QRM DC-10 MHz, nya försök...

SM1OII

Well-Known Member
Hej!

The never ending story fortsätter :mad:
Nu har jag skaffat en Winradio G31DDC Excalibur för att kunna se störningen lite mer bredbandigt.

80m-hemma-700.jpg


Bruset ligger enl Excaliburn på S5 (eller -98 dBm) på 80m mitt på dagen.

På 940:an ligger det på S9+ : Videoklipp

Jag riggade upp Ecxaliburn med ett MC-batteri och filmade skärmen på laptoppen och sedan sprang jag ut och slog av huvudströmbrytaren till huset. Strömmen bryts efter 38 sekunder (man hör en kontaktor slå ifrån) men på bruset märks ingen större skillnad, alltså måste störningen komma "utifrån".

Videoklipp (55 MB)

Jag misstänker att störningen sprids via elnätet så jag skall göra fler mätningar utomhus och vid proppskåpet med en s.k. sniffer. Tidigare pejlningar (otaliga försök med diverse olika mottagare och antenner) har gett noll då störningen "finns överallt" bara man kommer tillräckligt nära en elledning.

Fortsättning följer!

/Harri
 
Last edited:
>>>Jag misstänker att störningen sprids via elnätet så jag skall göra fler mätningar utomhus och vid proppskåpet med en s.k. sniffer. Tidigare pejlningar (otaliga försök med diverse olika mottagare och antenner) har gett noll då störningen "finns överallt" bara man kommer tillräckligt nära en elledning.
-----

Att leta efter källan till störningar med en sniffer (liten e-fältsprob eller lite korsluten slinga) kan vara både effektivt och hopplöst omöjligt.

Effektivt om du har tur och kan identifiera en apparat som bevisligen stör mycket i närfältet och upphör att störa i fjärrfälten när du stänger av den.

Men också fullständigt omöjligt om störningarna kommer från en apparat eller elanläggning som befinner sig i fjärrfältet, d v s långt bort från dina antenner eller den plats du befinner dig på med din prob.

För att ta ett exempel ur verkligheten så drabbades jag för många år sedan av en störning som lyfte S-metern till drygt S9 på 80 m. En snabb felsökning visade att störningen kom utifrån, d v s inte från min egen fastighet. Störningen hördes även på lägre frekvenser mer eller mindre starkt. Störningen kunde inte uppfattas på en transistoradio med inbyggd ferritantenn. Däremot gick det att höra störningen om radion med ferritantennen hölls i närheten av masten, staglinorna, belysningsstolparna ute vid tomtgränsen m m.

Anledningen till det var att masten, stagen och lyktstolparna fungerade som mottagningsantenner och kopplade över den mottagna störningen till den betydligt mer ineffektiva inbyggda ferritantennen. Logiskt eller hur?

Lösningen blev att ta en runda med bilen och på olika platser gå ut och lyssna. Först åkte jag västerut några kilometer men hörde inget, sedan i en annan riktning utan resultat. Först när jag åkte mot nordost några kilometer tyckte jag mig kunna uppfatta ett svagt rassel med samma signatur som mina störningar. Jag pejlade och fick två väldigt breda och därmed osäkra huvudbäringar. Den ena bäringen mot mitt eget QTH och den andra åt motsatt håll, dvs nord ost.

Slutledningen blev att inte åka hem igen utan fortsätta en bit till i riktning nordost. Jag passerade en järnväg och en bra bit före så ökade signalstyrkan markant liksom den minskade efter passagen.

Även här finns möjligheten att luftledningarna fungerar som mottagningsantenner och kopplar över till transistorradion men störningarna var extremt starka så misstanken föll ändå på järnvägen.

Störningarna hördes precis som de jag hade där hemma på den stora dipolen och nu gällde det bara att försöka leta upp felet längs linjen. En felaktig isolator i en stolpe en bra bit norrut lokaliserades och stolpnumret noterades. Banverkets driftavdelning i Malmö kontaktades och fick besked om felet och stoplnummer. De var mycket tacksamma eftersom ett sådant fel förr eller senare alltid ger oplanerade driftavbrott. Det tog om jag inte minns fel någon dag sedan var störningen borta och har inte återkommit sedan dess.

