternativ nu...

/Harri
 
Back
Top