Nu säger jag inte att det är samma sort störning du har för det finns väl inga järnvägar på Gotland. Men vill ändå peka på att det är lätt att lura sig själv om man inte har klart för sig hur störningar kan utbredas dels som strålade, dels som ledningsbundna eller i en lagom kombination mellan dessa kopplingsvägar.

Jag har tipsat dig tidigare om att bege dig långt bort från byn och krysspejla på stort avstånd för att först försöka ringa in vilken del av byn störningarna kommer ifrån och för att sedan metodiskt närma dig målet.

Att se störspektrat på en skärm så som du nu har möjlighet till är toppenbra men din high-tech utrustning är inte ett dugg bättre än en 60-tals transistorradio när det kommer till praktiskt arbete. Jag vill nog säga att en vanlig transistorradio som du håller på axeln medan du tar en cykeltur i (ej motorcykel utan vanlig manuell) omgivningarna är en oslagbar kombination. Då slipper du som jag att stiga ut ur bilen för att lyssna med jämna mellanrum.

Ut i friska luften och jaga....

/Bengt
 
Störningen kunde inte uppfattas på en transistoradio med inbyggd ferritantenn. Däremot gick det att höra störningen om radion med ferritantennen hölls i närheten av masten, staglinorna, belysningsstolparna ute vid tomtgränsen m m.

Exakt så är det! Problemet är att jag hör inte störningen när jag åker i olika riktningar (upp till en mil) varken i transistorradion med ferritantenn, 735:an med en liten loop-antenn, rävsaxen eller 735:an med LW (20 meter tråd som jag släpade på marken efter mig). Jag har med transistorradion i hand följt kraftledningsgator kilometer efter kilometer. Vid elstolpen på min tomt brusar det kraftigt. Jag har luftledning som går ner i marken ca 5 meter från mitt elskåp. Min antenn sitter bara 5 meter från luftledningen så jag börjar misstänka att störningen strålar därifrån, frågan är bara var den genereras :mad: Nästa steg blir att kolla hur störningen ser ut vid elstolpen.

Jakten går vidare...

/Harri
 
Tog några skärmdumpar ute i trädgården idag med Excalibur med ca 1 meter tråd som antenn som jag hängde vid mätföremålet. Först elstolpen :
elstolpex700.jpg


Telestolpen :
telelstolpex700.jpg


Sen bytte jag till en "sniffer" och mätte över huvudsäkringarna. R :
rx700.jpg


S :
sx700.jpg


T :
tx700.jpg


Det var lite kallt om fingrarna så jag fortsätter en annan dag... Trodde faktiskt att el-ledningen skulle brusa mer. När jag stod där med en transistorradio för en månad sen brusade det som f-n men på Excaliburn ser det rent ut på 160 och 80 meter. Kanske borde kolla så att inte störningarna som syns kommer från laptoppen :mad: Jakten går vidare (när det blivit varmare ute).

/Harri
 
Har också drabbats av störningar, men de var självförvållade. Jag hade ett riktigt bredbandigt brus och vissa toppar på HF. I praktiken var det okörbart på HF, framförallt på högre band. Sen kopplade jag bort utrustningen för att sprida nätverket hemma över det interna elnätet. Lo and behold, störningen försvann. Här kommer länkarna till mina två blogginlägg om eländet.

Och så måste man gå på störningsjakt. « SM0RCL:s blogg
Störningsjakten lyckad. « SM0RCL:s blogg

Det är ju inte helt omöjligt att ni båda har grannar som har handlat lite nya nätverksprylar som man kör över elnätet. "Amatörer" tenderar ju ibland att välja enkla lösningar ;) .

Hoppas att mina erfarenheter kan ge lite ledtrådar i ert sökande.

73 de Kai
 
NOR - nej, jag har inte hittat källan men jag har inte letat heller sen jag skrev senaste inlägget för ett år sen. Intresset för amatörradio har liksom försvunnit när S-mätaren står på S9+20 dB hela tiden :-( Onekligen låter din störning som min, har du hittat källan till din?

Kai - tack för länkarna men min störning kommer inte från PLC och låter inte som exemplen i länkarna. Min störning låter bara som vitt brus eller möjligen som ett fräsande :-(

Får väl se om jag får tid/lust att fortsätta med störningsjakten eller om jag ska byta hobby.

/Harri
 
Harri, Kan du inte ställa en mottagare hos någon kompis och fjärrlyssna via Internet? Idag finns det ju färdiga Plug & Play lösningar för detta. En investering på säg 5-20 tkr beroende på vilken prestanda som efterfrågas.

Sända kan du fortfarande göra från eget QTH då projektet annars sväller markant om även sändare med stort slutsteg och lågbandsantennerna för 80 och 160 m skall byggas upp på annan plats.

Även om du inte får upp ordentliga mottagarantenner på utestationen så måste ju allt vara hundra gånger bättre än S9+20 dB lokala störningar! Själv hade jag aldrig accepterat ens 1..2 S-enheter man made noise över det atmosfäriska ty redan då tappar man ju merparten av de svaga signalerna.

Om jag någon gång får problem med lokala störningar som visar sig vara "olösbara" så hade jag definitivt satsat på fjärrlyssning.

/Bengt
 
Dom som bestämmer tycker ju att 50-60 dbuV är en helt ok störningsdimma, hur många S-enheter blir det ?

/Lars

( Hej Harri )
 
Det går inte att översätta dBuV mätt i en LISN till ett S-metervärde så där rakt av.

I mitt fall har jag kunnat konstatera att produkter som med nöd och näppe uppfyller gränsvärdena för EN55022B och är anslutna till elnätet i den egna fastigheten inte upplevs som störande på 1,8 MHz och 3,5 MHz banden. Lyssning sker då med en dipolantenn med matningspunkten 28 m över marken och där avståndet mellan taknocken och ena dipolbenets ände är c:a 10-12 m.

På låga frekvenser råder det förhållandet att det atmosfäriska grundbruset är relativt högt och därför maskerar de elektriska störningarna. Högre upp i frekvens 14-28 MHz blir det mer besvärligt även om de flesta switchade nätdelar och andra störare tenderar att ge ifrån sig svagare ledningsbundna störningar på högre frekvenser.

ban-plt.co.uk | EN55022 Compliance testing results for the Comtrend PG902.

Kika på kurvorna på länken ovan. Störningarna som den provade produkten ger ifrån sig på frekvenser upp till 2 MHz skulle knappast ställa till några problem för mig. Över 2 MHz kan man nog räkna med brus och rassel upp till S6-8 i fastigheten här. En sådan produkt skulle effektivt sätta stopp för min lyssning på högre frekvenser.

Ta detta med en stor nypa salt och som en fingervisning i vilken härad störningarna hamnar i.

/Bengt
 
50uV är ganska exakt S9

S-meter and signal strength

Jag har just nu en nivå på -80dBm på 80m, dvs. en signalstyrka på S8
vad gäller brus. Men om jag kopplar ur antennen och kör på en konstlast,
så har jag väldigt lågt brus, dvs. inget som smiter in genom PSU eller
nätaggregat.

Har du möjlighet att köra på ett batteri? Kan du koppla ur elen hemma?
Då får du definitivt veta om du har lokalt brus i elnätet.

Sen blir jag också lite fundersam på din dator, kan den generera spurioser?
Jag har själv lite problem med den, självklart på anropsfrekvenser på 2m och
6m, men varför ska en spurios ligga där den inte stör?? ;)

Det enklaste är nog att koppla ur elen hemma för att se om du har störningen
utanför eller innanför dina egna väggar.

mvh
Kai
 
Kai,

Har du provat att lyssna med en batteridriven mottagare där såväl koaxialkabeln som mottagaren är galvaniskt skild från resten av utrustningen i radiorummet?

I 9 av 10 fall beror störningarna på LEDNINGSBUNDNA störningar från egna datorer, switchade nätdelar etc. Om sådana störströmmar tillåts att fritt flyta på koaxialkabelns utsida (skärmens utsida) ända fram till antennen så har man säkerställt att radiolyssning blir helt omöjlig eller i bästa fall mycket svår.

Jag kan i min anläggning bryta bort en jordpunkt för samtliga koaxkablar ute vid masten och med den enkla åtgärd höja störnivån till c:a S9 på 80 m.

De flesta radioamatörer är tyvärr envisa som synden och vägrar att ta till sig tips som detta. De tror att grannarna stör... visst det kan förekomma, men sannolikheten är mindre än att de egna apparaterna är boven.

Alternativet är att angripa problemet vid källan och avstöra varenda enskild apparat vilket svårligen låter sig göras i praktiken.

/Bengt
 
Bengt - det där med remote-RX har jag funderat på. Jag köpte en Winradio Excalibur och hoppades att kunna fjärrstyra den så som man kan göra med Perseus men vad jag vet så funkar inte det, eller rättare sagt, det fanns inget sätt att fjärrstyra för ett år sen när jag sist kollade.

/Harri
 
de EQL.

Jo, jag har avstörningsprojekt på gång i huset. Dock så är det som vanligt, lite för mycket snö ute för att jag ska ha lust att mecka med kall metall :s . Jag har en låda som jag ska skruva upp på väggen och sen ska jag göra ett korrekt kabelintag med extra allt. Inklusive fin kopparskena för jordningar etc. Har elektriker som ska säkerställa att allt är elsäkert mm.

Därefter kommer jag att fixa med kablarna inomhus, ingen idé att fixa det förrän kablarna kommer rätt väg in i schacket :) . Jag är helt säker på att mina egna prylar stör lite grand, så jag ska leta efter störningarna så fort som jag får tillfälle. Men som sagt, just nu är situationen acceptabel, så jag fortsätter som det är, eftersom det är tillräckligt bra :)

73 de Kai
 
RCL skrev: "Men som sagt, just nu är situationen acceptabel, så jag fortsätter som det är, eftersom det är tillräckligt bra"
----

Du skrev ju nyss att du hade -80 dBm (S8) i brusnivå! :eek:

Visserligen är allt relativt men 40...50 dB över det naturliga bakgrundsbruset är väldigt mycket med mina mått mätt. Det är långt ifrån acceptabelt!

Om du har tillgång till en kalibrerad signalgenerator så koppla in den via en 2-vägs 3 dB kopplare så kan du enkelt mäta upp vilken signalnivå som krävs för att du skall uppfatta signalen med örat. Då blir provet rättvisande eftersom du har bruset som kommer in via antennen som gräns för hur svaga signaler som kan uppfattas. Tar du bort antennen så kan en ordinär KV-plastradio höra ner till -130...140 dBm.

Kan du höra signalen från signalgeneratorn med antenn inkopplad ner till -120 dB så är det bra. -110 dB motsvarar S2 och -100 dB drygt S4.

/Bengt
 
Last edited:
Med tillräckligt bra menar jag att 2m och 6m är tysta, förutom några spurioser.

På 80m lyssnar jag på fulla finnar på helgerna, det är rolig humor det, 3,699MHz :) . De dundrar in 9+20 :) .

Jovisst har du rätt i att det är en oacceptabel nivå i längden för att köra seriöst. Men som sagt, man måste prioritera sin tid. Det jag inte kan fatta är att när det är dåliga konditioner, så har jag lägre brusnivåer, kan vara ner mot S2-3.

Men för övrigt kan jag nämna att datorspurioserna försvann när jag kopplade ur min USB CI-V/DATA burk från datorn. Se där, vad man kan störa sig själv.

Som jag sa, jag har inte heller någon lust att söka just nu, eftersom kablar mm. inte är dragna på rätt sätt. Men snart nog blir det både prydligt och bra, för antennsäsongen är ju på gång, och då kan man tatta lite koax igen :)

73 de Kai


RCL skrev: "Men som sagt, just nu är situationen acceptabel, så jag fortsätter som det är, eftersom det är tillräckligt bra"
----

Du skrev ju nyss att du hade -80 dBm (S8) i brusnivå! :eek:

Visserligen är allt relativt men 40...50 dB över det naturliga bakgrundsbruset är väldigt mycket med mina mått mätt. Det är långt ifrån acceptabelt!

Om du har tillgång till en kalibrerad signalgenerator så koppla in den via en 2-vägs 3 dB kopplare så kan du enkelt mäta upp vilken signalnivå som krävs för att du skall uppfatta signalen med örat. Då blir provet rättvisande eftersom du har bruset som kommer in via antennen som gräns för hur svaga signaler som kan uppfattas. Tar du bort antennen så kan en ordinär KV-plastradio höra ner till -130...140 dBm.

Kan du höra signalen från signalgeneratorn med antenn inkopplad ner till -120 dB så är det bra. -110 dB motsvarar S2 och -100 dB drygt S4.

/Bengt
 
NOR - nej, jag har inte hittat källan men jag har inte letat heller sen jag skrev senaste inlägget för ett år sen. Intresset för amatörradio har liksom försvunnit när S-mätaren står på S9+20 dB hela tiden :-( Onekligen låter din störning som min, har du hittat källan till din?

Kai - tack för länkarna men min störning kommer inte från PLC och låter inte som exemplen i länkarna. Min störning låter bara som vitt brus eller möjligen som ett fräsande :-(

Får väl se om jag får tid/lust att fortsätta med störningsjakten eller om jag ska byta hobby.

/Harri

Har samma störning(brus) på 160 och 80m med s6-9 .Har samma problem som dig att på mina fasta antenner hörs störning men vid marsch med reseradio hittar jag ej något i närområdet ,möjligtvis teletrådar som löper diagonalt 25 m från mina antenner.
Nu ska nämnas att jag har en skola i närheten där dom fick byta frekvensomriktare till fläktarna som störde kopiöst mycket men det var en helt annan karaktär på det ljudet som nu är borta.
Hittade även en nätdel till en A2B -centraltv anläggning 500m bort som jag avhjälpte med ferriter på nätkabel,också det gav ett säreget ljud ifrån sig.

Ge inte upp utan jobba på med felsökning.
Ring ESV kanske?

Mvh/Mats SA4BUK
 
Har samma störning(brus) på 160 och 80m med s6-9 .Har samma problem som dig att på mina fasta antenner hörs störning men vid marsch med reseradio hittar jag ej något i närområdet ,möjligtvis teletrådar som löper diagonalt 25 m från mina antenner.
Nu ska nämnas att jag har en skola i närheten där dom fick byta frekvensomriktare till fläktarna som störde kopiöst mycket men det var en helt annan karaktär på det ljudet som nu är borta.
Hittade även en nätdel till en A2B -centraltv anläggning 500m bort som jag avhjälpte med ferriter på nätkabel,också det gav ett säreget ljud ifrån sig.

Ge inte upp utan jobba på med felsökning.
Ring ESV kanske?

Mvh/Mats SA4BUK
Byggde en magnetic loop (1,9 mhz)och pejlade och det var till stor hjälp.
Har nu ändrat från ADSL2 till ADSL1 samt byggt en liten faradays bur till nätdelen till en Telia gateaway.
Även 2 dimmrar åker på att bytas(nätbrum).
Nu är bruset nere och pendlar mellan 2-4 så övriga grannars ADSL-nätdelar ska också få burar så får man se om det sjunker ytterligare!
Har även statiskt knaster men det blir nog svårare.
/Mats SA4BUK

Mina problem är nu lösta:
Efter att fått hjälp av Skanova att ändra även grannens adsl2 till 1 samt flyttat ner mitt eget modem(med annan nätdel) i källaren bredvid elcentralen på en egen säkring och höjt dipolen ytterligare så är jag nu nästan störningsfri på 160m,ligger och pendlar mellan s0-s3 beroende på lokala sporadiska störningar.
Mats SA4BUK
 
Last edited:
Back
Top